Deník

NASA se po 20 letech loučí se sondou Cassini. Shořela v atmosféře Saturnu

/VIDEO/ Americká vesmírná sonda Cassini dnes po dvaceti letech ukončila svou výzkumnou misi. Cassini zkoumala planetu Saturn a její četné měsíce. Na svém kontě má mnoho průlomových objevů, které vědce z NASA i Evropské kosmické agentury překvapily. Sonda již vyčerpala své zásoby paliva a byla by tak nadále neovladatelná. Svou misi tak zakončila destruktivním letem do Saturnových oblaků.

15.9.2017

Sonda Cassini, v pozadí měsíc EnceladusFoto: Kevin Gill, CC BY-SA 2.0; flickr

NASA přezdívá závěru mise Cassini Velké Finále: „Vesmírné plavidlo Cassini čeká osudové pohroužení se do atmosféry Saturnu. Ukončí tak svou misi jen měsíc před 20. výročím od startu.“

Jeden z nejambicióznějších a nejdražších projektů Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) svou dvacetiletou misi ukončil přesně ve 13 hodin 57 minut.

Americká vesmírná agentura raději zvolila zničení sondy. Nechtěla totiž riskovat, že by nekontrolovatelná sonda dál bezcílně putovala po Sluneční soustavě.

Cassini podle vědců způsobila revoluci v našem chápání šesté planety. Vyfotila stovky tisíc snímků prstenců, nově objevených měsíců i atmosféry Saturnu. Zkoumala také pozoruhodné měsíce, přičemž na minimálně dvou z nich Enceladus a Titan by mohly být podmínky příznivé pro život. NASA jim říká „prebiotické prostředí“.

NASA také na počest sondy zveřejnila sérii videí, ve kterých mluví i vědci, kteří se projektu účastnili. „Když se ohlédneme za tím, co jsme plánovali v prvních čtyřech letech mise, tak vidíme, jak moc jsme ta očekávání překonali,“ vzpomínají.

„Zaměřili jsme se na úplně nové otázky, které při cestě Cassini vyvstaly. Našli jsme meziplanetární prach, který se snáší na Saturn. A všechny překvapilo, když jsme objevili oceány pod povrchem měsíce Enceladus.“

Vědci také doufají, že získají nové informace o chemickém složení Saturnových plynů těsně předtím, než Cassini ztratí rádiový kontakt se Zemí.

Mnoho novinářů o závěru mise hovoří jako o smrti či zkáze. Někteří užívají také slovo sebevražda. To se však vědcům z NASA úplně nelíbí.

„Je mi velmi líto, že všechny ty články o konci sondy používají slova jako smrt, zkáza či brutální sebevražda… Bez ohledu na to, jak odvážný, šlechetný a zodpovědný konec to je, lidé z toho stejně chtějí udělat tragédii,“ uvedl Preston Dyches, tiskový mluvčí NASA.

Autor: Andrea Gričová

15.9.2017 VSTUP DO DISKUSE

Ve vlaku, který jel večer 22. září z Brna směrem na Blansko, se stala vražda.

Střelba ve vlaku: policisté zadrželi podezřelého z vraždy, má to být narkoman

Při závěrečném seskoku osmi parašutistů na Dnech armády na pražské Letné 23. září se jeden z nich netrefil do určeného prostoru a dopadl mezi diváky. Zraněni jsou tři diváci a výsadkář. Na snímku místo nehody.

Stropnický: Seskoky výsadkářů byly po neštěstí na Letné zrušeny

SLEDUJEME ON-LINE / AKTUALIZOVÁNO

Německé volby vrcholí. Odvolila již i kancléřka Angela Merkelová

/FOTOGALERIE/ Úderem osmé hodiny se otevřelo více než 73 tisíc volebních místností. Němci mají deset hodin na to, aby do volebních uren odevzdali svůj hlas a rozhodli tak o budoucím složení Spolkového sněmu.

Kobyla spadla do díry u bazénu. Před utonutím ji zachránili hasiči a jeřáb

/FOTOGALERIE/ V technické šachtě bazénu se zaklínil kůň v Lelekovicích na Brněnsku. V neděli ráno našel majitel kobylu uvězněnou v šachtě s otvorem o průměru zhruba metr a půl. V následujících minutách nastalo drama, prostor se totiž začal plnit vodou z přilehlého bazénu, podle hasičů patrně kvůli poškozenému potrubí.

Olomoucí se prohnal Pivní maraton. Nejhorší je poslední pivo, řekl vítěz

/FOTOGALERIE/ Historicky první Olomoucký Pivní maraton odstartoval v sobotu v jedenáct dopoledne z Horního náměstí.

Bookmakeři: Volby vyhraje ANO, ovšem 27 procent nezíská

/ANKETA/ Velkým favoritem říjnových voleb do Poslanecké sněmovny je podle bookmakerů stále hnutí ANO s kurzem 1,1:1 - 1:13:1. Na jeho vítězství jde také zhruba polovina sázek. Zatímco ještě koncem června sázkové kanceláře považovaly za téměř jisté překročení 27 procent (1,45:1), nyní už je podle nich tato varianta velmi nepravděpodobná (až 4,6:1). Vyplývá to z vyjádření sázkových kanceláří, které oslovila média. Za ANO následují ČSSD (8:1 - 9:1) a KSČM (11:1 - 13:1). Celkový objem sázek už přesáhl 30 milionů korun.