Deník

NASA prodlouží provoz teleskopu Kepler do roku 2016

Washington - Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) se rozhodl prodloužit provoz vesmírného teleskopu Kepler přinejmenším do roku 2016. Původní finanční rámec pro fungování teleskopu, který pomohl odhalit na 2300 potenciálních planet v cizích slunečních soustavách, měl být podle serveru Space.com vyčerpán letos v listopadu.

6.4.2012

Ilustrační foto.Foto: ČTK

O prodloužení provozu Keplera informovala ve středu komise NASA, která každé dva roky hodnotí přínosy jednotlivých misí vesmírné agentury. "Mise Keplera je výjimečně úspěšná," uvedla komise. Teleskop je podle ní jedinečný nástroj pro objevování takzvaných exoplanet.

Zařízení v hodnotě 600 milionů dolarů (11,2 miliardy korun) vyslala NASA na oběžnou dráhu kolem Země v roce 2009. Teleskop sleduje kolísání v jasnosti hvězd, na jehož základě vědci dokážou zjistit, zda dotyčnou hvězdu obíhá nějaká planeta a v jaké vzdálenosti.

Dosud Kepler potvrdil objev 61 planet mimo naši sluneční soustavu. Kromě toho identifikoval 2300 "potenciálních" exoplanet a vědci jsou přesvědčeni, že u 80 procent z nich se objev potvrdí.

Prodloužení mise teleskopu, které bude stát 18 milionů dolarů ročně, umožní pátrat i po planetách, které obíhají své hvězdy ve větší vzdálenosti. Nově objevené světy by se tak mohly nacházet v takzvané "obyvatelné zóně", kde panují teploty, při nichž se udrží voda v kapalném skupenství. Tyto podmínky vědci považují za nezbytné pro vznik života, jak ho známe.

6.4.2012 VSTUP DO DISKUSE

Mladík zůstal tři dny uvězněn v jeskyni. Zamkli ho tam jeho kolegové

Při závěrečném seskoku osmi parašutistů na Dnech armády na pražské Letné 23. září se jeden z nich netrefil do určeného prostoru a dopadl mezi diváky. Zraněni jsou tři diváci a výsadkář. Na snímku místo nehody.

Parašutista na Dnu armády dopadl mezi diváky. Jsou tři zranění

Smržice řeší, kde budou k dostání rajčata ze skleníku. A zda nepřibude další

Již brzy ve Smržicích vysadí první rajčata v chystaném velkokapacitním skleníku, brzy se tak také zvýší počet volných pracovních míst na Prostějovsku. Zároveň by se také obyvatelé k cherry rajčatům, která ve skleníku u Smržic bude pěstovat firma Agro Haná, měli dostat.

Boj s časem: Přehrada v Portoriku začíná selhávat. Úřady evakuují 70 tisíc lidí

/VIDEO/ Portoriko dál kvůli hurikánu Maria sužují ničivé záplavy. K nim se teď přidala i výstraha od Národní meteorologické služby, která varuje před protržením přehrady na portorické řece Guajataca. Voda se už valí přes poškozenou hráz a vytvořila si koryto. V noci tak začala evakuace 70 tisíc lidí.

V Severní Koreji se opět otřásla země. Čína hovoří o dalším jaderném testu

Zemětřesení o síle 3,4 stupně Richterovy škály bylo zaznamenáno v Severní Koreji. Informovaly o tom čínské úřady. Podle serveru BBC s odkazem na čínské seismology k němu došlo v blízkosti místa, kde Severokorejci testují jaderné střely. Jihokorejští seismologové se však přiklánějí k přírodnímu původu.

Muž podle policie vylákal z žen 2,5 milionu, hrozí mu osm let vězení

/VIDEO/ Pražští kriminalisté vyšetřují jedenatřicetiletého muže, který podle nich podvodně vylákal z žen téměř 2,5 milionu korun. Seznamoval se s nimi na internetu. Policisté zatím evidují deset poškozených a hledají případné další oběti. Muži, který je od září ve vazbě, hrozí až osm let vězení. Na webu tom dnes informoval mluvčí pražské policie Jan Daněk.