NASA objevila nové supersvítivé galaxie i černé díry

Mys Canaveral /VIDEO/ - Astronomové z amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) objevili na snímcích pořízených teleskopem WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) miliony pravděpodobných černých děr a na 1000 žhavých, prachem zahalených galaxií. Podle výpočtů mohou být v centru těchto galaxií supermasivní černé díry. Další sledování těchto vesmírných objektů může odhalit tajemství vzájemného vztahu galaxií a černých děr, píše agentura Reuters.

31.8.2012

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Teleskop WISE v letech 2009 až 2011 nasnímal celou hvězdnou oblohu v infračerveném spektru elektromagnetického záření. Díky tomu bylo možno zachytit i ty vesmírné objekty, které nejsou viditelné běžnou optikou. NASA teď díky dalšímu specializovanému teleskopu NUSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) může začít prozkoumávat nově objevené galaxie a hledat předpokládané černé díry.

Nově nalezené galaxie, které dostaly označení Hot DOGs, jsou podle vědců velmi vzácné a některé dosahují svítivosti až bilionkrát větší, než je svítivost Slunce. Většina z nich se nachází ve vzdálenosti zhruba deset miliard světelných let od naší hvězdy. Pozorování by díky jejich zvláštnímu stavu mohlo vyplnit chybějící článek v chápání vývoje galaxií.

"Sledujeme důkazy o tom, že tito rekordmani (hot DOGs) možná zformovali své černé díry dříve než masu svých hvězd. Je možné, že vejce tu bylo dříve, než kuře," popsal metaforicky význam objevu jeden z pracovníků na projektu Peter Eisenhardt.

Kromě Hot DOGs objevil WISE ještě miliony dalších černých děr a také mnoho jiných vzácných vesmírných objektů.

Podle vědců se černé díry nacházejí ve středu každé galaxie. Černá díra Sagittarius A v centru naší galaxie je poměrně nečinná. Tyto objekty obrovské hmotnosti jsou schopné pohlcovat okolní materiál, objekty i světlo, vydávají tepelné záření a v jejich okolí dochází ke zpomalení času.

31.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
Ředitele Střediska volného času Fokus Nový Jičín Martina Jakůbka zadržela policie. Součástí tohoto případu má být i domovní prohlídka.

Sexuální skandál: řediteli Fokusu hrozí až deset let vězení

Tragická nehoda ve Špindlu

Muž jel ve Špindlu po sjezdovce na matraci, po nárazu do tribuny zemřel

Tvaroh s marží 97 procent. Výrobci zápasí s řetězci

Výrobci potravin si stěžují na obchodní řetězce. Při výkupu jejich výrobků je nutí k poskytování stále větších slev. Zákazníci je však nepocítí a za potraviny platí vysoké ceny. Řetězce si do nich podle výrobců započítávají příliš vysoké marže.

Ředitel se přiznal ke zneužívání studentů. Neuvědomil jsem si to, hájil se

Bývalý ředitel pražské Střední školy elektrotechniky a strojírenství Lumír Kymr se ve středu u soudu přiznal ke zneužívání mladistvých studentů při školních pobytech na chatě. Podle obžaloby v letech 2010 až 2016 prováděl celkem deseti chlapcům masáže celého těla včetně přirození, spal s nimi nahý, sprchoval se s nimi nebo vzájemně masturbovali. Za znásilnění, sexuální nátlak a ohrožení výchovy dítěte muži hrozí až desetileté vězení.

Rozhledna jako dům. Podívejte se

Dnes vás nepozveme do domu či bytu. Podíváme se do kraje. Podíváme se na Tatry z vrcholu Zámčisko nad slovenským Popradem. Tedy zatím jen z projektu vyhlídkové věže od Henkai architekti.

Krajta pozřela dospělého muže, tělo se našlo v jejích útrobách

Tělo pohřešovaného pětadvacetiletého Indonésana bylo objeveno v útrobách krajty mřížkované na ostrově Sulawesi. Muž jménem Akbar byl nezvěstný od neděle, kdy odešel z domova sklízet palmový olej, napsal dnes zpravodajský server BBC News.