VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Londýnské půjčovny kol přišly o pět bicyklů

Londýn - Začátkem léta Londýn rozjel projekt samoobslužných půjčoven kol. Zatím jich zmizelo jen pět.

28.9.2010 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Miroslav Kucej

Pouhých pět kol ukradli zloději za dva měsíce provozu samoobslužných půjčoven bicyklů v ulicích Londýna, tedy mnohem méně než v jiných velkoměstech. Londýnská radnice to přičítá nejen poctivosti Londýňanů, ale také promyšleným bezpečnostním opatřením.

Londýnský starosta Boris Johnson koncem července zahájil provoz 400 samoobslužných půjčoven v centrální oblasti Londýna s 6000 koly. Za tyto dva měsíce londýnská radnice přišla jen o pět „Borisových kol“, jak se přezdívá velocipedům po 900 librách (asi 26.000 korun).

Londýn se inspiroval obdobným systémem Vélib v Paříži, kde však bylo ukradeno již na 8000 kol, z toho 3000 v roce 2007 za prvních šest měsíců provozu. Dokonce i v Montrealu zmizelo v prvním měsíci provozu 50 kol.

Boris Johnson, který je sám nadšeným cyklistou, v neděli řekl, že je „nadšen a příjemně překvapen“ nízkou úrovní krádeží". Ta jde přitom proti obecnému trendu. Zatímco v roce 2007 bylo v Londýně ukradeno 17.609 kol, loni to bylo již 23.178.

Poctiví Londýňané

„V temnějších chvílích jsem měl své obavy. Říkal jsem si, že kola budou vítanou trofejí a někdo je odveze na párty do Bratislavy nebo vyvleče na Mount Everest nebo ještě něco horšího. A ne. Dobří Londýňané je vracejí po použití zpět,“ řekl Johnson listu The Independent.

Londýnská radnice se poučila v Paříži, kde se kola dodávala i se zámky, jimiž se dala půjčená kola připevňovat k lampám a sloupům. Tam se stávala snadnou kořistí zlodějů. V Londýně však kola zámky nemají a mohou tak být zajištěna jen na stojanech oficiálních stanovišť, odkud se jen těžko kradou.

Zatím si kola mohou půjčovat jen abonenti, kteří se zaregistrují na internetu a dostanou poštou klíč, kterým si kolo odemknou. Při registraci musejí vyplnit číslo bankovní karty, z níž by bylo při ztrátě kola strženo 300 liber.

Na začátku září měly být půjčovny otevřeny i pro náhodné uživatele, kteří by si kola půjčovali jen s použitím platební karty. Tato fáze byla zatím odložena.

Systém stál 82 milionů liber (asi 2,4 miliardy korun). Dalších asi 20 milionů ročně stojí provoz, který by měly z větší části pokrýt půjčovné a příspěvek sponzora, banky Barclay's.

Bicykly, které vyrábí firma z kanadského Québeku, mají životnost 15 let, jsou dost robustní (váží 23 kilogramů) a poměrně usedlého vzhledu.

Autor: ČTK

28.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Seniorka. Ilustrační foto.
3 13

Bydlení, léky, jídlo. Pražští senioři jsou ohroženi chudobou

Ilustrační foto.
1 4

Balík vám nově vydají v balíkovně. Bez fronty i občanky

Potvrzeno. V Brně vyroste park pro společné fandění během zimních OH

/ANKETA/ Hokejové hřiště, curlingové dráhy či malý skokanský můstek. To a mnohem více nabídne nový olympijský park, který vznikne v Pavilonu Z v areálu brněnského výstaviště. V pátek to potvrdilo vedení Brna s Českým olympijským výborem. 

Jako v Izraeli. Mostecké děti se učí přežít teror

Připomíná to civilní obranu v Izraeli, kde je stav ohrožení součástí života. V Mostě je to zatím jen experiment, který má připravit děti na měnící se Evropu.

EXKLUZIVNĚ

Chci hrát Premier League. Pravidelně, má Skalák o motivaci postaráno

/ROZHOVOR/ Měl by se stát šestadvacátým Čechem v Premier League, v jednoznačně nejbohatší lize světa. Pětadvacetiletý Jiří Skalák, jenž začínal s fotbalem v Sezemicích u Pardubic, na jaře postoupil mezi anglickou smetánku s týmem Brightonu.

DOTYK.CZ

Před 69 lety hrozila atomová válka. Zažehnala ji chladná hlava a teplá zima

Winston Churchill chtěl na Sověty shodit atomovku, prezident Francie de Gaulle mu souhlasně přitakával. Americký prezident Harry Truman byl pro citlivější řešení, sovětskou blokádu Berlína započatou jen před pár hodinami, hodlal vyřešit leteckým mostem. Tenhle risk z odpoledne 23. června 1948 vyjde. A Sověti utrpí první poválečnou diplomatickou porážku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies