NASA prodlouží provoz teleskopu Kepler do roku 2016

Washington - Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) se rozhodl prodloužit provoz vesmírného teleskopu Kepler přinejmenším do roku 2016. Původní finanční rámec pro fungování teleskopu, který pomohl odhalit na 2300 potenciálních planet v cizích slunečních soustavách, měl být podle serveru Space.com vyčerpán letos v listopadu.

6.4.2012

Ilustrační foto.Foto: ČTK

O prodloužení provozu Keplera informovala ve středu komise NASA, která každé dva roky hodnotí přínosy jednotlivých misí vesmírné agentury. "Mise Keplera je výjimečně úspěšná," uvedla komise. Teleskop je podle ní jedinečný nástroj pro objevování takzvaných exoplanet.

Zařízení v hodnotě 600 milionů dolarů (11,2 miliardy korun) vyslala NASA na oběžnou dráhu kolem Země v roce 2009. Teleskop sleduje kolísání v jasnosti hvězd, na jehož základě vědci dokážou zjistit, zda dotyčnou hvězdu obíhá nějaká planeta a v jaké vzdálenosti.

Dosud Kepler potvrdil objev 61 planet mimo naši sluneční soustavu. Kromě toho identifikoval 2300 "potenciálních" exoplanet a vědci jsou přesvědčeni, že u 80 procent z nich se objev potvrdí.

Prodloužení mise teleskopu, které bude stát 18 milionů dolarů ročně, umožní pátrat i po planetách, které obíhají své hvězdy ve větší vzdálenosti. Nově objevené světy by se tak mohly nacházet v takzvané "obyvatelné zóně", kde panují teploty, při nichž se udrží voda v kapalném skupenství. Tyto podmínky vědci považují za nezbytné pro vznik života, jak ho známe.

6.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
eet

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Donald Trump

USA rozšířily možnosti pro deportace migrantů

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

ODS půjde do sněmovních voleb s podporou Strany soukromníků

Opoziční ODS se dohodla na spolupráci se Stranou soukromníků před letošními volbami do Poslanecké sněmovny. Předseda ODS Petr Fiala o tom informoval poté, co dnes odpoledne spolupráci podpořila výkonná rada strany. Soukromníci by měli obsadit zhruba 40 míst na kandidátkách ODS, a to ve všech krajích. Podle Fialy svazek zabrání tříštění sil na pravicové straně politického spektra a posílí pozici obou stran do voleb.

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.