Nárazová vlna z ruského meteoritu dvakrát oblétla Zemi

Londýn – Nárazová vlna, kterou způsobil únorový dopad roje meteoritů v Rusku, obletěla Zemi dvakrát kolem dokola. Uvádí to studie vědců publikovaná v časopise Geophysical Research Letters. Podle vědců šlo o při nárazu o největší uvolněnou energii na jednom místě za více než sto let, informovala dnes stanice BBC.

28.6.2013

Následky dopadu roje meteoritů v Čeljabinsku na Urale.Foto: ČTK

Tým vědců použil ke změření síly meteorického dopadu systém senzorů, které jsou určeny k odhalování utajovaných pokusných jaderných výbuchů. Podle vědců šlo o vůbec nejsilnější událost naměřenou tímto systémem, který analyzuje zvukové vlny na velmi nízkých frekvencích produkované obvykle jadernými výbuchy, ale také právě třeba dopady velkých těles.

Francouzský člen týmu Alexis Le Pichon spočítal výbušnou energii, která se uvolnila při dopadu vesmírného roje na Urale, na ekvivalent 460 kilotun trinitrotoluenu. To je podle vědců největší množství uvolněné energie od Tunguzského výbuchu, který byl patrně způsoben dopadem meteoritu bohatého na železo na Sibiři v roce 1908.

Únorová událost způsobila na Urale zranění více než 1200 lidí v okruhu nejméně sta kilometrů. Většina utrpěla řezné rány, když silná tlaková vlna rozbila okna v rozsáhlé oblasti.

28.6.2013 VSTUP DO DISKUSE

Škoda Kodiaq.

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

V paneláku Na Borku v Jirkově hořelo. Plameny vyšlehly zřejmě po přechozím výbuchu.

Požár v jirkovském paneláku: Dva lidé zemřeli, hasiči evakuovali sto lidí

Druhá vlna přináší větší nároky na technické zabezpečení

Zatímco v první vlně EET podnikatelům postačil často tablet a vhodný program, nyní by měly firmy vybírat pečlivěji. Je jich totiž mnohem více a s náročnějšími podmínkami podnikání.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.