VYBERTE SI REGION

Boj proti pašerákům lidí. Potápění lodí má zelenou

Lucemburk – Letos jich do Evropy dorazilo na 100 tisíc a počet nových migrantů stále roste. Může za to i rozvinutá síť pašeráků lidí, kteří si z obchodu 
s chudobou sami udělali výnosný byznys. Ministři zahraničí Evropské unie včera učinili důležitý krok v boji proti této mašinérii. Odsouhlasili dlouho projednávaný plán na rozbíjení pašeráckých sítí a ničení jejich lodí.

22.6.2015 62 AKTUALIZOVÁNO 22.6.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Operace dostala název EUNAVFOR-Med a je součástí společné bezpečnostní politiky EU. V první fázi půjde zejména o získávání informací o pašeráckých sítích a lodích, jež používají k přepravě migrantů. Potřebný je však souhlas Rady bezpečnosti OSN, protože bezpečnostní síly mají zasahovat 
v mezinárodních vodách.

„S uváděním první fáze do praxe začneme v příštích dnech," řekla šéfka unijní diplomacie Federica Mogheriniová. „Jejím cílem nejsou migranti. Zaměří se na ty, kteří vydělávají peníze na jejich životech a často i na jejich smrti," dodala.

První fáze

První část operace by měla trvat dva měsíce. Ministr zahraničí Lubomír Zaorálek ji však nepovažuje za dostatečnou. „Já se domnívám, že akce, která by zavčas likvidovala pašerácké a pirátské lodě, by mohla opravdu výrazně zkomplikovat život organizovanému zločinu a těch, kteří jsou napojeni na tento byznys," řekl. To má být součástí další fáze operace, která vyžaduje přijetí rezoluce Rady bezpečnosti OSN a případně také souhlas dotčených zemí, jako je Libye.

Prioritou by měla zůstat záchrana životů lidí na palubě lodí pašeráků. Plavidla pak budou zabavena a odtažena do přístavu nebo budou potopena přímo na volném moři.

Podle nejmenovaného diplomata, který se účastnil jednání, by se ničení lodí mělo zúčastnit 12 států, zatím bez ČR. Česká republika poskytne například finanční pomoc. Ve hře je také poskytnutí letounu CASA, který by monitoroval oblast Středozemního moře a desítky pracovníků, včetně imigračních úředníků a bezpečnostních specialistů. Jednání v Lucemburku se účastnil také generální tajemník OSN Pan Ki-mun, který bude i nadále jednat s unijními ministry. Je důležité, aby přesvědčil stálé členy Rady bezpečnosti OSN, aby operaci schválili.

Ruské veto?

Změnit osud celého plánu ještě může Rusko. V Radě bezpečnosti má právo veta a podle některých diplomatů se jej možná pokusí využít v rámci diplomatické rozepře se Západem. Státní tajemník pro evropské záležitosti Tomáš Prouza nicméně odmítl, že by Evropská unie dělala Rusům jakékoli ústupky.

„Rozhodně nedojde k výměně souhlasu s akcí proti pašerákům za zmírnění sankcí, nic takového není na stole," řekl 
v České televizi. „Budeme muset najít nějakou cestu, jak se s Ruskem dohodnout," dodal Prouza.

Vojenská podpora celé operace bude zřejmě nezbytná, lze totiž očekávat ozbrojený odpor některých pašeráků. Nasazeno má být pět námořních jednotek, dvě ponorky, tři záchranářské letouny a po dvou bezpilotních letounech a vrtulnících.

Autor: ČTK, Kateřina Perknerová

22.6.2015 VSTUP DO DISKUSE 62
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies