Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Maďarské dráhy míří k soudu kvůli Osvětimi

Chicago - Žalobu podala skupina 93 potomků a dědiců Maďarů, kteří přežili holokaust. Maďarská železnice podle nich půjčovala nacistům vozy a přitom "velmi dobře věděla", k čemu budou použit.

26.3.2010 1
SDÍLEJ:

Nápis nad vchodem do koncentračního tábora v OsvětimiFoto: ČTK/AP/Czarek Sokolowski

Před soud v americkém Chicagu míří maďarská státní železnice MÁV. Společnost žalovala skupina potomků osob maďarského původu, které přežily holokaust, kvůli údajnému podílu železnice na deportaci Židů do německého koncentračního tábora Osvětim za druhé světové války. Ve čtvrtek o tom informovala maďarská agentura MTI. Soudní stání, ve kterém chce žalující strana vysoudit celkem 1,24 miliardy dolarů (23,7 miliardy Kč), by se mělo konat 22. dubna.

Žalobu podala v únoru skupina 93 potomků a dědiců Maďarů, kteří přežili šoa (vyhlazování Židů za druhé světové války) a žijí většinou v USA nebo v Izraeli. Žalující strana údajně po devíti letech rešerší tvrdí, že maďarská železnice půjčovala nacistům vozy a přitom "velmi dobře věděla", že budou použity na transport 437.000 Židů do Osvětimi mezi březnem a říjnem 1944.

MÁV agentuře MTI sdělila, že zatím nedostala žádné oficiální dokumenty; ty však již prý dostalo maďarské ministerstvo spravedlnosti. MÁV nyní hledá v USA právní zástupce, kteří ji budou u soudu zastupovat.

Maďarský režim Miklóse Horthyho, který vedl Maďarsko až do října 1944, nebyl přes spojenectví s Německem nijak vyhraněně antisemitský a Židy na svém území dlouho nepronásledoval. V druhé fázi války však na nátlak Německa, a zejména pak po německém obsazení země, nabralo pronásledování Židů značných rozměrů. Celkem zahynulo na 550.000 maďarských Židů, většina z nich ve vyhlazovacích táborech jako Osvětim. Desítky tisíc Židů však zahynuly přímo v Maďarsku, a to při hromadných popravách zastřelením nebo během pochodů smrti. Ve stejném období zahynulo také na 50.000 Romů.

Autor: ČTK

26.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jeruzalém
1 10

Hrajete si s ohněm, varuje Arabská liga. Detektory neodstraníme, kontruje Izrael

Martin Kratochvíl.
1

Týdenní zkrat: Světlana zná české muže

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Co by bylo, kdyby Škodu nepřevzal Volkswagen? Felicia mohla být sedan

Favorit, přelomový model české automobilky Škoda, letos slaví třicetiny. A tohle je poslední ze série našich příběhů, které se věnují jeho vývoji. Tentokrát se dostaneme až k jeho nástupci, Felicii. Ta se rodila do jisté chvíle ve stejných porodních bolestech jako Favorit. Pak ale na scénu vstupuje Volkswagen.

Daliborova matka Věra: film je jeden velký nesmysl

/ROZHOVOR/ Dokument Svět podle Daliborka líčí Věru Krupičkovou jako starostlivou mámu, která svému synovi, jenž u ní v osmatřiceti letech stále bydlí, dělá snídaně, uklízí po něm nebo mu například i chodí do koupelny. Dle slov jejích slov je však vše úplně jinak.

Chlapce v Třinci zasáhl blesk

Patnáctiletý chlapec byl v sobotu večer zasažen bleskem během bouřky na ulici v Třinci. Záchranářům se ho ale podařilo oživit.

AKTUALIZOVÁNO

Pilný s Babišem jednali v Lánech s prezidentem o rozpočtu

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil dnes v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem o přípravě rozpočtu na příští rok, ale i dlouhodobých aspektech české ekonomiky, třeba o chybějících lidech na trhu práce a evropských dotacích. Pravidelného jednání expertů se účastnil také Pilného předchůdce v křesle ministra financí Andrej Babiš (ANO), který návrh rozpočtu s deficitem 50 miliard připravoval. Prezident podle Hradu radil autorům rozpočtu soustředit se na investice víc než na spotřebu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení