NASA hlásí vážné problémy s vesmírným teleskopem Kepler

Washington – Vesmírný teleskop Kepler amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) je ochromen technickou poruchou, která by mohla vést až k předčasnému ukončení jeho pátrací mise po obyvatelných planetách mimo sluneční soustavu. Závadu vykazuje nepostradatelný mechanismus, který slouží k nasměrování teleskopu na cíl, oznámil podle světových agentur šéf vědeckého týmu NASA John Grunsfeld.

16.5.2013 5

Model sondy KeplerFoto: čtk

Problém byl podle něj objeven po sérii provedených testů. Zjistilo se, že nefunguje další ze čtyř koleček, která udržují teleskop v určité pozici a kontrolují jeho orientaci ve vesmírném prostoru. Protože jedno z nich selhalo už loni, nemůže přinejmenším prozatím Kepler pokračovat ve svém pátrání po obyvatelných exoplanetách (planetách mimo sluneční soustavu).

NASA prý nyní bude hledat cesty, jak závadnou součástku opravit nebo zajistit funkčnost teleskopu jiným způsobem.

„Neoznačil bych ještě zatím teleskop Kepler za vyřízený," citovala agentura AP Grunsfelda.

Kepler byl vyslán v roce 2009 k pátrání po obyvatelných planetách mimo naši soustavu. Potenciálních „kandidátů na nové světy" objevil dosud 2740, 105 z nich už bylo potvrzeno. Nejnověji informoval mezinárodní tým, který projekt vede, letos v dubnu o objevu dvou planet podobných Zemi, které jsou nejvážnějšími kandidáty na život mimo sluneční soustavu. Obě exoplanety jsou přibližně stejně velké, o něco větší než Země, zřejmě složené z hornin a mohla by na nich být voda v kapalném stavu.

Zařízení v hodnotě 600 milionů dolarů (11,2 miliardy korun) vyslala NASA na oběžnou dráhu kolem Země v roce 2009. Teleskop sleduje kolísání v jasnosti hvězd, na jehož základě vědci dokážou zjistit, zda dotyčnou hvězdu obíhá nějaká planeta a v jaké vzdálenosti.

Finanční rámec pro fungování teleskopu měl být vyčerpán loni v listopadu, kvůli její mimořádné úspěšnosti se ale hodnotící komise NASA rozhodla misi Kepler prodloužit přinejmenším do roku 2016.

16.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 5
Majáles v Praze.

První máj pohlídají těžkooděnci i policisté se psy a na koních

V jednom cyrušském domě si na balkoně nezapálíte

Bytové družstvo v Curychu zakázalo nájemníkům kouřit. I na balkoně

Trump úspěšně útočí. Soud pozastavil platnost Obamovy čistší energetiky

Americký odvolací soud definitivně vyhověl požadavku prezidenta Donalda Trumpa, aby byla pozastavena platnost Obamových regulací emisí oxidu uhličitého v tepelných elektrárnách nebo omezení těžby černého uhlí.

Učitel neunesl hajlování romského žáka, teď má obavy z jeho rodiny

Rodina školáka chce veřejnou omluvu. Případ řeší policie, na kterou se obrátil pedagog, jenž se bojí vydírání ze strany příbuzných školáka.

Tým kampaně Emmanuela Macrona vykázal ze svých akcí ruská média

Rusko obvinilo francouzského prezidentského kandidáta Emmanuela Macrona z diskriminace poté, co jeho volební štáb zakázal přístup na své akce agentuře Sputnik a televizní stanici Russia Today.

Čeští opraváři zemědělských strojů pojedou na dva roky se Zetorem do Zambie

/VIDEO/ Zambie je novou zemí na africkém kontinentu, kamspolečnost Zetor Tractors bude dovážet své stroje. Značka Zetor nově navázala spolupráci s partnerem Agriserve Agro. K symbolickému stvrzení spolupráce došlo na veletrhu Agritech EXPO 2017 konaném koncem dubna v zambijské Chisambě, kde byly předány první stroje novým majitelům.