Nálet meteoritů na Ural: 1200 zraněných, stovky poškozených budov

Moskva /VIDEO/ - Počet zraněných v důsledku pátečního dopadu roje meteoritů do oblasti Uralu se podle dnešních zpráv ruských úřadů zvýšil na 1200, včetně 259 dětí. Většina utrpěla řezné rány, když silná tlaková vlna rozbila okna v rozsáhlé oblasti.

16.2.2013

Někteří Rusové si po škodách způsobených meteoritem sami rozbíjejí okna ve snaze dostat kompenzaci.Foto: čtk

Škody jsou patrné ve více než stokilometrovém okruhu kolem jezera Čebarkul, které leží asi 70 kilometrů západně od Čeljabinska a u něhož byl objeven kráter vytvořený zřejmě dopadem největšího meteoritu. V samotném jezeře však potápěči úlomky meteoritu zatím nenašli. Tlaková vlna po nárazu vesmírného tělesa poškodila bezpočet oken skoro tří tisícovek obytných domů, 34 z 41 nemocnic a 361 školek a škol. Nejhůře prý dopadl zimní stadion.

Odhaduje se, že je nutno nahradit na 100.000 metrů čtverečních skla. V nynějších až dvacetistupňových mrazech, které na Uralu panují, to představuje vážný problém, na který se úřady soustřeďují. Zatím se podle gubernátora podařilo zasklít asi třetinu oken, zbytek má následovat do týdne, v případě výkladních skříní ze sovětské éry do dvou týdnů.

Do oblasti byly vyslány opravářské čety z jiných částí Ruska a ministr pro mimořádné situace Vladimir Pučkov slíbil, že především poškozené školy, školky a nemocnice budou do pondělí funkční. Do odstraňování následků přírodní pohromy bylo nasazeno přes 24.000 lidí.

Počet obyvatel, kterým meteorický roj nějakým způsobem poškodil obydlí, je odhadován na 100.000 a materiální škody se jen v Čeljabinské oblasti podle šéfa oblasti Michaila Jurjeviče prý pohybují kolem miliardy rublů (přes 630 milionů korun).

„Na takové neštěstí je to malá suma," usoudil gubernátor. Čeljabinsk se prý „podruhé narodil", ale skutečné pohromě se vyhnul. Gubernátor také odmítl fámy, že by si lidé sami rozbíjeli okna, aby se dočkali bezplatné výměny.

Patrně nejhůře je na tom žena, která si zlomila páteř - agentura ITAR-TASS informovala, že v sobotu byla ve vážném stavu letecky dopravena do Moskvy. Odhad škod se zvýšil z původních 400 milionů rublů (asi čtvrt miliardy korun) na miliardu rublů (přes 630 milionů korun).

Škody jsou patrné ve více než stokilometrovém okruhu kolem jezera Čebarkul, které leží asi 70 kilometrů západně od Čeljabinska a u něhož byl objeven kráter vytvořený zřejmě největším meteoritem. V samotném jezeře však potápěči úlomky meteoritu zatím nenašli. Tlaková vlna po nárazu vesmírného tělesa poškodila okna skoro tří tisícovek obytných domů, 34 z 41 nemocnic a 361 školek a škol. Nejhůře prý dopadl zimní stadion.

Odhaduje se, že je nutno nahradit až 200.000 metrů čtverečních skla. V nynějších až dvacetistupňových mrazech, které na Uralu panují, to představuje vážný problém, na který se úřady soustřeďují. Zatím se podle gubernátora podařilo zasklít asi třetinu oken, zbytek má následovat do týdne, v případě výkladních skříní ze sovětské éry do dvou týdnů. Lidé, ke kterým se sklenáři ještě nedostali, si zatím vypomohli plastovými fóliemi.

Počet obyvatel, kterým meteorický roj nějakým způsobem poškodil obydlí, je odhadován na 100.000 a materiální škody se jen v Čeljabinské oblasti podle jejího šéfa Michaila Jurjeviče pohybují kolem miliardy rublů.

„Bůh nám dal možná znamení, aby se lidé jen nepachtili s pozemskými starostmi, ale občas také vzhlédli k nebesům," usoudil pop Sergej ve vsi Čebarkul u stejnojmenného jezera.

Roj úlomků podle odborníků vznikly poté, co do zemské atmosféry rychlostí až 72.000 kilometrů za hodinu pronikl meteor o hmotnosti údajně kolem deseti tun, který ve výšce třiceti až padesáti kilometrů nad zemským povrchem explodoval. Bohatý meteorický déšť podle ITAR-TASS zasáhl kromě Čeljabinské oblasti i čtyři další ruské regiony: Ťumenskou, Sverdlovskou a Kurganskou oblast a rovněž Baškortostán.

Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) podle ruských médií odhadl sílu výbuchu nebeského tělesa na 300 až 500 kilotun klasické trhaviny, což je nejvíce od dopadu Tunguzského meteoritu, který zasáhl Sibiř roku 1908.

Vesmírná dobrodružství tím nekončí. Vědecký ústav v Severní Kalifornii dnes ohlásil, že dostal řadu hlášení z předchozí noci o záhadném světelném jevu nad sanfranciským zálivem; záhadný objekt prý vypadal jako kulový blesk letící na západ. Ale vlastní teleskopy v observatoři jev, následující po výbuchu „ruského meteoritu", nezaznamenaly. Cosi podobného se prý vyskytlo i nad Kubou; alespoň kubánská média s odvoláním na očité svědky popisují „jasné světlo" na obloze i „velké zahřmění", které otřáslo zdmi a okny. Vše prý nasvědčuje pádu meteoritu, který se však naštěstí obešel bez škod a obětí.

V souvislosti s meteorickým rojem nad Uralem se na ruském internetu v diskusních fórech objevila záplava spekulací, že ve skutečnosti nešlo o přírodní úkaz, ale o utajovanou zkoušku zbraně nové generace.

16.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
Lubomír Bystroň nacistický poklad na Budišovsku hledá už více než dvacet let.

Nacistický poklad na Budišovsku: reálná možnost anebo čirá utopie?

Psychicky nemocný muž se popral s policisty, pak skočil z mostu

Sportovní veteráni aneb když Jágr, Hilgertová a spol. zastaví čas

V kolika letech ukončit profesionální dráhu sportovce? Jedny pošle do předčasného důchodu zranění, druzí už zkrátka nemají motivaci. Je to ale ještě jedna skupina. Reprezentanti, kteří svůj sport milují natolik, že ani zdravotní lapálie jim jejich kariéru neukrátí. Před nimi je třeba smeknout.

V obchodě už jen s účtenkou. Startuje EET

Malé krámky i velké supermarkety. Řeznictví, pekařství, trafiky nebo třeba prodejny textilu a obuvi. Tam všude už ve středu dostanete – nebo byste alespoň teoreticky měli dostat – povinnou účtenku.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Poslanci ČSSD odmítají spojovat Mládkova nástupce se sjezdem

Poslanci ČSSD odmítají, že by výběr nástupce dnes odvolaného ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD) nějak souvisel s nadcházejícím sjezdem strany. Novinářům to dnes řekl místopředseda poslaneckého klubu strany Roman Váňa, podle něhož premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) nemá zapotřebí obchodovat s funkcemi. Předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostů František Laudát naopak uvedl, že se obává, že Sobotka nadřadil své politické zájmy nad zájmy země. Sobotka chce jméno nového ministra oznámit po sjezdu sociální demokracie.