VYBERTE SI REGION

Ministr: Německo musí zastavit masivní příliv běženců

Berlín – Německo musí za každou cenu zabránit tomu, aby se na jaře masivně zvýšil počet přicházejících běženců. V aktuálním vydání týdeníku Der Spiegel to uvedl ministr vnitra Thomas de Maiziére. Zdůraznil přitom, že uprchlická krize není jen záležitostí Německa, ale že její dopady mohou pocítit všechny země Evropské unie.

1.2.2016 9
SDÍLEJ:

Německý ministr vnitra Thomas de Maiziére.Foto: ČTK/AP

„V září a v říjnu přicházelo do Německa denně až 10.000 lidí denně, ve srovnání s tím se v zimě počty výrazně snížily. V lednu přicházelo průměrně 2000 lidí denně, ale při přepočtu na celý rok je to stále příliš mnoho. Musíme proto za každou cenu zabránit tomu, aby se počet přicházejících na jaře znovu masivně zvýšil," řekl ministr.

Podle de Maiziéra bude třeba celá paleta opatření, aby se podařilo počty přistěhovalců omezit. Podle něj je třeba podporovat Jordánsko a Libanon, aby se zlepšila situace v tamních uprchlických táborech a lidé se nevydávali na cestu do Evropy. Ministr také považuje za nutné důsledněji vracet odmítnuté žadatele o azyl do zemí původu a vyzval k posílení spolupráce s Tureckem, přes jehož území nyní většina běženců do EU přichází. „Turecko může v každém případě kontrolovat svou hranici lépe než nyní," řekl.

Ministr také zdůraznil, že uprchlická krize je záležitostí všech zemí unie. „Je chyba, pokud někteří partneři věří, že se tomu mohou vyhnout. Nejpozději ve chvíli, kdy se schengenský systém znovu dostane pod tlak nebo bude trvale zpochybněn, si uvědomí, že uprchlická krize je víc než jen německý problém. Protože pak škody ponesou všichni v Evropě," varoval.

Ztráta optimismu

De Maiziére také podotkl, že cítí, jak Němci ztrácí optimismus, což ale není jen důsledkem migrační krize. „Možné nesrovnalosti při přidělení pořadatelství fotbalového mistrovství světa v roce 2006, skandál Volkswagenu, potíže při stavbě berlínského letiště, neúspěšná kandidatura Hamburku na pořádání olympiády, vysoký počet uprchlíků, terorismus a stále existující obava o euro – to všechno zasáhlo sebevědomí mnoha Němců. A to, že mají obavy, problémy spíš zvětšuje, než aby je to zmenšovalo," řekl ministr.

Podle něj Německo poprvé pocítilo i odvrácenou stránku globalizace, z níž dosud těžilo. „Už celé generace říkají rodiče svým dětem, že tvrdě pracují, aby se měly lépe než oni. Nyní lidé mají pocit, že tato věta už neplatí. Pokud budeme tvrdě pracovat, bude se našim dětem a vnoučatům v nejlepším případě dařit stejně jako nám," řekl de Maiziére. Podle něj proto roste v zemi nechuť k jakýmkoli změnám. Zdůraznil však, že Německo se nemůže před proměnou světa schovat a bude se s ní muset vypořádat.

Autor: ČTK

1.2.2016 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:

V září zemřelo na silnicích zatím 50 lidí, méně než loni

Praha - Během září zemřelo při dopravních nehodách v Česku zatím 50 lidí, což je o 29 méně než před rokem a nejméně za září v novodobých statistikách, tedy od roku 1990. Od začátku roku si dopravní kolize vyžádaly 403 lidských životů, což je o 87 obětí méně než ve stejném období loni, řekl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Bilance je předběžná, oficiální čísla zveřejní policie zhruba za týden.

Rusko posílá zpět do Sýrie bombardéry

Damašek/Moskva – Rusko posílilo svou leteckou základnu v Sýrii a dopravilo tam několik bombardérů. Napsal to dnes ruský list Izvestija, podle kterého je armáda připravena poslat i letadla na podporu pozemních operací. List se odvolává na nejmenovaného armádního představitele. Ruské ministerstvo obrany zprávu zatím nepotvrdilo. Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov řekl, že si Rusko nedává pro operace v Sýrii žádné časové omezení.

Konfliktů v letadlech podle IATA loni přibylo

Montreal - Konflikty na palubách letadel jsou stále častější, uvedlo podle CNN ve své nedávné zprávě Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA). Počet incidentů v uzavřeném prostoru vysoko nad zemí vzrostl podle této organizace loni o 15 procent oproti předchozímu roku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies