VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nákladní loď Progress M-16M po šesti hodinách zakotvila u ISS

Moskva - Ruská nákladní loď Progress M-16M ve čtvrtek zakotvila u Mezinárodní vesmírné stanice (ISS). Od středečního startu do cíle dorazila už po šesti hodinách a čtyřech obletech Země místo obvyklých dvou dnů a 34 obletů.

2.8.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČTK

Všechny předchozí lety lodí Sojuz a Progress od startu po připojení k ISS trvaly zhruba 50 hodin. Tento doposud používaný takzvaný dvoudenní profil letu je určen oběžnou dráhou, po které se stanice pohybuje. Tato orbita je pevně dána a není možné ji kvůli přilétajícím lodím měnit, trysky ISS umožňují jen menší korekce dráhy.

V počátcích vesmírného programu, jako byl například americký projekt Gemini, bylo uskutečněno několik velmi rychlých spojení. To, jak upozorňuje NASAspaceflig­ht.com, bylo ale umožněno tím, že obě tělesa, která se měla v kosmu spojit, odstartovala ze Země za sebou v krátkém sledu, takže jejich vzájemná pozice pro zakotvení byla ideální. Loď Gemini 11 se v září 1966 připojila k družici Agena target vehicle již během prvního obletu Země, stalo se tak podle astronautix.com vůbec poprvé v historii.

V případě ISS není možné dráhu stanice sladit s přilétajícími loděmi, což znamená, že tato plavidla musejí sama zaujmout odpovídající dráhu s komplexem. K tomu slouží zmíněný dvoudenní letový profil, během kterého se orbitální dráha lodí postupně upravuje několika korekčními zážehy motorů.

I v současné době je nicméně možné provést zrychlené připojení s ISS. Pro tento manévr je ale velmi důležitá naprostá přesnost při navedení odstartovaného plavidla na oběžnou dráhu, které se musí na orbitě dostat do pozice blízko ISS. Tak odpadne nutnost dodatečných zážehů motorů přibližující se lodi.

Zrychlení cesty Progressu posloužilo jako test pro budoucí lety lodí Sojuz s lidskou posádkou. Do nynějška byla dlouhá cesta v malé kabině Sojuzu stresující. Na každého z trojice kosmonautů totiž ve stísněné kabině připadá jen 0,5 metru krychlového prostoru. Některé astronauty navíc během dvoudenního letu k ISS postihnou nevolnosti, než si na pobyt v kosmu navyknou. Novinku by již počátkem příštího roku měla vyzkoušet první posádka Sojuzu.

Doposud ale rychlé přiblížení nebylo možné kvůli nárokům na mimořádnou přesnost. Nové analýzy nicméně ukazují, že zrychlený profil letu lodí Sojuz i Progress je možný, protože nosné rakety Sojuz přesnou navigaci umožňují. Pokud by se plavidla nepodařilo přesně navést, pokračovala by v klasickém letu s více oběhy, což by ale bylo náročnější na spotřebu paliva.

Zrychlené lety k ISS jsou nyní možné také díky posledním úpravám systémů lodí Sojuz i Progress, které zcela přešly z analogové na digitální kontrolu. To jim umožňuje automatické ovládání korekčních zážehů bez zásahů pilota.

K rychlému spojení je pro den startu stále důležitá optimální poloha ISS, upozorňuje NASAspaceflig­ht.com. Tu může řídicí středisko upravit díky korekčním tryskám, kterými je komplex vybaven. S potřebnými úpravami orbitální dráhy je ale nutné začít již šest měsíců před plánovaným startem lodi. To s sebou ale nese i nevýhody, protože v případě mimořádných událostí, kdy se start odloží, nebo je třeba nouzově upravit dráhu ISS například kvůli kosmickému smetí, bude muset plavidlo mířící ke stanici podstoupit tradiční dvoudenní cestu.

Progress M-16M na ISS dopravil 2,7 tuny nákladu. Jde o zařízení pro vědecké experimenty, lékařské potřeby, pohonné hmoty, kyslík, vodu, potraviny a dárky pro posádku ISS. U komplexu zůstane do 25. prosince, kdy se odpoutá, aby uvolnil kotvicí stanoviště pro Progress M-18M, který by měl ze Země odstartovat 26. prosince.

Na Mezinárodní vesmírné stanici nyní působí šestice kosmonautů: tři z Ruska, dva ze Spojených států a jeden z Japonska.

Autor: ČTK

2.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Sněmovna, ilustrační foto
2 8

Parlament dostane v příštím roce přidáno. Na fasádu i odchodné

Kamionová doprava na dálnici
18 4

Nechceme levné pracovní síly z východní Evropy, vzkazuje Macron

Petr Janda: Nechci se rouhat, ale hudebních nápadů mám pořád mraky

/ROZHOVOR, VIDEO/ Ještě držím pohromadě to je nejen název nové desky Petra Jandy, kterou mu k nedávným pětasedmdesátinám vydal Supraphon, ale i jasný vzkaz fanouškům, že je tento guru českého bigbítu stále ve skvělé formě.

Bez přesčasů by chyběly tisíce lékařů a sester

Čtyři stovky lékařů a tisíc sester. Přesně tolik nových zaměstnanců by musely sehnat české nemocnice, pokud by měly ze dne na den začít dodržovat zákoník práce. Vyplývá to z propočtů Asociace krajů České republiky. Pro představu: zhruba stejný počet zdravotníků pracuje ve všech špitálech Karlovarského kraje.

Václav Klaus: Nešlo o vládní krizi, ale o zahájení volební kampaně

Bývalý český prezident Václav Klaus vidí podstatu koaličních hádek v tom, že poprvé zažíváme situaci, kdy jsou ve vládě dvě stejně silné strany. Ty se musejí proti sobě vymezit, aby jim volič uvěřil, že každá chce něco jiného. „Nic hrozivého se neděje, všechny instituce normálně fungují. Nešlo o vládní krizi, ale o bouřlivé zahájení volební kampaně," hodnotí události posledních dní.

Lidovci pokukují po premiérovi. Volí vedení

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš polepil zemi plakáty, v nichž se ptá, o čem lidé sní. Kdyby měl odpovědět sám, možná by uvedl číslo 9,99. Právě takový volební zisk lidovců a STAN by přivítal. O nesnadno dosažitelné hranici pro vstup do sněmovny ale nemluví jen on. I proto Babiš nevěří, že tuto volební koalici křesťanští demokraté nakonec schválí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies