NASA řeší záhadu kamene, který se objevil na snímcích z Marsu

Houston - Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) řeší záhadu neznámého kamene, který se objevil na snímcích, jež minulý týden z Marsu poslalo robotické vozítko Opportunity. Robot vyfotografoval v rozmezí 12 dnů stejné místo a při druhém snímání zachytil podivně vyhlížející kámen, který tam předtím nebyl. Vědci si teď lámou hlavu nad tím, jak se tam dostal a co je vůbec zač.

24.1.2014 2

Snímek z robotického vozítka Opportunity na Marsu. Ilustrační fotoFoto: čtk

„Něco takového jsme dosud neviděli," uvedli experti NASA po prvních analýzách kousku horniny, která podle amerických médií připomíná rozměklou koblihu. Záhadný marsovský kámen podle NASA obsahuje velké množství síry a hořčíku. „Má dvakrát více manganu než cokoli jiného, co jsme dosud na Marsu viděli," dodal vedoucí projektu robotických vozidel na rudé planetě Steve Squyres.

NASA má zatím dvě teorie, jak se kámen na místo dostal. Podle jedné z nich ho tam „cvrnknul" sám robot Opportunity svým kolem. „Jeli jsme asi metr nebo dva odtamtud a jedno z kol ho mohlo nějak vymáčknout se země a posunout do této pozice," soudí Squyres.

Druhou možností podle něj je, že v okolí se nachází dýmající otvor v zemi a kámen by mohl být částí vyvřelého materiálu z kráteru, nebo úlomkem z dopadu meteoritu. Squyres se nicméně domnívá, že pravděpodobnější je varianta, že mysteriózní horninu na místo přesunul sám robot Opportunity. Ten se nyní snaží kámen prozkoumat podrobněji.

24.1.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
Pomoc s ochranou státních hranic by měly „slušně nabídnout" Řecku ostatní země Evropské unie ve chvíli, kdy to Atény samy nezvládají. Při příchodu na dnešní mimořádný summit EU k migrační problematice to prohlásil maďarský premiér Viktor Orbán.

Brusel kárá Maďarsko. Jak skončí spor o vysoké školy?

Bezpilotní letoun - dron. Ilustrační foto.

Policie chce na pomoc nové drony. Nejenom k ochraně prezidenta

Smutná zpráva z filmového světa. Zemřel Jonathan Demme, režisér Mlčení jehňátek

Jonathan Demme, režisér oscarového Mlčení jehňátek, dnes zemřel v New Yorku. Bylo mu 73 let. Příčinou úmrtí byly komplikace s rakovinou jícnu.

Čtyři velké letní uzavírky potrápí Brňany. Největší omezení se čeká v Křenové

Na objížďky a uzavírky se musí i letos v létě připravit Brňané. Dopravní podnik připravil čtyři velké uzavírky, pátou plánuje na podzim. Proinvestuje 150 milionů korun.

Překvapení se nekoná, Rada zvolila šéfem ČT opět Petra Dvořáka

Českou televizi povede od začátku října po dobu dalších šesti let opět její stávající ředitel Petr Dvořák. V druhém kole volby generálního ředitele veřejnoprávní televize získal od Rady České televize maximum patnácti možných hlasů.

AKTUALIZUJEME

Charlie Hebdo: Policie zadržela 10 podezřelých

/VIDEO/ Velké zatýkání po Francii a Belgii. V souvislosti s útokem na redakci časopisu Charie Hebdo z ledna 2015 bylo do dneška zadrženo deset podezřelých.