NASA oznámila objev nového měsíce planety Neptun

Washington – Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) dnes oznámil objev nového, čtrnáctého měsíce planety Neptun. Jedná se o nejmenší z měsíců této planety nacházející se na okraji sluneční soustavy, který měří v průměru pouhých 19 kilometrů.

15.7.2013 2

Planeta NeptunFoto: čtk

Hubbleův vesmírný teleskop zachytil nový měsíc, který dostal označení S/2004 N1, jako malou bílou tečku. Podle odhadu vědců tento měsíc oběhne Neptun za zhruba 23 hodin.

Měsíc odhalil při studiu fotografií pořízených Hubbleovým teleskopem v letech 2004–2009 astronom Mark Showalter z institutu SETI. Showalter zkoumal prstence kolem Neptunu, když si ve vzdálenosti více než 105.000 kilometrů od planety všiml bílého puntíku. Pohyb měsíce pak sledoval na více než 150 snímcích.

Neptun je osmá a od Slunce nejvzdálenější planeta sluneční soustavy a řadí se mezi plynné obry. Podstatně větší plynný obr Jupiter má měsíců 67.

15.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
Britské deníky

Zákaz prodeje bulváru naštval studenty. Rozdávají vlastní kopie

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

Škoda vážně chystala vlastní pick-up. Neklaplo to. Zatím...

V posledních letech se několikrát objevily zprávy, že Škoda zvažuje výrobu pick-upu. Nejčastěji se přitom hovořilo o vlastní verzi Volkswagenu Amarok. Nyní se ukazuje, že na těchto informacích opravdu něco bylo.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Česko zažilo neobvykle slunný den, teplota atakovala osmnáct stupňů

Na většině území Česka vystupovaly teploty na 10 až 15 stupňů Celsia, v Karviné, ale rtuť teploměru dosáhla až na 17,7 stupně. Teplotní rekordy pro 27. únor byly dnes překročeny na 20 ze 144 stanic měřících 30 a více let. Vyplývá to z informací na webu Českého hydrometeorologického ústavu. Podobně teplo bylo už v minulém týdnu ve čtvrtek.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.