Deník

NASA prodlouží provoz teleskopu Kepler do roku 2016

Washington - Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) se rozhodl prodloužit provoz vesmírného teleskopu Kepler přinejmenším do roku 2016. Původní finanční rámec pro fungování teleskopu, který pomohl odhalit na 2300 potenciálních planet v cizích slunečních soustavách, měl být podle serveru Space.com vyčerpán letos v listopadu.

6.4.2012

Ilustrační foto.Foto: ČTK

O prodloužení provozu Keplera informovala ve středu komise NASA, která každé dva roky hodnotí přínosy jednotlivých misí vesmírné agentury. "Mise Keplera je výjimečně úspěšná," uvedla komise. Teleskop je podle ní jedinečný nástroj pro objevování takzvaných exoplanet.

Zařízení v hodnotě 600 milionů dolarů (11,2 miliardy korun) vyslala NASA na oběžnou dráhu kolem Země v roce 2009. Teleskop sleduje kolísání v jasnosti hvězd, na jehož základě vědci dokážou zjistit, zda dotyčnou hvězdu obíhá nějaká planeta a v jaké vzdálenosti.

Dosud Kepler potvrdil objev 61 planet mimo naši sluneční soustavu. Kromě toho identifikoval 2300 "potenciálních" exoplanet a vědci jsou přesvědčeni, že u 80 procent z nich se objev potvrdí.

Prodloužení mise teleskopu, které bude stát 18 milionů dolarů ročně, umožní pátrat i po planetách, které obíhají své hvězdy ve větší vzdálenosti. Nově objevené světy by se tak mohly nacházet v takzvané "obyvatelné zóně", kde panují teploty, při nichž se udrží voda v kapalném skupenství. Tyto podmínky vědci považují za nezbytné pro vznik života, jak ho známe.

6.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
Pláž v Hurghadě

Češka napadená v Egyptě je v kritickém stavu a není schopna převozu

Stavba dálnice D11 u Hradce Králové.

Děti Země zasáhly. Dostavba dálnice D11 na Smiřice se komplikuje

Máte nevyžádaný hovor ze zahraničí? Nevolejte zpět, jde o podvod

Včera a dnes se desetitisíce zákazníků všech domácích mobilních operátorů potýkaly s prozváněním ze zahraničních telefonních čísel například z Alžírska, Pobřeží slonoviny či Afghánistánu. Útočníkům jde o to, aby jim prozváněný zavolal zpět. Ten za to pak zaplatí nemalou částku za mezinárodní hovor.

Střecha ve tvaru vlny. Stavba akvaparku za Lužánkami má začít za dva roky

/VIZUALIZACE/ Představitelé Brna vybrali podobu akvaparku za Lužánkami. Jeho střecha má připomínat vlnu. Předpokládaná cena je kolem půl miliardy korun. Už letos přibude wellness centrum.

Švýcarská policie dopadla útočníka s motorovou pilou

Franz Wrousis, který v ponděli zaútočil motorovou pilou v ulici Vorstad, je ve vazbě. Švýcarská policie jej podle BBC zatkla ve městě Thalwil, které se nachází asi 60 kilometrů od Schaffhausenu, kde došlo k incidentu.

Největší potenciál má ANO, SPD, Realisté a Piráti, ukázal průzkum

/ANKETA/ Hnutí ANO má největší volební potenciál, voliči velmi nadějně preferují i SPD. Vedle podpory tradičních parlamentních stran je zájem i o Realisty a Piráty.