NASA hlásí vážné problémy s vesmírným teleskopem Kepler

Washington – Vesmírný teleskop Kepler amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) je ochromen technickou poruchou, která by mohla vést až k předčasnému ukončení jeho pátrací mise po obyvatelných planetách mimo sluneční soustavu. Závadu vykazuje nepostradatelný mechanismus, který slouží k nasměrování teleskopu na cíl, oznámil podle světových agentur šéf vědeckého týmu NASA John Grunsfeld.

16.5.2013 5

Model sondy KeplerFoto: čtk

Problém byl podle něj objeven po sérii provedených testů. Zjistilo se, že nefunguje další ze čtyř koleček, která udržují teleskop v určité pozici a kontrolují jeho orientaci ve vesmírném prostoru. Protože jedno z nich selhalo už loni, nemůže přinejmenším prozatím Kepler pokračovat ve svém pátrání po obyvatelných exoplanetách (planetách mimo sluneční soustavu).

NASA prý nyní bude hledat cesty, jak závadnou součástku opravit nebo zajistit funkčnost teleskopu jiným způsobem.

„Neoznačil bych ještě zatím teleskop Kepler za vyřízený," citovala agentura AP Grunsfelda.

Kepler byl vyslán v roce 2009 k pátrání po obyvatelných planetách mimo naši soustavu. Potenciálních „kandidátů na nové světy" objevil dosud 2740, 105 z nich už bylo potvrzeno. Nejnověji informoval mezinárodní tým, který projekt vede, letos v dubnu o objevu dvou planet podobných Zemi, které jsou nejvážnějšími kandidáty na život mimo sluneční soustavu. Obě exoplanety jsou přibližně stejně velké, o něco větší než Země, zřejmě složené z hornin a mohla by na nich být voda v kapalném stavu.

Zařízení v hodnotě 600 milionů dolarů (11,2 miliardy korun) vyslala NASA na oběžnou dráhu kolem Země v roce 2009. Teleskop sleduje kolísání v jasnosti hvězd, na jehož základě vědci dokážou zjistit, zda dotyčnou hvězdu obíhá nějaká planeta a v jaké vzdálenosti.

Finanční rámec pro fungování teleskopu měl být vyčerpán loni v listopadu, kvůli její mimořádné úspěšnosti se ale hodnotící komise NASA rozhodla misi Kepler prodloužit přinejmenším do roku 2016.

16.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 5
Konvoj vozidel armády USA na dálnici D5 nedaleko Plzně.

Vojenský konvoj dnes opustil ČR. Před kasárnami zasahovala policie

Vít Kalvoda.

Muž, který bojoval proti šmejdům: Někdo mi zapálil auto, raději jsem skončil

První letošní úspěch Merkelové ve volbách. CDU jasně uspěla v Sársku

Zemské volby v západoněmeckém Sársku vyhrála podle odhadu veřejnoprávní televize ARD překvapivě jasně Křesťanskodemokratická unie (CDU) kancléřky Angely Merkelové před sociální demokracií (SPD).

Ministryně Valachová: Škola musí zveřejnit přijatého žáka s nejhorším výsledkem

Střední školy budou muset v rámci jednotných přijímacích zkoušek anonymně zveřejnit skóre přijatého žáka s nejhoršími výsledky testů. V pořadu Partie televize Prima to dnes řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Podle ní to bude ukazatel kvality dané školy pro rodiče a zájemce o studium. Jednotné přijímací zkoušky se letos plošně konají poprvé, a to na maturitní obory středních škol.

Premiér Sobotka zamířil ze summitu do nemocnice. Program ale nemění

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) v sobotu po příletu z Říma ze summitu EU vyhledal lékařskou pomoc. Jeho zdravotní potíže podle mluvčího nejsou vážné a Sobotkův program v příštích dnech neovlivní.

V Rusku demonstrovaly tisíce lidí proti korupci. Šéf opozice byl zatčen

/VIDEO/ Rusko zažilo největší protesty za poslední roky! Lidé v desítkách ruských měst demonstrovali proti korupci. Podle ministerstva vnitra se do protestního pochodu v centru Moskvy zapojilo 8000 lidí. Novináři nestátních médií odhadli počet demonstrantů dokonce na několik desítek tisíc. Zadržena byla asi stovka demonstrantů, mezi nimi rovněž organizátor akce Alexej Navalnyj.