NASA objevila nové supersvítivé galaxie i černé díry

Mys Canaveral /VIDEO/ - Astronomové z amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) objevili na snímcích pořízených teleskopem WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) miliony pravděpodobných černých děr a na 1000 žhavých, prachem zahalených galaxií. Podle výpočtů mohou být v centru těchto galaxií supermasivní černé díry. Další sledování těchto vesmírných objektů může odhalit tajemství vzájemného vztahu galaxií a černých děr, píše agentura Reuters.

31.8.2012

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Teleskop WISE v letech 2009 až 2011 nasnímal celou hvězdnou oblohu v infračerveném spektru elektromagnetického záření. Díky tomu bylo možno zachytit i ty vesmírné objekty, které nejsou viditelné běžnou optikou. NASA teď díky dalšímu specializovanému teleskopu NUSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) může začít prozkoumávat nově objevené galaxie a hledat předpokládané černé díry.

Nově nalezené galaxie, které dostaly označení Hot DOGs, jsou podle vědců velmi vzácné a některé dosahují svítivosti až bilionkrát větší, než je svítivost Slunce. Většina z nich se nachází ve vzdálenosti zhruba deset miliard světelných let od naší hvězdy. Pozorování by díky jejich zvláštnímu stavu mohlo vyplnit chybějící článek v chápání vývoje galaxií.

"Sledujeme důkazy o tom, že tito rekordmani (hot DOGs) možná zformovali své černé díry dříve než masu svých hvězd. Je možné, že vejce tu bylo dříve, než kuře," popsal metaforicky význam objevu jeden z pracovníků na projektu Peter Eisenhardt.

Kromě Hot DOGs objevil WISE ještě miliony dalších černých děr a také mnoho jiných vzácných vesmírných objektů.

Podle vědců se černé díry nacházejí ve středu každé galaxie. Černá díra Sagittarius A v centru naší galaxie je poměrně nečinná. Tyto objekty obrovské hmotnosti jsou schopné pohlcovat okolní materiál, objekty i světlo, vydávají tepelné záření a v jejich okolí dochází ke zpomalení času.

31.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
Pavel Bělobrádek

Lidovci jdou do voleb se STANem. Bělobrádek hovořil o politickém systému

Po střelbě na chomutovském sídlišti zemřel člověk

Po střelbě na chomutovském sídlišti zemřel člověk

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

Hollan jako Hitler. Aktivisté vyvěsili na maketu Německého domu fotku náměstka

/FOTOGALERIE/ – Velká fotografie brněnského náměstka primátora Matěje Hollana (Žít Brno) se v sobotu dopoledne objevila na instalaci na Moravském náměstí, která je centrem festivalu Meeting Brno. Plakát vyvěsili aktivisté z hnutí Slušní lidé. Na videu, které publikovali na sociální síti, označili Hollana za neonacistu.

Kupé 130 RS A5 je asi nejagresivnější škodovka, co kdy vznikla. Znáte ji?

Jednu z nejunikátnějších a nejostřejších škodovek, pocházející z roku 1978, bychom našli pod kódovým označením 738. Škoda ji ale prezentovala jako 130 RS A5, to proto, že to byl právě slavný závodní speciál 130 RS, takzvané "Porsche Východu", ze kterého tento prototyp vycházel. Už na první pohled je nicméně patrné, že oproti původnímu závodnímu vozu zde nezůstal kámen na kameni.

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

Na Sicílii to jiskří. Státy G7 bojují o každou píď diplomatické půdy

Už dlouho nezažila schůzka ekonomicky nejvyspělejší států světa takové půtky, jako ta na sicilské Taormině. Ukazuje se, že protiklady, které existují mezi Evropou a současnou Amerikou Donalda Trumpa, nejsou žádným odpoledním čajem u královny. Spíše, pokud bychom sáhli do americké historie, „Boston Tea Party", kterou se v roce 1773 začal odboj Ameriky proti mateřské Velké Británii a který skončil vznikem Spojených států amerických.