VYBERTE SI REGION

NASA se přihlásilo rekordních 18.300 zájemců stát se astronautem

Washington – Americkému úřadu pro letectví a vesmír (NASA) se přihlásil rekordní počet 18.300 zájemců o to stát se astronautem. Je to téměř trojnásobek kandidátů, kteří se ozvali při předchozím náboru v roce 2012, a zcela snadno byl pokořen i dosavadní rekord 8000 přihlášek z roku 1978, napsal úřad na svém webu.

22.2.2016 9

Astronaut Tim Peake.Autor: ČTK/PA/Gareth Fuller

„Není to pro mě vůbec žádné překvapení, že se tolik Američanů z různých prostředí chce přidat k naší… cestě na Mars," uvedl ředitel NASA Charlie Bolden, který je sám bývalý astronaut. „Několik mimořádně nadaných mužů a žen se stane astronauty vybranými do této skupiny, která opět odstartuje do vesmíru z půdy Spojených států v lodi americké výroby," dodal.

NASA přijímala žádosti od 14. prosince do 18. února, ale proces výběru potrvá půldruhého roku. V jeho závěru zbude osm až čtrnáct osob, kterým se dostane příležitosti stát se kandidáty na astronauta. Konečný výběr vesmírná agentura oznámí v polovině příštího roku.

Nyní nejprve výbor pro výběr astronautů prostuduje podané žádosti a posoudí předpoklady každého kandidáta. Poté pozve nejvhodnější z nich do Johnsonova vesmírného střediska v Houstonu k pohovorům, než provede konečnou selekci a nové kandidáty na astronauty pošle na výcvik.

Kandidáty pak čeká zhruba dvouletá úvodní příprava, která zahrnuje práci se systémy kosmické lodi, zvládnutí výstupů do otevřeného vesmírného prostoru a také týmovou spolupráci. Součástí je rovněž výuka ruského jazyka kvůli spolupráci s ruskými kosmonauty na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS).

Ti, kteří výcvik dokončí, pak budou určitou dobu vykonávat různé technické práce, než budou vybráni do posádek pro ISS nebo pro budoucí loď NASA Orion či do některé ze dvou komerčních lodí – CST-100 Starliner a pilotovaný Dragon, jež nyní vyvíjejí firmy Boeing a SpaceX.

22.2.2016 VSTUP DO DISKUSE 9

Vědci našli planetu jako Země v obyvatelné zóně Proximy Centauri

Mnichov/Praha - Astronomové doslova "za humny" Sluneční soustavy objevili planetu přibližně o hmotnosti Země, která obíhá kolem své hvězdy Proxima Centauri v takzvané obyvatelné zóně, a na které by tedy mohla být tekutá voda. Oznámila to dnes Evropská jižní observatoř (ESO), jejíž dalekohledy, mimo jiných zařízení, vědci při objevu použili. O události podrobně informuje prestižní vědecký časopis Nature.

Lovec zvěře zastřelil v srbských lesích mladého afghánského migranta

Bělehrad - V srbských lesích u bulharských hranic zastřelil v noci na dnešek jeden z lovců zvěře mladého afghánského migranta. Informovalo o tom dnes srbské ministerstvo obrany bez upřesnění, zda se případ vyšetřuje jako nešťastná událost nebo podezření z úmyslného činu.

Britská hybridní vzducholoď Airlander měla při přistání nehodu

Londýn /VIDEO/ - Britská hybridní vzducholoď Airlander 10, která nedávno zahájila zkušební provoz, měla dnes lehkou nehodu při přistání. Podle výrobce stroje neutrpěl nikdo z posádky zranění.