VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Experti připouštějí: Letoun s hokejisty 'cosi' brzdilo

Moskva - Mezistátní letecký výbor (MAK), který v Rusku vede vyšetřování tragické nehody letounu Jak-42 v Jaroslavli s místním hokejovým týmem na palubě, připustil, že na letoun působila zatím nejasná "dodatečná brzdící síla", kvůli které měl stroj potíže vzlétnout.

18.9.2011 6
SDÍLEJ:

V Rusku spadlo letadlo s hokejisty KHL: Rachůnek, Vašíček i Marek zahynuli.Foto: ČTK/AP

MAK ve svém komuniké potíže blíže neupřesnil, dříve se však v médiích objevily spekulace, že prý piloti zapomněli letoun odbrzdit. Oficiální činitelé však spekulaci o "zatažené parkovací brzdě" odmítli. MAK nyní opět varoval před spekulacemi a rozhodl o nových expertízách, které by potíže stroje při vzletu měly objasnit.

Letoun Jak-42 s hokejisty klubu Lokomotiv Jaroslavl, včetně českých reprezentantů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka, se zřítil 7. září asi 2,5 kilometrů od místního letiště. Z 45 lidí na palubě nehodu přežil jen palubní inženýr Alexandr Sizov; hokejista Alexandr Galimov posléze v nemocnici svým zraněním podlehl.

"Letoun se ze vzletové a přistávací dráhy neodlepil (…) fakticky vzletěl až 400 metrů za koncem dráhy," konstatoval MAK. Letoun nejspíše dosáhl výše pěti až šesti metrů, ale poté se prudce sklonil doleva a narazil do země. "Technická komise rozpracovává všechny možné verze, proč se při vzletu projevila dodatečná brzdící síla, jakož i příčiny, kvůli kterým letoun nemohl včas vzlétnout z dráhy," dodal MAK.

Podle komise piloti zdvihli příďové kolo letounu od země při rychlosti přibližně 185 kilometrů a o šest vteřin později přepnuli motory na režim startu. Přesto se zrychlení letounu "podstatně zpomalilo", což lze zřejmě vysvětlit působením "dodatečné brzdící síly". Letoun tak nakonec dosáhl rychlosti asi 230 kilometrů za hodinu.

O verzi, že se prý posádka letounu dopustila triviální chyby a pokoušela se odstartovat s neodbrzděným letounem, informoval původně list Moskovskij komsomolec s odvoláním na anonymní zdroj blízký vyšetřování. K neštěstí prý také přispěla okolnost, že kapitán letounu Andrej Solomencev předal řízení letounu druhému pilotovi Igorovi Ževelovovi, protože mu nebylo dobře; právě kapitán odpovídá za uvolnění "parkovací brzdy". Během vzletu piloti prý mohli brzdu vypnout, ale to už zřejmě bylo pozdě.

Autor: ČTK

18.9.2011 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
Prezident Miloš Zeman se ve druhém dni návštěvy Jihomoravského kraje zastavil na Hodonínsku. V Jihomoravské armaturce se setkal s vedením firmy a zaměstnanci.
AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO
28

Prezident Zeman dostal v Hodoníně lavičku. Doufám, že mě přežije, řekl

Ilustrační foto
28

Loni vzniklo rekordní množství hospod. Ale jen účelově kvůli EET

AKTUALIZUJEME / AUTOMIX.CZ

Drahý policejní sporťák BMW měl nehodu. V autě seděl prezidentův protokolář

Jsou to teprve necelé tři týdny, co dopravní policisté převzali do služby hybridní supersport BMW i8. Auto ale vydrželo jen chvíli, už je nabourané.

Strach o peníze? Nové Město vzdalo lyžařský Světový pohár

Závodit na domácí půdě (sněhu)? Běžcům na lyžích se to v příští sezoně nepoštěstí. Světový pohár, který se měl konat v Novém Městě na Moravě, byl zrušen.

Pro dvouleté děti je pobyt ve školkách problematický, varuje psycholog

Umisťování dvouletých dětí do mateřských škol bude vždy problematické a z hlediska jejich vývoje nevhodné. Prohlásil to psycholog Václav Mertin. Školka jako instituce podle něj nemůže nahradit rodinné prostředí, které děti ve dvou letech potřebují. Pokud už rodiče musí dítě do školky dát, neměli by ho tam nechávat celý den, řekl.

Vznikne nový superregulátor v Ostravě? Nápad vzbuzuje rozpaky

Vláda si stále pohrává s myšlenkou sjednocení všech regulačních úřadů do jednoho. Návrh, podle kterého v roce 2023 vznikne Národní regulační úřad, mají nyní na stole dotčená ministerstva. Šéfka Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Alena Vitásková přišla s nápadem, aby bylo sídlo nového superregulátora v Ostravě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies