„Auta, která představují potenciálně smrtelné nebezpečí na silnicích, jednoduše nechceme," citovala eurokomisaře agentura AP.

Jeho návrh počítá u většiny nových automobilů s první kontrolou po čtyřech letech, Další kontrola by se měla uskutečnit za dva roky, poté už každý rok.

Auta, která by po čtyřech letech měla najeto více než 
160 tisíc kilometrů, by na každoroční kontrolu musela rovnou. EU chce systém technických kontrol sjednotit do roku 2015.

Dvouletá lhůta

Test v prvních čtyřech letech nařizují novým vozidlům i české zákony, ale pro všechny další kontroly už stanovují jen dvouletou lhůtu. Komise návrh obhajuje tím, že na evropských silnicích připraví technické závady o život více než 2000 lidí ročně.

Eurokomisař Siim Kallas chce proto také stanovit přísnější pravidla pro soukromé servisy, které technické kontroly provádí, píše agentura DPA. Proti argumentům evropské komise se už ale postavilo několik motoristických organizací.

„Není prokázané, že častější kontroly znamenají větší bezpečnost. Plány Evropské komise jen zkomplikují život motoristům," postěžoval si listu Die Welt viceprezident německého automobilového svazu ADAC Thomas Burkhardt.

Ten zároveň dodal, že technické závady podle německých statistik způsobí jen zhruba 0,5 procenta všech dopravních nehod. Návrh má ale své kritiky i mezi politiky. Německý ministr dopravy Peter Ramsauer (CDU) se v listu Die Welt proti plánu Evropské komise ohradil s tím, že nízká nehodovost na německých silnicích ukazuje, že žádná nová nařízení nejsou potřeba.

Mluvčí Ústředního automotoklubu ČR Igor Sirota:

Se stářím českých aut si takový zákon neumím představit

Praha /ROZHOVOR/ - Každoroční kontroly starších vozů jsou pro většinu EU únosnější než pro Česko, míní mluvčí Ústředního automotoklubu ČR Igor Sirota.

Eurokomisař pro dopravu Siim Kallas chce pro vozy starší šesti let každoroční technickou kontrolu. Je to podle vás dobrý nápad?
Pokud mám být upřímný, tak v českých poměrech by to bylo dost náročné. Nejen pro samotné motoristy, ale i po administrativní stránce. Průměrné stáří tuzemských osobních automobilů totiž překračuje 13 let. Aut je v Česku registrováno zhruba sedm milionů, takže se to nepochybně dotkne velké části lidí.

Stanice technické kontroly nyní fungují zhruba měsíc podle přísnějších pravidel a chystají se na další změny. Brzy budou například kontrolovat i zatmavení oken. Nedovedu si dost dobře představit, že by k tomu ještě přibyla povinnost kontroly každý rok

Německý automobilový svaz se proti návrhu postavil s tím, že většinu nehod nezpůsobí technické závady. Souhlasíte s tím?
V Česku je to stejné, většinu havárií, tím méně smrtelných nehod, rozhodně nezpůsobuje technický stav vozidel. Nejčastější závady, za které policisté pokutují, se týkají světlometů, ať už svítí slabě, nesvítí stejně nebo nemají správně nastavenou výšku. Častým problémem jsou i prorezlé části karoserie nebo nedostatky na tažném zařízení. Nechci to nijak zlehčovat, ale obvykle zkrátka nejde o závady, které by ohrožovaly životy lidí.

Dovedete si představit zavedení podobného zákona za delší dobu?
Do budoucna nám nic jiného nezbývá. Bezpečnost je důležitá a postupně to bude nepochybně směřovat k tomu, že starší vozy budou z českých silnic vytěsňovány i tímto způsobem. Je ale otázkou, zda jsou všechny země EU na takové úrovni, abychom si mohli dovolit vůči starším vozům postupovat tak razantně. V rámci unie je průměrné stáří osobních vozů okolo osmi let, takže pro západní země je to trochu jiná situace.