VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Maďarské dráhy míří k soudu kvůli Osvětimi

Chicago - Žalobu podala skupina 93 potomků a dědiců Maďarů, kteří přežili holokaust. Maďarská železnice podle nich půjčovala nacistům vozy a přitom "velmi dobře věděla", k čemu budou použit.

26.3.2010 1
SDÍLEJ:

Nápis nad vchodem do koncentračního tábora v OsvětimiFoto: ČTK/AP/Czarek Sokolowski

Před soud v americkém Chicagu míří maďarská státní železnice MÁV. Společnost žalovala skupina potomků osob maďarského původu, které přežily holokaust, kvůli údajnému podílu železnice na deportaci Židů do německého koncentračního tábora Osvětim za druhé světové války. Ve čtvrtek o tom informovala maďarská agentura MTI. Soudní stání, ve kterém chce žalující strana vysoudit celkem 1,24 miliardy dolarů (23,7 miliardy Kč), by se mělo konat 22. dubna.

Žalobu podala v únoru skupina 93 potomků a dědiců Maďarů, kteří přežili šoa (vyhlazování Židů za druhé světové války) a žijí většinou v USA nebo v Izraeli. Žalující strana údajně po devíti letech rešerší tvrdí, že maďarská železnice půjčovala nacistům vozy a přitom "velmi dobře věděla", že budou použity na transport 437.000 Židů do Osvětimi mezi březnem a říjnem 1944.

MÁV agentuře MTI sdělila, že zatím nedostala žádné oficiální dokumenty; ty však již prý dostalo maďarské ministerstvo spravedlnosti. MÁV nyní hledá v USA právní zástupce, kteří ji budou u soudu zastupovat.

Maďarský režim Miklóse Horthyho, který vedl Maďarsko až do října 1944, nebyl přes spojenectví s Německem nijak vyhraněně antisemitský a Židy na svém území dlouho nepronásledoval. V druhé fázi války však na nátlak Německa, a zejména pak po německém obsazení země, nabralo pronásledování Židů značných rozměrů. Celkem zahynulo na 550.000 maďarských Židů, většina z nich ve vyhlazovacích táborech jako Osvětim. Desítky tisíc Židů však zahynuly přímo v Maďarsku, a to při hromadných popravách zastřelením nebo během pochodů smrti. Ve stejném období zahynulo také na 50.000 Romů.

Autor: ČTK

26.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Miloš Zeman se ve druhém dni návštěvy Jihomoravského kraje zastavil na Hodonínsku. V Jihomoravské armaturce se setkal s vedením firmy a zaměstnanci.
AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO
28

Prezident Zeman dostal v Hodoníně lavičku. Doufám, že mě přežije, řekl

Německá policie
AKTUALIZUJEME
37

V Německu zadrželi Syřana kvůli plánování teroristického útoku

AKTUALIZUJEME / AUTOMIX.CZ

Drahý policejní sporťák BMW měl nehodu. V autě seděl prezidentův protokolář

Jsou to teprve necelé tři týdny, co dopravní policisté převzali do služby hybridní supersport BMW i8. Auto ale vydrželo jen chvíli, už je nabourané.

VIDEO: Autobus začal prudce brzdit, střetu zabránit nešlo. Vše zachytily kamery

Další případ nebezpečného vybržďování vyšetřuje policie. Drama se odehrálo v těchto dnech v Ostravě, konkrétně v Místecké ulici. Motorista sedící za volantem osobního vozu Škoda Fabie měl podle informací policie ohrozit autobus, v němž cestovalo deset až patnáct lidí.

Pro dvouleté děti je pobyt ve školkách problematický, varuje psycholog

Umisťování dvouletých dětí do mateřských škol bude vždy problematické a z hlediska jejich vývoje nevhodné. Prohlásil to psycholog Václav Mertin. Školka jako instituce podle něj nemůže nahradit rodinné prostředí, které děti ve dvou letech potřebují. Pokud už rodiče musí dítě do školky dát, neměli by ho tam nechávat celý den, řekl.

Vznikne nový superregulátor v Ostravě? Nápad vzbuzuje rozpaky

Vláda si stále pohrává s myšlenkou sjednocení všech regulačních úřadů do jednoho. Návrh, podle kterého v roce 2023 vznikne Národní regulační úřad, mají nyní na stole dotčená ministerstva. Šéfka Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Alena Vitásková přišla s nápadem, aby bylo sídlo nového superregulátora v Ostravě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies