VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Média po havárii letadla spekulují o nedostatku paliva. Stav přeživších je vážný

Bogotá - Vyšetřovatelé prozatím neučinili žádné oficiální prohlášení k příčině pondělní letecké havárie v Kolumbii, při které zahynulo 71 lidí, média s odvoláním na své zdroje a letecké experty stále častěji spekulují o možném nedostatku paliva. K této teorii mimo jiné přispívá fakt, že zřícený letoun Avro RJ85 měl dolet 2965 kilometrů, a to je přesně vzdálenost naplánovaného tragického letu mezi bolivijským Santa Cruz a kolumbijským Medellínem. Stroj se zřítil jižně od Medellína, nehodu přežilo šest lidí.

30.11.2016 1 AKTUALIZOVÁNO 30.11.2016
SDÍLEJ:

Trosky letadla, které se zřítilo ve střední Kolumbii.Foto: ČTK/AP

"Nemůžeme nic vyloučit. Vyšetřování pokračuje a my čekáme na výsledky," citovala agentura AP vysloužilého generála bolivijského letectva Gustava Vargase, který stojí v čele aerolinek LaMia. Právě stroj této společnosti se v noci na úterý v hornaté oblasti střední Kolumbie zřítil.

Brazilský deník Globo s odvoláním na Vargase napsal, že pilot měl v letovém plánu tankování v bolivijském městě Cobija, popřípadě v kolumbijské metropoli Bogotě, ale neučinil tak. Vargas se domnívá, že pilot během letu do Medellína netankoval, protože to zřejmě nepotřeboval. Dodal, že aerolinky stejnou cestu podnikly již dvakrát. Nesdělil ale, zda letadlo mělo mezipřistání kvůli tankování.

Doletové možnosti stroje si podle dlouholetého poradce amerických leteckých úřadů Hanse Webera zaslouží důkladné prověření. Připomněl, že letecká vzdálenost mezi místem startu a přistání se obvykle stanovuje podle nejkratší trasy, ačkoli piloti málokdy kvůli turbulencím a různým změnám kurzu letí přímo. Dodal, že se vzhledem k doletu letadla obává toho, zda piloti nešli ve výpočtech příliš na hranu možností.

Mnozí letečtí odborníci tvrdí, že nehody způsobené nedostatkem paliva jsou výjimečné. Globo však napsal, že v době příletu tragického letu se k letišti v Medellíně přibližovala celkem čtyři letadla. První z nich podle nejmenovaného představitele kolumbijského úřadu pro civilní letectví dostalo přednost, neboť hlásilo nedostatek paliva. Poté řídicí věži oznámil let LaMia, že má stejný problém, napsal Globo.

Trosky stroje se nevznítily

Posádky ostatních přistávajících letadel podle kolumbijského listu El Tiempo z radiové komunikace slyšely, jak pilot LaMia křičí do vysílačky, že mu dochází palivo a že potřebuje nouzově přistát. Poté pilot hlásil problémy s elektřinou a nakonec se vysílačka odmlčela.

O nedostatku paliva hovořila podle médií také letuška Ximena Suárezová, která je jednou ze dvou přeživších členů posádky. Ta vypověděla, že světla v letadle vypadla zhruba minutu před nárazem do země

Média rovněž zmiňují výpovědi záchranářů, kteří na možný nedostatek paliva rovněž poukázali s ohledem na to, že trosky stroje se nevznítily. Deník Daily Mirror přitom v úterý uvedl, že pilot palivo před nehodou vypouštěl, aby se vyhnul explozi a vznícení po nárazu.

Někteří obyvatelé v místě havárie podle Reuters vypověděli, že neslyšeli motory. "Přeletělo nad mým domem, ale neslyšel jsem žádný hluk, motor určitě nefungoval," citoval Reuters jednoho z místních.

Vyšetřovatelé spekulace o nedostatku paliva nijak nekomentují, potvrdili však, že i touto hypotézou se budou při objasňování zabývat. Úřady i vyšetřovatelé rovněž zmiňují, že pilot před havárií hlásil problémy s elektřinou.

Sedmnáct let starý čtyřmotorový hornoplošník střední velikosti British Aerospace 146 ve verzi Avro RJ85 podle bolivijského úřadu pro civilní letectví technicky prošel před startem kontrolou, která žádné problémy neodhalila.

Stav přeživších letecké havárie v Kolumbii zůstává vážný
Stav přeživších pondělního pádu letadla ve střední Kolumbii zůstává vážný. Nehodu letadla, kterým cestoval brazilský fotbalový klub Chapecoense, přežilo šest lidí - tři hráči, dva členové posádky a novinář. Na palubě bylo celkem 77 cestujících a členů posádky.

Mezi nejvážněji zraněné patří obránce Hélio Neto, který je podle agentury Reuters stále na jednotce intenzivní péče. Při nehodě utrpěl těžká zranění hlavy, hrudníku a plic.

Netův kolega z obrany Alan Ruschel, o kterém média psala jako o prvním zachráněném, po nehodě podstoupil operaci páteře. "Bůh je skvělý a postará se o tebe. Buď silný, jsi bojovník," napsala Ruschelova sestra Alissen na twitteru.

Brankář Jackson Follmann podle lékařů přišel o pravou nohu. Záchranáři našli v troskách živého také brankáře Marcose Padilhu, který však těžkým zraněním později podlehl.

Nehodu přežili také novinář Rafael Valmorbida, letový technik Erwin Tumiri a letuška Ximena Suárezová. Tumiri řekl, že život mu zachránilo dodržení bezpečnostních předpisů pro nouzové přistání. "Mnoho cestujících vstalo ze sedadel a křičelo. Já si dal tašku mezi kolena a ohnul jsem se do doporučené pozice," řekl kolumbijské rozhlasové stanici Caracol.
Suárezová a Tumiri mají podle lékařů spíše méně závažná zranění, naopak Valmorbida je ve vážném stavu na jednotce intenzivní péče. Po nárazu utrpěl mnohačetné zlomeniny žeber, což vedlo k částečnému selhání plíce.
Na palubě letadla bolivijských aerolinek LaMia, které letělo z bolivijského Santa Cruz do kolumbijského Medellína, byla devítičlenná posádka a 68 cestujících, včetně více než dvou desítek fotbalistů a dvou desítek novinářů. Fotbalisty navíc doprovázel početný štáb technického personálu a představitelů klubu.

Autor: ČTK

30.11.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Budoucí zubaři se v Olomouci připravují na praxi pomocí špičkové stomatologické techniky
12

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Lithium na Cínovci - průzkumné vrty
2 10

Sobotka řekl Japoncům, že budeme lithiové centrum Evropy

Krev v mobilech? Suroviny pro baterie se těží v drastických podmínkách

Věděli jste, odkud pochází suroviny pro mobily, notebooky, nebo televize? Přichází totiž nová doba železná. O kontrolu nad těžbou a obchodem s kovy, ze kterých se vyrábí plošné spoje do elektronických přístrojů, se vedou tvrdé boje, na jejímž počátku jsou zubožené děti v afrických dolech a na konci spokojení uživatelé se smartphony. Z celosvětového byznysu profituje Čína, zásoby ale nejsou nekonečné.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Karlovarský festival se blíží. Moderovat ho opět bude Marek Eben

S mezinárodním filmovým festivalem v Karlových Varech je tvář Marka Ebena spjata stejně silně jako Jiřího Bartošky, Evy Zaoralové nebo bratrů Cabanů. I letos bude oblíbený herec, skladatel a zpěvák na přehlídce plnit roli moderátora. Festival odstartuje už tento pátek. Která místa má Marek Eben ve Varech a v jejich okolí rád?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies