NASA hlásí vážné problémy s vesmírným teleskopem Kepler

Washington – Vesmírný teleskop Kepler amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) je ochromen technickou poruchou, která by mohla vést až k předčasnému ukončení jeho pátrací mise po obyvatelných planetách mimo sluneční soustavu. Závadu vykazuje nepostradatelný mechanismus, který slouží k nasměrování teleskopu na cíl, oznámil podle světových agentur šéf vědeckého týmu NASA John Grunsfeld.

16.5.2013 5

Model sondy KeplerFoto: čtk

Problém byl podle něj objeven po sérii provedených testů. Zjistilo se, že nefunguje další ze čtyř koleček, která udržují teleskop v určité pozici a kontrolují jeho orientaci ve vesmírném prostoru. Protože jedno z nich selhalo už loni, nemůže přinejmenším prozatím Kepler pokračovat ve svém pátrání po obyvatelných exoplanetách (planetách mimo sluneční soustavu).

NASA prý nyní bude hledat cesty, jak závadnou součástku opravit nebo zajistit funkčnost teleskopu jiným způsobem.

„Neoznačil bych ještě zatím teleskop Kepler za vyřízený," citovala agentura AP Grunsfelda.

Kepler byl vyslán v roce 2009 k pátrání po obyvatelných planetách mimo naši soustavu. Potenciálních „kandidátů na nové světy" objevil dosud 2740, 105 z nich už bylo potvrzeno. Nejnověji informoval mezinárodní tým, který projekt vede, letos v dubnu o objevu dvou planet podobných Zemi, které jsou nejvážnějšími kandidáty na život mimo sluneční soustavu. Obě exoplanety jsou přibližně stejně velké, o něco větší než Země, zřejmě složené z hornin a mohla by na nich být voda v kapalném stavu.

Zařízení v hodnotě 600 milionů dolarů (11,2 miliardy korun) vyslala NASA na oběžnou dráhu kolem Země v roce 2009. Teleskop sleduje kolísání v jasnosti hvězd, na jehož základě vědci dokážou zjistit, zda dotyčnou hvězdu obíhá nějaká planeta a v jaké vzdálenosti.

Finanční rámec pro fungování teleskopu měl být vyčerpán loni v listopadu, kvůli její mimořádné úspěšnosti se ale hodnotící komise NASA rozhodla misi Kepler prodloužit přinejmenším do roku 2016.

16.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 5
EET ilustrační foto

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice.

Evropa, daňový ráj to na pohled

Španělsko a další země EU by podle MMF hospodařily s přebytkem. Kdyby část jejich daní nemizela za hranicemi.

Deště a tající sníh zvedají na desítce mít v Česku hladiny toků

Povodňový stupeň pohotovosti dnes brzo ráno hlásily tři měřicí stanice, Dalečín a Veverská Bítýška na Svratce a Pertoltice na Liberecku na Panenském potoce. V některých případech za to může nahromaděný led. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Školy zakazují žákům mobily, hrozí i dvojka z chování

O tom, zda vůbec mobilní telefony patří dětem do ruky a od kolika let, se zabýval průzkum Deníku v minulém roce. Z něj vyšlo najevo, že rodiče většinou pořizují dítěti mobilní telefon v momentě, kdy začne chodit do školy bez jejich doprovodu. Naskýtá se však otázka, zda mobil patří do školy a jakým způsobem omezit jeho používání při vyučovacích hodinách.