VYBERTE SI REGION

NASA oznámila objev nového měsíce planety Neptun

Washington – Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) dnes oznámil objev nového, čtrnáctého měsíce planety Neptun. Jedná se o nejmenší z měsíců této planety nacházející se na okraji sluneční soustavy, který měří v průměru pouhých 19 kilometrů.

15.7.2013 2

Planeta NeptunFoto: čtk

Hubbleův vesmírný teleskop zachytil nový měsíc, který dostal označení S/2004 N1, jako malou bílou tečku. Podle odhadu vědců tento měsíc oběhne Neptun za zhruba 23 hodin.

Měsíc odhalil při studiu fotografií pořízených Hubbleovým teleskopem v letech 2004–2009 astronom Mark Showalter z institutu SETI. Showalter zkoumal prstence kolem Neptunu, když si ve vzdálenosti více než 105.000 kilometrů od planety všiml bílého puntíku. Pohyb měsíce pak sledoval na více než 150 snímcích.

Neptun je osmá a od Slunce nejvzdálenější planeta sluneční soustavy a řadí se mezi plynné obry. Podstatně větší plynný obr Jupiter má měsíců 67.

15.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 2

Policie vyšetřuje učitele, který se ve škole zamykal s žáky

Šumperk – Nestandardní chování pedagoga v Základní škole Sluneční v Šumperku vyšetřují kriminalisté. Učitel se koncem minulého týdne zamkl s několika žáky čtvrté třídy v jedné z učeben. Co se za zavřenými dveřmi dělo, je nyní předmětem dohadů. Údajně si kantor na mobilní telefon fotografoval hochy vysvlečené v prádle. Později měl učitel vysvětlovat, že se jednalo o projekt do hodin anglického jazyka.

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

Trump pozval Zemana na návštěvu Bílého domu

Praha - Příští americký prezident Donald Trump pozval českého prezidenta Miloše Zemana k návštěvě Bílého domu. Řekl mu to v dnešním telefonickém rozhovoru, sdělil mluvčí Hradu Jiří Ovčáček. Návštěva by se mohla uskutečnit v dubnu příštího roku. Zeman zároveň Trumpa pozval na návštěvu České republiky, americký prezident pozvání přijal.