VYBERTE SI REGION

NASA hlásí vážné problémy s vesmírným teleskopem Kepler

Washington – Vesmírný teleskop Kepler amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) je ochromen technickou poruchou, která by mohla vést až k předčasnému ukončení jeho pátrací mise po obyvatelných planetách mimo sluneční soustavu. Závadu vykazuje nepostradatelný mechanismus, který slouží k nasměrování teleskopu na cíl, oznámil podle světových agentur šéf vědeckého týmu NASA John Grunsfeld.

16.5.2013 5

Model sondy KeplerFoto: čtk

Problém byl podle něj objeven po sérii provedených testů. Zjistilo se, že nefunguje další ze čtyř koleček, která udržují teleskop v určité pozici a kontrolují jeho orientaci ve vesmírném prostoru. Protože jedno z nich selhalo už loni, nemůže přinejmenším prozatím Kepler pokračovat ve svém pátrání po obyvatelných exoplanetách (planetách mimo sluneční soustavu).

NASA prý nyní bude hledat cesty, jak závadnou součástku opravit nebo zajistit funkčnost teleskopu jiným způsobem.

„Neoznačil bych ještě zatím teleskop Kepler za vyřízený," citovala agentura AP Grunsfelda.

Kepler byl vyslán v roce 2009 k pátrání po obyvatelných planetách mimo naši soustavu. Potenciálních „kandidátů na nové světy" objevil dosud 2740, 105 z nich už bylo potvrzeno. Nejnověji informoval mezinárodní tým, který projekt vede, letos v dubnu o objevu dvou planet podobných Zemi, které jsou nejvážnějšími kandidáty na život mimo sluneční soustavu. Obě exoplanety jsou přibližně stejně velké, o něco větší než Země, zřejmě složené z hornin a mohla by na nich být voda v kapalném stavu.

Zařízení v hodnotě 600 milionů dolarů (11,2 miliardy korun) vyslala NASA na oběžnou dráhu kolem Země v roce 2009. Teleskop sleduje kolísání v jasnosti hvězd, na jehož základě vědci dokážou zjistit, zda dotyčnou hvězdu obíhá nějaká planeta a v jaké vzdálenosti.

Finanční rámec pro fungování teleskopu měl být vyčerpán loni v listopadu, kvůli její mimořádné úspěšnosti se ale hodnotící komise NASA rozhodla misi Kepler prodloužit přinejmenším do roku 2016.

16.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 5

Česko stále dusí smog. Továrny musely omezit výrobu

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Po útoku kormoránů tekla Ostravicí „krvavá voda"

Doslova masakr ryb způsobila obrovská hejna kormoránů v řece Ostravici v místech, kde se do této řeky vlévá Lučina. Uvedl to jednatel Českého rybářského svazu pro severní Moravu a Slezsko Přemysl Jaroň.

Pátrání po pohřešované Míše o víkendu nabírá na intenzitě. Tým se rozšířil

Ústí nad Labem - Pátrání po pohřešované Michaele Patricii Muzikářové z Ústí nad Labem nepolevuje ani o víkendu. Kriminalisté vyhodnocují informace získané od veřejnosti. Kromě speciálního týmu se do pátrání zapojil rozšířený tým kriminalistů z jednotlivých územních odborů v kraji.

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků o 1725

Praha - Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků o 1725. Úřad by také mohl mít na konci roku o téměř 250 více civilních zaměstnanců. Na dotaz to sdělil Jiří Caletka z tiskového oddělení ministerstva obrany. Loni se v resortu zvýšil počet vojáků z povolání o 1214, přibylo také více než 120 občanských a státních zaměstnanců.