Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

MAAE chce lepší bezpečnost jaderných elektráren

Vídeň - Jaderné elektrárny by měly být umísťovány a projektovány tak, aby byly schopné odolat kombinované vnější zátěži. Ve své nové zprávě založené na poznatcích z havarované japonské elektrárny Fukušima to uvedla Mezinárodní agentura pro atomovou energii (MAAE).

18.6.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/ Václav Pancer

Autoři zprávy nehodu způsobenou březnovým silným zemětřesením a vlnou cunami označují za „mimořádnou příležitost“ ke zlepšení celosvětové bezpečnosti jaderných elektráren. Stošedesátistrán­kový dokument vydali před konferencí, již kvůli Fukušimě svolala MAAE. Pětidenní setkání začíná v pondělí.

Na zprávě se podílel osmnáctičlenný tým, který Fukušimu viděl. Dospěl k závěru, že Japonsko podcenilo nebezpečí cunami, a doporučil změnu kontrolního systému v Japonsku. Vyvodil z katastrofy, která byla po Černobylu druhou největší jadernou havárií, 16 závěrů.

Patří k nim prevence podobných katastrof a pak také příprava na rychlou reakci. Experti napsali, že Japonsko podcenilo opatření proti cunami, i když se o její hrozbě vědělo. Vlna překonala ochrannou zeď, která byla vysoká jenom 5,7 metru.

„Je třeba zajistit, že v případě vnějších přírodních hrozeb bude místo a konstrukce jaderných elektráren zahrnovat dostatečnou ochranu proti mimořádným a kombinovaným důsledkům vnějších událostí,“ stojí ve zprávě.

Rozsah fukušimské havárie přiměl Japonsko a další země přehodnotit energetickou politiku. Německo se rozhodlo zavřít své reaktory do roku 2022, Italové se v referendu vyjádřili proti jaderné energetice.

Japonská vláda je doma kritizována za špatný postup při řešení důsledků katastrofy a úřady postupně přiznaly, že k havárii přispěly omyly a neurčité normy. V reaktorech selhal chladicí systém a ve třech z nich se roztavilo palivo. Do okolního prostředí unikl radioaktivní materiál, evakuováno bylo 80.000 lidí.

Zpráva MAAE konstatuje, že elektrárna musí mít pro případ komplexního přerušení dodávky energie zvenčí vlastní dobře chráněný zdroj. Kritické bezpečnostní systémy by měly být na sobě fyzicky nezávislé a elektrárny by měl mít dobře vybavená střediska pro mimořádné situace, která odolají i silným zemětřesením.

Japonsko se neřídilo doporučením z roku 2007. MAAE ho už tehdy vyzvala, aby zřídilo nezávislé řízení jaderného provozu s většími pravomocemi. „Takový systém má být nezávislý a má vymezit role pro všechny okolnosti tak, aby byly v souladu s doporučením MAAE,“ říká zpráva. Agentura svolala na dny od 20. do 24. června jednání, na němž budou zástupci 150 států rokovat o zlepšení jaderné bezpečnosti.

Autor: ČTK

18.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zemětřesení v Mexiku
AKTUALIZUJEME

Mexiko zasáhlo další silné zemětřesení. Mělo sílu 7,1 stupně

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.
10 5

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

EXKLUZIVNĚ

Somálka, která prohrála soud o hidžáb, získala azyl na čestné slovo

Deník zjistil, jak se do Česka dostala Somálka Ayan Jamaal Ahmednuurová, které v úterý Městský soud v Praze zamítl žalobu proti pražské Střední zdravotnické škole kvůli zákazu nošení hidžábu. Sedmadvacetiletá Somálka se do země dostala bez jediného dokladu, azyl jí byl udělen na základě čestného prohlášení.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Na sdílení kol půjde 20 milionů. Města mohou žádat o dotace

Sdílení jízdních kol ve městech podpoří nová dotace ze Státního fondu životního prostředí. Na takzvaný bikesharing je určeno 20 milionů korun. O peníze mohou žádat města, dopravní podniky i soukromé firmy. Dalších 20 milionů půjde do osvěty pro ekologicky čistou dopravu. 

AUTOMIX.CZ

TEST: Jeden řidičák, dvě cesty. Vyzkoušeli jsme skútry, na které stačí "béčko"

Jestli žijete s autem ve větším městě, tak vás dost možná taky štve ranní doprava. A velice často i ta odpolední. Možná by se vám vyplatilo přesednout na něco, co disponuje polovičním počtem kol a pouze jednou stopou. Nebojte se, bicykl vám tlačit nebudeme. Řešením může být skútr.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení