VYBERTE SI REGION

NASA řeší záhadu kamene, který se objevil na snímcích z Marsu

Houston - Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) řeší záhadu neznámého kamene, který se objevil na snímcích, jež minulý týden z Marsu poslalo robotické vozítko Opportunity. Robot vyfotografoval v rozmezí 12 dnů stejné místo a při druhém snímání zachytil podivně vyhlížející kámen, který tam předtím nebyl. Vědci si teď lámou hlavu nad tím, jak se tam dostal a co je vůbec zač.

24.1.2014 2

Snímek z robotického vozítka Opportunity na Marsu. Ilustrační fotoFoto: čtk

„Něco takového jsme dosud neviděli," uvedli experti NASA po prvních analýzách kousku horniny, která podle amerických médií připomíná rozměklou koblihu. Záhadný marsovský kámen podle NASA obsahuje velké množství síry a hořčíku. „Má dvakrát více manganu než cokoli jiného, co jsme dosud na Marsu viděli," dodal vedoucí projektu robotických vozidel na rudé planetě Steve Squyres.

NASA má zatím dvě teorie, jak se kámen na místo dostal. Podle jedné z nich ho tam „cvrnknul" sám robot Opportunity svým kolem. „Jeli jsme asi metr nebo dva odtamtud a jedno z kol ho mohlo nějak vymáčknout se země a posunout do této pozice," soudí Squyres.

Druhou možností podle něj je, že v okolí se nachází dýmající otvor v zemi a kámen by mohl být částí vyvřelého materiálu z kráteru, nebo úlomkem z dopadu meteoritu. Squyres se nicméně domnívá, že pravděpodobnější je varianta, že mysteriózní horninu na místo přesunul sám robot Opportunity. Ten se nyní snaží kámen prozkoumat podrobněji.

24.1.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
Divocí koně v Milovicích zvládají zimu dobře

Divokým koním nevadí mráz, ale vlhko

Barack Obama

Obama. Prezident, který Evropě možná nerozuměl

Obří aligátor vyděsil turisty na Floridě, připomínal pravěkého ještěra

Turistům v národním parku poblíž Tampy na Floridě zkřížil v neděli cestu obří aligátor. Zvíře připomínající pravěkého ještěra měřilo odhadem přes čtyři metry a vážilo 360 kilogramů, informovala americká média.

Vyhubení Židů zpečetili nacisté ve Wannsee za 90 minut

Berlín - Pouhou hodinu a půl stačilo nacistickým špičkám k definitivnímu ortelu nad miliony evropských Židů. Porada v berlínské vile Wannsee před 75 lety, 20. ledna 1942, nerozhodla o vyhubení Židů, protože holokaust probíhal už od přepadení SSSR 22. června 1941, nýbrž sloužila ke koordinaci mezi různými úřady.

Odškodnění za ptačí chřipku pokryje sotva třetinu ztrát, stěžuje si chovatel

Jižní Morava - Lidé, kteří přišli o drůbež kvůli ptačí chřipce, mohou požádat o odškodnění. Podle chovatelů je ale nižší než ztráty.