VYBERTE SI REGION

Nárazová vlna z ruského meteoritu dvakrát oblétla Zemi

Londýn – Nárazová vlna, kterou způsobil únorový dopad roje meteoritů v Rusku, obletěla Zemi dvakrát kolem dokola. Uvádí to studie vědců publikovaná v časopise Geophysical Research Letters. Podle vědců šlo o při nárazu o největší uvolněnou energii na jednom místě za více než sto let, informovala dnes stanice BBC.

28.6.2013

Následky dopadu roje meteoritů v Čeljabinsku na Urale.Foto: ČTK

Tým vědců použil ke změření síly meteorického dopadu systém senzorů, které jsou určeny k odhalování utajovaných pokusných jaderných výbuchů. Podle vědců šlo o vůbec nejsilnější událost naměřenou tímto systémem, který analyzuje zvukové vlny na velmi nízkých frekvencích produkované obvykle jadernými výbuchy, ale také právě třeba dopady velkých těles.

Francouzský člen týmu Alexis Le Pichon spočítal výbušnou energii, která se uvolnila při dopadu vesmírného roje na Urale, na ekvivalent 460 kilotun trinitrotoluenu. To je podle vědců největší množství uvolněné energie od Tunguzského výbuchu, který byl patrně způsoben dopadem meteoritu bohatého na železo na Sibiři v roce 1908.

Únorová událost způsobila na Urale zranění více než 1200 lidí v okruhu nejméně sta kilometrů. Většina utrpěla řezné rány, když silná tlaková vlna rozbila okna v rozsáhlé oblasti.

28.6.2013 VSTUP DO DISKUSE

Nicolás Almagro.

Skreč po pár minutách a milion v kapse. Almagro: O prémii mi nešlo

Letáky po ústecké MHD.

Pátrání po školačce z Ústí pokračuje, kriminalisté potřebují záběry z kamer

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Kriminalita byla loni ve všech krajích nejnižší za posledních deset let

Policii se dařilo objasňovat trestné činy. Bezpečnost pozitivně ovlivnila také ostražitost lidí – i když občas přehnaná.

Kdo otrávil ryby v Labi? Policie ani radnice stále neví

Nymburk - Půl tuny ryb podle odhadu rybářů uhynulo na Labi mezi Poděbrady a Nymburkem loni 21. října. Po viníkovi ekologické havárie pátrají odbor životního prostředí i policisté zatím marně. Potvrdili to mluvčí obou institucí.