Deník

NASA objevila nové supersvítivé galaxie i černé díry

Mys Canaveral /VIDEO/ - Astronomové z amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) objevili na snímcích pořízených teleskopem WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) miliony pravděpodobných černých děr a na 1000 žhavých, prachem zahalených galaxií. Podle výpočtů mohou být v centru těchto galaxií supermasivní černé díry. Další sledování těchto vesmírných objektů může odhalit tajemství vzájemného vztahu galaxií a černých děr, píše agentura Reuters.

31.8.2012

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Teleskop WISE v letech 2009 až 2011 nasnímal celou hvězdnou oblohu v infračerveném spektru elektromagnetického záření. Díky tomu bylo možno zachytit i ty vesmírné objekty, které nejsou viditelné běžnou optikou. NASA teď díky dalšímu specializovanému teleskopu NUSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) může začít prozkoumávat nově objevené galaxie a hledat předpokládané černé díry.

Nově nalezené galaxie, které dostaly označení Hot DOGs, jsou podle vědců velmi vzácné a některé dosahují svítivosti až bilionkrát větší, než je svítivost Slunce. Většina z nich se nachází ve vzdálenosti zhruba deset miliard světelných let od naší hvězdy. Pozorování by díky jejich zvláštnímu stavu mohlo vyplnit chybějící článek v chápání vývoje galaxií.

"Sledujeme důkazy o tom, že tito rekordmani (hot DOGs) možná zformovali své černé díry dříve než masu svých hvězd. Je možné, že vejce tu bylo dříve, než kuře," popsal metaforicky význam objevu jeden z pracovníků na projektu Peter Eisenhardt.

Kromě Hot DOGs objevil WISE ještě miliony dalších černých děr a také mnoho jiných vzácných vesmírných objektů.

Podle vědců se černé díry nacházejí ve středu každé galaxie. Černá díra Sagittarius A v centru naší galaxie je poměrně nečinná. Tyto objekty obrovské hmotnosti jsou schopné pohlcovat okolní materiál, objekty i světlo, vydávají tepelné záření a v jejich okolí dochází ke zpomalení času.

31.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
Border teriér Bart žije. Po 16 dnech se mu podařilo dostat z nory.

Pes Bart, který se po 16 dnech osvobodil z nory, se zřejmě živil liškou

Takhle vypadalo Husovo náměstí v Rakovníku jen pár minut poté, co z nebe začaly padat první kapky.

Část Čech zasáhly silné bouřky. Náměstí v Rakovníku bylo pod vodou

Přiznání politiků v Plzeňském kraji: slušné příjmy, hodně úvěrů, málo investic

Dědictví, nový bazén či koupě rodinného domu. A také přivýdělek ve výši 150 tisíc korun měsíčně. Politici podávali majetková přiznání za rok 2016. Větší investice v nich ale nenajdete.

Zvířecí reality show. Brněnská zoo spustila online přenos ze lví ubikace

Brněnská zoologická zahrada nabízí novou zvířecí online show. Díky kamerám mohou lidé nahlédnout do soukromí lvího páru.

Internetový obchod s drogami dostal zásah. Úřady zrušily nelegální tržiště

Zboží prapodivného a nebezpečného původu z e-shopu? Potřebujete prodat drogu nebo kradený software? Na to jsou "dark weby". Celosvětový zásah proti prodeji nelegálního zboží zrušil v rozmězí června až července dva servery, kde se dalo takové zboží pořídit. Skončily dva největší světové e-shopy AlphaBay a Hansa.

Země zaslíbená pro imigranty: Švýcarsko je třetí na světě

Americký deník US News & World Report se pokusil sestavit žebříček zemí, které jsou k imigrantům nejpřívětivější. Stanovil si čtyři kategorie: ekonomická stabilita, dobrý pracovní trh, příjmová nerovnost a pocit, že tohle je „místo, kde bych chtěl žít“.