Deník

Nárazová vlna z ruského meteoritu dvakrát oblétla Zemi

Londýn – Nárazová vlna, kterou způsobil únorový dopad roje meteoritů v Rusku, obletěla Zemi dvakrát kolem dokola. Uvádí to studie vědců publikovaná v časopise Geophysical Research Letters. Podle vědců šlo o při nárazu o největší uvolněnou energii na jednom místě za více než sto let, informovala dnes stanice BBC.

28.6.2013

Následky dopadu roje meteoritů v Čeljabinsku na Urale.Foto: ČTK

Tým vědců použil ke změření síly meteorického dopadu systém senzorů, které jsou určeny k odhalování utajovaných pokusných jaderných výbuchů. Podle vědců šlo o vůbec nejsilnější událost naměřenou tímto systémem, který analyzuje zvukové vlny na velmi nízkých frekvencích produkované obvykle jadernými výbuchy, ale také právě třeba dopady velkých těles.

Francouzský člen týmu Alexis Le Pichon spočítal výbušnou energii, která se uvolnila při dopadu vesmírného roje na Urale, na ekvivalent 460 kilotun trinitrotoluenu. To je podle vědců největší množství uvolněné energie od Tunguzského výbuchu, který byl patrně způsoben dopadem meteoritu bohatého na železo na Sibiři v roce 1908.

Únorová událost způsobila na Urale zranění více než 1200 lidí v okruhu nejméně sta kilometrů. Většina utrpěla řezné rány, když silná tlaková vlna rozbila okna v rozsáhlé oblasti.

28.6.2013 VSTUP DO DISKUSE

Slovenský premiér Robert Fico.

Fico diktuje SNS: Přestaňte zlobit a navrhněte nového ministra

Manželka prezidenta Ivana Zemanová informovala 16. srpna v Praze o aktuálním stavu podpisů pod petici za opětovnou kandidaturu Miloše Zemana na prezidenta ČR.

Prezident Zeman může obhajovat svůj post. Má více než 50 tisíc podpisů

Německo: Větší než malé množství otrávených vajec, 28 milionů v Dolním Sasku

Aféra s vejci obsahujícími jedovatou látku fipronil ani zdaleka nekončí. Deník Neue Osnabrücker Zeitung (NOZ) píše, že jen v Dolním Sasku bylo distribuováno 28,1 milionu jedovatých vajíček. Původní zjištění na začátku aféry hovořila o deseti milionech kontaminovaných vajec v celé Spolkové republice.

Okamura je nejvíce oblíbený politický předseda, druhý je Babiš

Největší oblibě se z 16 předsedů politických stran a hnutí těší šéf SPD Tomio Okamura následován Andrejem Babišem, stávající premiér Bohuslav Sobotka skončil až na sedmém místě. Vyplývá to ze srpnového průzkumu společnosti SANEP.

Ryanairu se nelíbí, že Air Berlin dostal úvěr od vlády. Je to komplot, zlobí se

Irská letecká společnost Ryanair se v úterý ohradila proti státní podpoře pro společnost Air Berlin a podala stížnost k německým a evropských úřadům. Nelíbí se jí jednání vlády, jež leteckému dopravci poskytla úvěr a také to, že se do jednání již zapojila Lufthansa. Ta dala najevo, že v případě oddlužení bude mít o převzetí svého konkurenta zájem. Ryanair tento vývoj událostí hodnotí jako „očividné spiknutí.“

Zapomnětlivý úředník s 300 tisíci eur přišel o funkci

Slovensko prožilo nedávno povedený příběh roztržitého exředitele slovenských železnic Štefana Hlinky. Ten zapomněl na čerpací stanici batoh, ve kterém bylo 300 tisíc eur v hotovosti (asi 7,8 milionu korun). Případ se vyvíjí.