Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šéf Trumpova štábu inkasoval miliony dolarů od exprezidenta Janukovyče

New York - Jméno Paula Manaforta, šéfa volebního štábu republikánského kandidáta na úřad amerického prezidenta Donalda Trumpa, se vyskytuje ve 22 případech na seznamu podezřelých finančních transakcí spojených s bývalým ukrajinským prezidentem Viktorem Janukovyčem. Napsal to americký list The New York Times s odvoláním na informace ukrajinské protikorupční agentury (NABU). Z jejích dokumentů vyplývá, že Manafort od Janukovyčovy Strany regionů za své služby dostal 12,7 milionu dolarů (přes 300 milionů korun).

15.8.2016 2
SDÍLEJ:

Paul ManafortFoto: ČTK/AP/Matt Rourke

Šéf Trumpova štábu, který se od 80. let minulého století věnuje politickému poradenství, působil na Ukrajině v letech 2007–2012. Ještě letos v květnu měl podle amerického deníku ve své kyjevské kanceláři osobní věci a nábytek. Podle ukrajinských vyšetřovatelů součástí Manafortova ukrajinského byznysu byly nezákonné machinace nezdokumentované v účetních knihách.

Ukrajinští prokurátoři navíc vyšetřují skupinu firem z daňových rájů, jejichž prostřednictvím si lidé z Janukovyčova okolí pořizovali nákladné nemovitosti včetně paláců s vlastním golfovým hřištěm a zoologickou zahradou, uvedl The New York Times. Mezi stovkami podezřelých transakcí je i dohoda o prodeji ukrajinské kabelové televize firmě, kterou dali dohromady Manafort a ruský miliardář Oleg Děripaska, blízký spojenec ruského prezidenta Vladimira Putina.

NABU uvádí, že zatím nebylo zjištěno, zda částku 12,7 milionu dolarů uvedenou ve spisech Manafort skutečně dostal. I když není vyšetřován, musel si podle prokurátorů uvědomovat okolnosti svých finančních transakcí na Ukrajině.

Útok na pověst

Manafortův advokát Richard Hibey popřel, že by jeho klient jakékoli uvedené částky obdržel. Později reagoval sám Manafort a informaci listu označil za „nepodloženou a absurdní". „The New York Times se znovu rozhodl ignorovat fakta a profesionální žurnalistiku, aby se to hodilo do jeho politickému programu. Místo čestné informace zvolil útok na mou osobu a mou pověst," sdělil Manafort.

V jeho rozsáhlém prohlášení také stojí: „Nejjednodušší odpovědí je pravda. Jsem profesionální pracovník kampaně. Je dobře známo, že pracuji v USA a pracoval jsem také v kampaních v zámoří. Nikdy jsem nepřijal nelegální platbu, jak mylně informoval The New York Times, a ani jsem nikdy nepracoval pro vlády Ukrajiny nebo Ruska. Veškerá platba za politickou práci směřující ke mně byla pro celý politický tým – pro zaměstnance kampaně (místní a zahraniční), byla za sondáže a výzkum, za zajištění celistvosti voleb a za televizní reklamu. Tvrzení, že jsem přijal peníze v hotovosti, je nepodložené, hloupé a absurdní."

Manafort tvrdí, že jeho práce na Ukrajině skončila po volbách v říjnu 2014 a že nikdo z listem dotázaných vládních představitelů netvrdil, že Manafort pochybil. Článek také nepřináší důkazy o platbě hotovosti. „The New York Times však neprozradily, že nadace Clintonových pobírala a možná stále pobírá peníze díky výhodám, kterých se jí dostávalo v době, kdy byla Hillary Clintonová ministryní zahraničí. O tom se nemluví navzdory množství důkazů, jež jsou v e-mailech, které se Hillary Clintonová pokusila skrýt," tvrdí Manafort.

Janukovyč podle The New York Times před svým útěkem do Ruska v roce 2014 zhusta využíval rad Manaforta a jeho firmy, díky nimž vyhrál několikeré volby. Během té doby se Manafort nikdy nepřihlásil na ministerstvu spravedlnosti USA, což zákon vyžaduje po osobách, které mohou ovlivňovat politiku USA ve prospěch zahraničních klientů.

Manažer volební kampaně Trumpovy soupeřky Hillary Clintonové americkému listu potvrdil, že i Demokratická strana informacemi o podezřelých stycích Trumnpova týmu disponuje. „Trump musí zveřejnit veškeré informace o vztazích svých zaměstnanců a konzultantů s Ruskem," uvedl manažer Robby Mook.

Autor: ČTK

15.8.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Setkání k zahájení senátní a komunální kampaně hnutí ANO za účasti předsedy hnutí Andreje Babiše a pražských kandidátů do zastupitelstva a Senátu proběhlo 1. září v Praze.
10

Kandidátky ANO: mandát nebude obhajovat třetina poslanců

Slovenská policie odevzdala nalezenou hotovost do Státní pokladny a její původ prověřuje.

Zapomnětlivý úředník s 300 tisíci eur přišel o funkci

Zástupce šéfa protokolu Hradu Kruliš po nehodě v supersportu nastoupil do práce

Zástupce šéfa hradního protokolu Vladimír Kruliš po vážné nehodě z konce května nastoupil zpět do práce. Z nehody policejního auta, ve kterém cestoval a při které utrpěl zlomeninu dvou obratlů, vyvázl bez následku. Kruliš to dnes řekl novinářům po tiskové konferenci Ivany Zemanové k opětovné kandidatuře Zemana na prezidenta, na kterou ji doprovázel. Odmítl, že by policejní automobil řídil, jak se spekulovalo.

Německo: Větší než malé množství otrávených vajec, 28 milionů v Dolním Sasku

Aféra s vejci obsahujícími jedovatou látku fipronil ani zdaleka nekončí. Deník Neue Osnabrücker Zeitung (NOZ) píše, že jen v Dolním Sasku bylo distribuováno 28,1 milionu jedovatých vajíček. Původní zjištění na začátku aféry hovořila o deseti milionech kontaminovaných vajec v celé Spolkové republice.

Zákon o kontrole veřejných financí Senát odmítl drtivou většinou

Senát drtivou většinou odmítl nový zákon o řízení a kontrole veřejných financí, který měl podle vlády zjednodušit a harmonizovat kontroly ve veřejné správě. Podle senátorů by ale v praxi znamenal jen více byrokracie, a nikoliv efektivnější kontrolu. Normu tak bude muset znovu projednat Sněmovna, která může veto horní komory přehlasovat.

AKTUALIZOVÁNO

Prezident Zeman může obhajovat svůj post. Má více než 50 tisíc podpisů

Prezident Miloš Zeman má více než 59 tisíc podpisů pod petičními archy a může tak znovuobhajovat post hlavy státu. Předseda Zemanovy blízké Strany práv občanů Jan Veleba již minulý týden potvrdil, že hranice potřebných 50 tisíc podpisů byla překročena. Jeho žena prohlásila, že je na něho hrdá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení