Deník

NASA řeší záhadu kamene, který se objevil na snímcích z Marsu

Houston - Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) řeší záhadu neznámého kamene, který se objevil na snímcích, jež minulý týden z Marsu poslalo robotické vozítko Opportunity. Robot vyfotografoval v rozmezí 12 dnů stejné místo a při druhém snímání zachytil podivně vyhlížející kámen, který tam předtím nebyl. Vědci si teď lámou hlavu nad tím, jak se tam dostal a co je vůbec zač.

24.1.2014 2

Snímek z robotického vozítka Opportunity na Marsu. Ilustrační fotoFoto: čtk

„Něco takového jsme dosud neviděli," uvedli experti NASA po prvních analýzách kousku horniny, která podle amerických médií připomíná rozměklou koblihu. Záhadný marsovský kámen podle NASA obsahuje velké množství síry a hořčíku. „Má dvakrát více manganu než cokoli jiného, co jsme dosud na Marsu viděli," dodal vedoucí projektu robotických vozidel na rudé planetě Steve Squyres.

NASA má zatím dvě teorie, jak se kámen na místo dostal. Podle jedné z nich ho tam „cvrnknul" sám robot Opportunity svým kolem. „Jeli jsme asi metr nebo dva odtamtud a jedno z kol ho mohlo nějak vymáčknout se země a posunout do této pozice," soudí Squyres.

Druhou možností podle něj je, že v okolí se nachází dýmající otvor v zemi a kámen by mohl být částí vyvřelého materiálu z kráteru, nebo úlomkem z dopadu meteoritu. Squyres se nicméně domnívá, že pravděpodobnější je varianta, že mysteriózní horninu na místo přesunul sám robot Opportunity. Ten se nyní snaží kámen prozkoumat podrobněji.

24.1.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
Aleš Chmelař

Český "pan Evropa": Nabízení míst v ČR pro uprchlíky je pokrytecké

Odjezd fanoušků Baníku z Ostravy se neobešel bez dohledu policistů.
AKTUALIZUJEME

Fanoušci Baníku vyrazili z Ostravy směr Brno. Policisté jsou ve střehu

Ve Skotsku je k vidění unikátní „český“ spitfire, 41 let ležel na dně jezera

Skotské letecké muzeum Dumfries & Galloway Aviation Museum zařadilo do expozice unikátní stíhačku spitfire s pohnutou historií. V říjnu 1941 v ní zahynul český pilot z 312. československé stíhací perutě RAF František Hekl, během cvičného letu totiž spadl do jezera Loch Doon na jihovýchodě Skotska.

Smutné memento povodní: matku mrtvého nemluvněte nikdy nenašli

/SERIÁL POVODNĚ 97'/ „Uviděl jsem tady mrtvé novorozeně, jak leží na písku. Lidé nevědí, komu patří. Případem se zabývají kriminalisté. Dítě asi přinesla voda. Kriminálka ještě hledá matku, protože není vyloučené, že ho porodila ve vodě,“ líčil před dvaceti lety pracovníkům televizního zpravodajství jeden z obyvatel vesnice Bystřička na Vsetínsku.

Konec jedné éry. Apple přestal prodávat legendární iPod nano a shuffle

Jedny z nejslavnějších produktů společnosti Apple pomalu končí. Apple totiž počínaje dneškem přestal na svých stránkách prodávat iPod shuffle a iPod nano. Z nabídky tak zůstal pouze iPod touch. Kalifornský gigant tak potvrdil, že o iPody již není příliš velký zájem, jelikož hudební přehrávače jsou již dostupné téměř v každém chytrém telefonu.

Velký objev? Astronomové zřejmě našli nový měsíc mimo naši sluneční soustavu

Tým amerických astronomů nejspíše objevil "kandidáta" na měsíc mimo sluneční soustavu. Těleso se svou hmotností a velikostí přibližuje planetě Neptun a krouží kolem planety velikosti Jupitera.