NASA hlásí vážné problémy s vesmírným teleskopem Kepler

Washington – Vesmírný teleskop Kepler amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) je ochromen technickou poruchou, která by mohla vést až k předčasnému ukončení jeho pátrací mise po obyvatelných planetách mimo sluneční soustavu. Závadu vykazuje nepostradatelný mechanismus, který slouží k nasměrování teleskopu na cíl, oznámil podle světových agentur šéf vědeckého týmu NASA John Grunsfeld.

16.5.2013 5

Model sondy KeplerFoto: čtk

Problém byl podle něj objeven po sérii provedených testů. Zjistilo se, že nefunguje další ze čtyř koleček, která udržují teleskop v určité pozici a kontrolují jeho orientaci ve vesmírném prostoru. Protože jedno z nich selhalo už loni, nemůže přinejmenším prozatím Kepler pokračovat ve svém pátrání po obyvatelných exoplanetách (planetách mimo sluneční soustavu).

NASA prý nyní bude hledat cesty, jak závadnou součástku opravit nebo zajistit funkčnost teleskopu jiným způsobem.

„Neoznačil bych ještě zatím teleskop Kepler za vyřízený," citovala agentura AP Grunsfelda.

Kepler byl vyslán v roce 2009 k pátrání po obyvatelných planetách mimo naši soustavu. Potenciálních „kandidátů na nové světy" objevil dosud 2740, 105 z nich už bylo potvrzeno. Nejnověji informoval mezinárodní tým, který projekt vede, letos v dubnu o objevu dvou planet podobných Zemi, které jsou nejvážnějšími kandidáty na život mimo sluneční soustavu. Obě exoplanety jsou přibližně stejně velké, o něco větší než Země, zřejmě složené z hornin a mohla by na nich být voda v kapalném stavu.

Zařízení v hodnotě 600 milionů dolarů (11,2 miliardy korun) vyslala NASA na oběžnou dráhu kolem Země v roce 2009. Teleskop sleduje kolísání v jasnosti hvězd, na jehož základě vědci dokážou zjistit, zda dotyčnou hvězdu obíhá nějaká planeta a v jaké vzdálenosti.

Finanční rámec pro fungování teleskopu měl být vyčerpán loni v listopadu, kvůli její mimořádné úspěšnosti se ale hodnotící komise NASA rozhodla misi Kepler prodloužit přinejmenším do roku 2016.

16.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 5
Lékaři Nemocnice Valašské Meziříčí, která je členem skupiny AGEL, využívají při operacích nový moderní operační stůl. Vybavení v hodnotě 1,8 milionu korun je určené pro veškeré operace napříč lékařskými odbornostmi.

Dlouhé čekání na operace? Stovky Čechů míří za lékařem za hranice

Schovat se a předtím vytáhnout na oknech žaluzie, aby odstřelovač mohl útočníka zastřelit. Děti z 18. ZŠ trénují přežití.

Jako v Izraeli. Mostecké děti se učí přežít teror

Balík vám nově vydají v balíkovně. Bez fronty i občanky

/INFOGRAFIKA, ANKETA/ Česká pošta chce od prázdnin rozšířit služby. Zatímco počet odeslaných dopisů v posledních letech klesá, objem poslaných balíků naopak roste. Pošťáci proto rozšíří své balíkové služby, vstříc klientům ale chce jít pošta i s datovými schránkami.

Před 69 lety hrozila atomová válka. Zažehnala ji chladná hlava a teplá zima

Winston Churchill chtěl na Sověty shodit atomovku, prezident Francie de Gaulle mu souhlasně přitakával. Americký prezident Harry Truman byl pro citlivější řešení, sovětskou blokádu Berlína započatou jen před pár hodinami, hodlal vyřešit leteckým mostem. Tenhle risk z odpoledne 23. června 1948 vyjde. A Sověti utrpí první poválečnou diplomatickou porážku.

V čínské vesnici došlo k masivnímu sesuvu půdy, pohřbil přes 140 lidí

/VIDEO/ V čínské vesnici Sin-mo v provincii S'-čcchuan sesuv půdy zavalil přes 140 obyvatel. K neštěstí došlo dnes kolem šesté hodiny místního času. A to po vydatných deštích, které promáčely hlínu na horských svazích. Na místě pomáhají stovky záchranářů.

Bydlení, léky, jídlo. Pražští senioři jsou ohroženi chudobou

/INFOGRAFIKA/ Jak se žije pražským seniorům? Trápí je vysoké činže i proměna prostředí. Ale mají také své výhody. Městské části jim nabízejí stále zajímavější aktivity.