VYBERTE SI REGION

Nalezená fosilie plaza patřila předkovi krokodýlů

Washington – Prehistorický plaz, jehož fosilizovanou lebku objevili paleontologové v Maroku, byl předkem dnešních afrických krokodýlů.

2.2.2012

Ilustrační fotoFoto: REUTERS/Nikolay Doychinov

Téměř desetimetrový plaz žil před 95 miliony let, ale dinosaury neohrožoval, napsala agentura AFP.

Krokodýl byl pojmenován Aegisuchus witmeri alias Shieldcroc (Obrněný krokodýl) s poukazem na tlustou vrstvu kůže, která kryla vrchní část jeho hlavy. Neúplná fosilie hlavy byla uložena několik let v muzeu v kanadském Ontariu, než se do jejího výzkumu pustil profesor Casey Holliday.

„Objev Aegisucha ještě s dalšími skutečnostmi ukazuje, že předkové dnešních krokodýlů byli mnohem různorodější, než si vědci myslí,“ zdůraznil profesor. Délku Aegisuchovy hlavy stanovil na 152 centimetry a celkovou délku plaza na 9,14 metru.

Objasnění evoluce krokodýlů

Objev prehistorického netvora pomůže lépe objasnit evoluci krokodýlů a také pomůže najít lepší prostředky k ochraně jejich dnešního prostředí a tím zabránit jejich vyhynutí, uvádějí odborníci v americkém vědeckém časopise Journal PLoS-ONE.

Shieldcroc je také posledním exemplářem krokodýlích druhů, které žily na konci období křídy před 95 miliony let. Byli současníky dinosaurů, kteří vyhynuli před 65 miliony let.

Analýza otisků, které na hlavě zanechaly krevní cévy, umožnila badatelům zjistit, že krokodýl byl vybaven na vrcholu hlavy jakýmsi štítem, u těchto živočichů nevídaným. Podle Hollidaye jeho účelem bylo možná lákat samice a zastrašovat nepřátele. Mohl také sloužit jako termoregulátor v hlavě zvířete.

Vzhledem k fyzickým parametrům plaza vědci takřka vylučují, že by se na mořském pobřeží střetával s dinosaury. Většinu času pravděpodobně trávil ve vodě a své dlouhé tenké čelisti používal k lovu ryb.

Zřejmě trpělivě čekal ve vodě, až kolem něj ryby poplavou. Když se kořist přiblížila na dostatečnou vzdálenost, Shieldcroc jednoduše otevřel tlamu a bez námahy ji zhltnul. Proto nepotřeboval silné čelisti.

2.2.2012 VSTUP DO DISKUSE

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.