VYBERTE SI REGION

NASA řeší záhadu kamene, který se objevil na snímcích z Marsu

Houston - Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) řeší záhadu neznámého kamene, který se objevil na snímcích, jež minulý týden z Marsu poslalo robotické vozítko Opportunity. Robot vyfotografoval v rozmezí 12 dnů stejné místo a při druhém snímání zachytil podivně vyhlížející kámen, který tam předtím nebyl. Vědci si teď lámou hlavu nad tím, jak se tam dostal a co je vůbec zač.

24.1.2014 2

Snímek z robotického vozítka Opportunity na Marsu. Ilustrační fotoFoto: čtk

„Něco takového jsme dosud neviděli," uvedli experti NASA po prvních analýzách kousku horniny, která podle amerických médií připomíná rozměklou koblihu. Záhadný marsovský kámen podle NASA obsahuje velké množství síry a hořčíku. „Má dvakrát více manganu než cokoli jiného, co jsme dosud na Marsu viděli," dodal vedoucí projektu robotických vozidel na rudé planetě Steve Squyres.

NASA má zatím dvě teorie, jak se kámen na místo dostal. Podle jedné z nich ho tam „cvrnknul" sám robot Opportunity svým kolem. „Jeli jsme asi metr nebo dva odtamtud a jedno z kol ho mohlo nějak vymáčknout se země a posunout do této pozice," soudí Squyres.

Druhou možností podle něj je, že v okolí se nachází dýmající otvor v zemi a kámen by mohl být částí vyvřelého materiálu z kráteru, nebo úlomkem z dopadu meteoritu. Squyres se nicméně domnívá, že pravděpodobnější je varianta, že mysteriózní horninu na místo přesunul sám robot Opportunity. Ten se nyní snaží kámen prozkoumat podrobněji.

24.1.2014 VSTUP DO DISKUSE 2

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V prosinci končí jízdné v pražské MHD i čipové karty opencard

Praha - V prosinci končí roční kupon na jízdné v pražské MHD téměř 22 tisíc lidí, v lednu dvojnásobku. V tomto období končí platnosti také 165 tisíc čipových karet opencard. V tiskové zprávě o tom informoval pražský dopravní podnik.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.