VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Experti připouštějí: Letoun s hokejisty 'cosi' brzdilo

Moskva - Mezistátní letecký výbor (MAK), který v Rusku vede vyšetřování tragické nehody letounu Jak-42 v Jaroslavli s místním hokejovým týmem na palubě, připustil, že na letoun působila zatím nejasná "dodatečná brzdící síla", kvůli které měl stroj potíže vzlétnout.

18.9.2011 6
SDÍLEJ:

V Rusku spadlo letadlo s hokejisty KHL: Rachůnek, Vašíček i Marek zahynuli.Foto: ČTK/AP

MAK ve svém komuniké potíže blíže neupřesnil, dříve se však v médiích objevily spekulace, že prý piloti zapomněli letoun odbrzdit. Oficiální činitelé však spekulaci o "zatažené parkovací brzdě" odmítli. MAK nyní opět varoval před spekulacemi a rozhodl o nových expertízách, které by potíže stroje při vzletu měly objasnit.

Letoun Jak-42 s hokejisty klubu Lokomotiv Jaroslavl, včetně českých reprezentantů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka, se zřítil 7. září asi 2,5 kilometrů od místního letiště. Z 45 lidí na palubě nehodu přežil jen palubní inženýr Alexandr Sizov; hokejista Alexandr Galimov posléze v nemocnici svým zraněním podlehl.

"Letoun se ze vzletové a přistávací dráhy neodlepil (…) fakticky vzletěl až 400 metrů za koncem dráhy," konstatoval MAK. Letoun nejspíše dosáhl výše pěti až šesti metrů, ale poté se prudce sklonil doleva a narazil do země. "Technická komise rozpracovává všechny možné verze, proč se při vzletu projevila dodatečná brzdící síla, jakož i příčiny, kvůli kterým letoun nemohl včas vzlétnout z dráhy," dodal MAK.

Podle komise piloti zdvihli příďové kolo letounu od země při rychlosti přibližně 185 kilometrů a o šest vteřin později přepnuli motory na režim startu. Přesto se zrychlení letounu "podstatně zpomalilo", což lze zřejmě vysvětlit působením "dodatečné brzdící síly". Letoun tak nakonec dosáhl rychlosti asi 230 kilometrů za hodinu.

O verzi, že se prý posádka letounu dopustila triviální chyby a pokoušela se odstartovat s neodbrzděným letounem, informoval původně list Moskovskij komsomolec s odvoláním na anonymní zdroj blízký vyšetřování. K neštěstí prý také přispěla okolnost, že kapitán letounu Andrej Solomencev předal řízení letounu druhému pilotovi Igorovi Ževelovovi, protože mu nebylo dobře; právě kapitán odpovídá za uvolnění "parkovací brzdy". Během vzletu piloti prý mohli brzdu vypnout, ale to už zřejmě bylo pozdě.

Autor: ČTK

18.9.2011 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
Vladimír Mečiar
AKTUALIZOVÁNO
6

Sporné Mečiarovy amnestie. Slovenští poslanci otevřeli cestu k jejich zrušení

Mapa republiky
6

Na sněhovém poli Mapa republiky je téměř 10 metrů sněhu

Vyceněné zuby a vypoulené oči. Ronaldova busta terčem vtípků

Při slavnostním pojmenování letiště na Madeiře po Portugalci Cristianu Ronaldovi vzbudila velkou pozornost fotbalistova busta, která se stala terčem kritiky i mnoha internetových vtípků. Sochař Emanuel Santos hájí výtvor tím, že se řídil zadáním hvězdného útočníka Realu Madrid, a tvrdí, že sám Ronaldo byl s výsledkem spokojený.

AKTUALIZOVÁNO

Rusnok: Konec intervencí může nastat prakticky kdykoli

/ANKETA/- Konec režimu devizových intervencí může nastat kdykoliv po konci tzv. tvrdého závazku, tedy od dubna, řekl dnes guvernér ČNB Jiří Rusnok. Zároveň upozornil, že centrální banka již nebude zveřejňovat možné scénáře načasování konce kurzového závazku.

Marksová: Opatření vůči řidičům hraničí se šikanou. Oplatíme stejnou mincí

Česká republika a Slovensko jsou připraveny zavést protiopatření vůči některým zemím kvůli jejich požadavkům na české řidiče při vyslání do ciziny. Šoféři z některých starých unijních států by tak pro jízdu po českém a slovenském území potřebovali různé doklady v češtině a slovenštině. Novinářům to dnes řekla ministryně práce Michaela Marksová.

Sobotka zdůraznil nutnost kompromisů, aby se neopakoval brexit

/ANKETA/- Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) na dnešním společném jednání české a slovenské tripartity zdůraznil nutnost najít kompromis ohledně směrnice o vysílání pracovníků. Zasedání na zámku ve Štiříně u Prahy se předpisem zabývalo, účastníci ho kritizovali. Sobotka zdůraznil, že se země musejí v rámci Evropské unie navzájem poslouchat. Jinak mohou podle něj nastat další podobné zlomy, jako byl brexit, což by si nepřál.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies