Deník

Nalezená fosilie plaza patřila předkovi krokodýlů

Washington – Prehistorický plaz, jehož fosilizovanou lebku objevili paleontologové v Maroku, byl předkem dnešních afrických krokodýlů.

2.2.2012

Ilustrační fotoFoto: REUTERS/Nikolay Doychinov

Téměř desetimetrový plaz žil před 95 miliony let, ale dinosaury neohrožoval, napsala agentura AFP.

Krokodýl byl pojmenován Aegisuchus witmeri alias Shieldcroc (Obrněný krokodýl) s poukazem na tlustou vrstvu kůže, která kryla vrchní část jeho hlavy. Neúplná fosilie hlavy byla uložena několik let v muzeu v kanadském Ontariu, než se do jejího výzkumu pustil profesor Casey Holliday.

„Objev Aegisucha ještě s dalšími skutečnostmi ukazuje, že předkové dnešních krokodýlů byli mnohem různorodější, než si vědci myslí,“ zdůraznil profesor. Délku Aegisuchovy hlavy stanovil na 152 centimetry a celkovou délku plaza na 9,14 metru.

Objasnění evoluce krokodýlů

Objev prehistorického netvora pomůže lépe objasnit evoluci krokodýlů a také pomůže najít lepší prostředky k ochraně jejich dnešního prostředí a tím zabránit jejich vyhynutí, uvádějí odborníci v americkém vědeckém časopise Journal PLoS-ONE.

Shieldcroc je také posledním exemplářem krokodýlích druhů, které žily na konci období křídy před 95 miliony let. Byli současníky dinosaurů, kteří vyhynuli před 65 miliony let.

Analýza otisků, které na hlavě zanechaly krevní cévy, umožnila badatelům zjistit, že krokodýl byl vybaven na vrcholu hlavy jakýmsi štítem, u těchto živočichů nevídaným. Podle Hollidaye jeho účelem bylo možná lákat samice a zastrašovat nepřátele. Mohl také sloužit jako termoregulátor v hlavě zvířete.

Vzhledem k fyzickým parametrům plaza vědci takřka vylučují, že by se na mořském pobřeží střetával s dinosaury. Většinu času pravděpodobně trávil ve vodě a své dlouhé tenké čelisti používal k lovu ryb.

Zřejmě trpělivě čekal ve vodě, až kolem něj ryby poplavou. Když se kořist přiblížila na dostatečnou vzdálenost, Shieldcroc jednoduše otevřel tlamu a bez námahy ji zhltnul. Proto nepotřeboval silné čelisti.

2.2.2012 VSTUP DO DISKUSE

Žilní roztok může být škodlivý. Musí zmizet z nemocnic

Americký torpédoborec byl schopen plout po srážce vlastní silou.

Americký torpédoborec se srazil s ropným tankerem. Deset námořníků se pohřešuje

Čechoslováci proti Čechoslovákům. V srpnu 1969 esenbáci mlátili a zatýkali spolu

Miroslav, odmala všude známý jako Kamil Černý, se narodil 16. listopadu 1950 v Praze do chudé, ale výrazně nekomunistické rodiny. Vyučil se jemným mechanikem a poté pracoval na stavbách. Už během učení se v něm probudil zájem o humanitní obory a výtvarné umění, a proto po večerech studoval gymnázium pro pracující. Na vysokoškolské studium mu ale po založení rodiny nezbýval čas ani energie.

Žena s výhodou. Svět řeší případ Semenyaová

Kam s ní, respektive kam s nimi? Na vypůjčenou otázku od klasika se hledá odpověď těžko. Zvláště když jde o docela choulostivou záležitost „ženskosti“. Na nedávném atletickém šampionátu se opět probírala Jihoafričanka Caster Semenyaová, ale i další atletky, které mají k zažitému ideálu něžného pohlaví daleko.

Trpké výročí. Připomínáme si 49 let od vpádu vojsk Varšavské smlouvy

Výročí 49 let od invaze vojsk Varšavské smlouvy do Československa si dnes lidé připomenou na několika místech České republiky. Oběti okupace lidé uctí tradičně před budovou Českého rozhlasu na pražské Vinohradské třídě. Pietní akce se uskuteční také v Brně, v Liberci nebo na pražském Václavském náměstí u sochy sv. Václava, kde budou předčítána jména obětí.