Deník

NASA objevila nové supersvítivé galaxie i černé díry

Mys Canaveral /VIDEO/ - Astronomové z amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) objevili na snímcích pořízených teleskopem WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) miliony pravděpodobných černých děr a na 1000 žhavých, prachem zahalených galaxií. Podle výpočtů mohou být v centru těchto galaxií supermasivní černé díry. Další sledování těchto vesmírných objektů může odhalit tajemství vzájemného vztahu galaxií a černých děr, píše agentura Reuters.

31.8.2012

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Teleskop WISE v letech 2009 až 2011 nasnímal celou hvězdnou oblohu v infračerveném spektru elektromagnetického záření. Díky tomu bylo možno zachytit i ty vesmírné objekty, které nejsou viditelné běžnou optikou. NASA teď díky dalšímu specializovanému teleskopu NUSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) může začít prozkoumávat nově objevené galaxie a hledat předpokládané černé díry.

Nově nalezené galaxie, které dostaly označení Hot DOGs, jsou podle vědců velmi vzácné a některé dosahují svítivosti až bilionkrát větší, než je svítivost Slunce. Většina z nich se nachází ve vzdálenosti zhruba deset miliard světelných let od naší hvězdy. Pozorování by díky jejich zvláštnímu stavu mohlo vyplnit chybějící článek v chápání vývoje galaxií.

"Sledujeme důkazy o tom, že tito rekordmani (hot DOGs) možná zformovali své černé díry dříve než masu svých hvězd. Je možné, že vejce tu bylo dříve, než kuře," popsal metaforicky význam objevu jeden z pracovníků na projektu Peter Eisenhardt.

Kromě Hot DOGs objevil WISE ještě miliony dalších černých děr a také mnoho jiných vzácných vesmírných objektů.

Podle vědců se černé díry nacházejí ve středu každé galaxie. Černá díra Sagittarius A v centru naší galaxie je poměrně nečinná. Tyto objekty obrovské hmotnosti jsou schopné pohlcovat okolní materiál, objekty i světlo, vydávají tepelné záření a v jejich okolí dochází ke zpomalení času.

31.8.2012 VSTUP DO DISKUSE

Romové napadli posádku záchranné služby. Ta se ubránila

Kostel v Tennesse zachvátila střelba

V kostele v Nashvillu zaútočil střelec. Jeden mrtvý a šest zraněných

Herec Jan Tříska se zranil při pádu z Karlova mostu, je ve vážném stavu

Herec Jan Tříska leží ve vážném stavu v nemocnici. Zranil se včera po pádu z Karlova mostu v Praze. Populární český herec měl od pondělí natáčet film Na střeše.

Trump se vulgárně opřel do slavných sportovců. Hvězdy se bouří

Prezident Donald Trump čelí v poslední době vlně kritiky, a to kvůli tomu, že se vulgárně opřel do sportovců, kteří klečí při hymně. Tímto gestem sportovci uctívají černošské oběti policejního násilí a shodují se na tom, že všichni mají právo na svobodu projevu. V této tradici i přes kritiku pokračují i nadále. Naposledy poklekly hvězdy amerického fotbalu na londýnském stadionu ve Wembley, kdy proti sobě nastoupily dva týmy – Baltimore Ravens a Jacksonville.

Ústavní soud odmítl stížnost exhejtmana Davida Ratha

Bývalý hejtman Středočeského kraje David Rath neuspěl se svou stížností, v níž poukazoval na domnělou podjatost senátu Nejvyššího soudu a zpolitizovanost jeho rozhodování. Ústavní soud jeho stížnost odmítl s tím, že neexistují objektivní důvody pochybovat o nestrannosti tří soudců.