VYBERTE SI REGION

Nalezená fosilie plaza patřila předkovi krokodýlů

Washington – Prehistorický plaz, jehož fosilizovanou lebku objevili paleontologové v Maroku, byl předkem dnešních afrických krokodýlů.

2.2.2012

Ilustrační fotoFoto: REUTERS/Nikolay Doychinov

Téměř desetimetrový plaz žil před 95 miliony let, ale dinosaury neohrožoval, napsala agentura AFP.

Krokodýl byl pojmenován Aegisuchus witmeri alias Shieldcroc (Obrněný krokodýl) s poukazem na tlustou vrstvu kůže, která kryla vrchní část jeho hlavy. Neúplná fosilie hlavy byla uložena několik let v muzeu v kanadském Ontariu, než se do jejího výzkumu pustil profesor Casey Holliday.

„Objev Aegisucha ještě s dalšími skutečnostmi ukazuje, že předkové dnešních krokodýlů byli mnohem různorodější, než si vědci myslí,“ zdůraznil profesor. Délku Aegisuchovy hlavy stanovil na 152 centimetry a celkovou délku plaza na 9,14 metru.

Objasnění evoluce krokodýlů

Objev prehistorického netvora pomůže lépe objasnit evoluci krokodýlů a také pomůže najít lepší prostředky k ochraně jejich dnešního prostředí a tím zabránit jejich vyhynutí, uvádějí odborníci v americkém vědeckém časopise Journal PLoS-ONE.

Shieldcroc je také posledním exemplářem krokodýlích druhů, které žily na konci období křídy před 95 miliony let. Byli současníky dinosaurů, kteří vyhynuli před 65 miliony let.

Analýza otisků, které na hlavě zanechaly krevní cévy, umožnila badatelům zjistit, že krokodýl byl vybaven na vrcholu hlavy jakýmsi štítem, u těchto živočichů nevídaným. Podle Hollidaye jeho účelem bylo možná lákat samice a zastrašovat nepřátele. Mohl také sloužit jako termoregulátor v hlavě zvířete.

Vzhledem k fyzickým parametrům plaza vědci takřka vylučují, že by se na mořském pobřeží střetával s dinosaury. Většinu času pravděpodobně trávil ve vodě a své dlouhé tenké čelisti používal k lovu ryb.

Zřejmě trpělivě čekal ve vodě, až kolem něj ryby poplavou. Když se kořist přiblížila na dostatečnou vzdálenost, Shieldcroc jednoduše otevřel tlamu a bez námahy ji zhltnul. Proto nepotřeboval silné čelisti.

2.2.2012 VSTUP DO DISKUSE

Na soudní jednání ohledně sporu o nošení šátku dorazili i odpůrci islámu.

Vykázání veřejnosti i zpěv hymny: v Praze pokračuje soud proti hidžábu

Tesla Model S.

Majitel Tesly uvízl v poušti. Auto nestartovalo kvůli ztrátě mobilního signálu

Prezident Zeman se pozastavil nad rozsudkem v kauze Ratha

Praha - Prezident Miloš Zeman se pozastavil nad rozsudkem v korupční kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha. Když se u někoho najdou miliony korun v krabici od vína, diskuse o vině považuje za nepatřičné. Řekl to ve středu novým soudcům, které jmenoval na Pražském hradě.

Smrt Roma v žatecké pizzerii: Rodina podala stížnost na vyšetřování

Žatec, Louny - Pozůstalí jsou přesvědčeni, že policie nešetří případ dost důkladně. Prý kvůli drogám.

Miliardy za bahno. Opravdu lidem pomáhá?

Ani pití, ani lék. Do jaké škatulky patří lázeňské prameny, doposud nikdo v Česku nerozlouskl. Neví se ani, jestli a jak fungují. Pojišťovny přitom posílají na léčbu minerální vodou a rašelinou miliardy. Což se jim nelíbí. „Nejradši bychom výdaje na lázeňství škrtli," přiznal šéf Svazu zdravotních pojišťoven Ladislav Friedrich. To by se ale mohlo brzy změnit.