Nalezená fosilie plaza patřila předkovi krokodýlů

Washington – Prehistorický plaz, jehož fosilizovanou lebku objevili paleontologové v Maroku, byl předkem dnešních afrických krokodýlů.

2.2.2012

Ilustrační fotoFoto: REUTERS/Nikolay Doychinov

Téměř desetimetrový plaz žil před 95 miliony let, ale dinosaury neohrožoval, napsala agentura AFP.

Krokodýl byl pojmenován Aegisuchus witmeri alias Shieldcroc (Obrněný krokodýl) s poukazem na tlustou vrstvu kůže, která kryla vrchní část jeho hlavy. Neúplná fosilie hlavy byla uložena několik let v muzeu v kanadském Ontariu, než se do jejího výzkumu pustil profesor Casey Holliday.

„Objev Aegisucha ještě s dalšími skutečnostmi ukazuje, že předkové dnešních krokodýlů byli mnohem různorodější, než si vědci myslí,“ zdůraznil profesor. Délku Aegisuchovy hlavy stanovil na 152 centimetry a celkovou délku plaza na 9,14 metru.

Objasnění evoluce krokodýlů

Objev prehistorického netvora pomůže lépe objasnit evoluci krokodýlů a také pomůže najít lepší prostředky k ochraně jejich dnešního prostředí a tím zabránit jejich vyhynutí, uvádějí odborníci v americkém vědeckém časopise Journal PLoS-ONE.

Shieldcroc je také posledním exemplářem krokodýlích druhů, které žily na konci období křídy před 95 miliony let. Byli současníky dinosaurů, kteří vyhynuli před 65 miliony let.

Analýza otisků, které na hlavě zanechaly krevní cévy, umožnila badatelům zjistit, že krokodýl byl vybaven na vrcholu hlavy jakýmsi štítem, u těchto živočichů nevídaným. Podle Hollidaye jeho účelem bylo možná lákat samice a zastrašovat nepřátele. Mohl také sloužit jako termoregulátor v hlavě zvířete.

Vzhledem k fyzickým parametrům plaza vědci takřka vylučují, že by se na mořském pobřeží střetával s dinosaury. Většinu času pravděpodobně trávil ve vodě a své dlouhé tenké čelisti používal k lovu ryb.

Zřejmě trpělivě čekal ve vodě, až kolem něj ryby poplavou. Když se kořist přiblížila na dostatečnou vzdálenost, Shieldcroc jednoduše otevřel tlamu a bez námahy ji zhltnul. Proto nepotřeboval silné čelisti.

2.2.2012 VSTUP DO DISKUSE

Učitelé nechtějí kariéru s papíry

Věčný oheň. Ilustrační foto.

Nedůstojná pohřební praxe dál pokvete. Hromadný svoz nebožtíků neskončí

Zneužití osobních dat? Pokuta půl miliardy

Lidé budou moci snáze požadovat vymazání informací, které by je poškodily. Za rok jim to umožní nové nařízení EU.

Zpěvačka Špinarová byla uvedena do Síně slávy cen Anděl

Do Síně slávy hudebních cen Anděl byla dnes in memoriam uvedena zpěvačka Věra Špinarová. Majitelka nenapodobitelného hlasu zemřela letos v březnu ve věku 65 let.

Slovenský symbol okupace 1968 vyjde na známce

Muž, který si před hlavní sovětského okupačního tanku v centru Bratislavy odhaluje hruď a kterého zachytil fotograf Ladislav Bielik, se objeví na známce i na pamětní minci. Příští rok se známka, kterou vydá Slovenská pošta, objeví pro zájemce přesně 21. srpna 2018 při 50. výročí srpnové invaze do Československa.

Čeští politici vyjadřují soustrast obětem exploze v Manchesteru

Premiér Bohuslav Sobotka i ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (oba ČSSD) vyjádřili soustrast pozůstalým po obětech noční exploze v anglickém v Manchesteru. Věří tomu, že se podaří brzo dopadnout a potrestat pachatele. Při útoku během koncertu v manchesterské multifunkční aréně zemřelo 19 lidí a několik desítek utrpělo zranění.