Deník

NASA zveřejnila unikátní snímky ledových plání na povrchu Pluta

Washington – Na planetě Pluto jsou vedle vysokých hor i obrovské ledové pláně. Ukázaly to další unikátní snímky, které v pátek podle zahraničních agentur zveřejnil americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). První fotografie, které sonda New Horizons pořídila při úterním průletu kolem trpasličí planety Pluto a jejího měsíce Charon, udivily vědce ve středu.

18.7.2015 4

NASA zveřejnila unikátní snímky ledových plání na povrchu Pluta¨.Foto: NASA

Jde o první podrobnější obrázky, které nyní budou s dalšími údaji po dobu 16 měsíců přicházet z paluby aparátu, jenž se pohybuje asi pět miliard kilometrů od Země.

Mezi nově odhalenými poznatky je velká ledová planina v oblasti Région Tombaugh, jak vědci nazvali tuto rozlehlou zónu ve tvaru srdce. „Objevení na Plutu této dost mladé pláně překonává naše veškerá očekávání. Nejsou vidět krátery po nějakých nedávných dopadech asteroidů, takže tato zóna je dost mladá, méně než 100 milionů let. Pravděpodobně se ještě stále tvaruje geologickým procesem," řekl v pátek podle AFP vědec NASA Jeffrey Moore.

Mladý a aktivní povrch

Vědci už ve středu pomocí prvních snímků s překvapením konstatovali, že Pluto a jeho měsíce zřejmě nejsou mrtvé planety, jak se předpokládalo, ale že jejich povrch je relativně mladý a aktivní. První snímky zachytily hory vysoké 3300 metrů, nečekaně ostrý záběr měsíce Charon odhalil velké kaňony.

Sonda New Horizons se v úterý k Plutu přiblížila na nejbližší vzdálenost 12.400 kilometrů. Stala se prvním pozemským aparátem, který trpasličí planetu navštívil za 4,5 miliardy let její existence.

18.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 4
Karolína Plíšková na Roland Garros.

Soupeřky rozhodly: Plíšková bude jedničkou i při US Open

Desetisíce obyvatel Hongkongu vyšly do ulic

Tisíce lidí v Hongkongu vyšly do ulic kvůli zatčení trojice aktivistů

Bez elektřiny desítky hodin, stojí i některé vlaky. To je účet páteční bouřky

Řádění živlů z pátku na sobotu zaměstnalo v jižních Čechách spoustu lidí a mnohým zkomplikovalo život. Ještě v neděli večer zůstávaly bez elektřiny domácnosti nejen v okolí lipenské přehrady.

Na křižovatce nedal přednost. Zabil sebe i spolujezdce, dalších pět zranil

/FOTOGALERIE/ U Bantic zemřeli v neděli dva lidé. Od pátku policie registruje na Znojemsku čtyři mrtvé a šest těžce zraněných včetně čtyř dětí.

Malého Péťu režisér objevil při americkém fotbalu v Českém Krumlově

/ROZHOVOR/ Režisér filmu Václav Marhoul, který před několika dny natáčel v Českém Krumlově další záběry do filmu Nabarvené ptáče, říká, že už je v Českém Krumlově pomalu jako doma.

Dítě vběhlo pod auto, poté následovala rvačka dospělých

K těžké dopravní nehodě došlo v sobotu kolem 18. hodiny v části obce Filipov na Čáslavsku ve středních Čechách. Čtyřleté dítě tam vběhlo pod kola projíždějícího osobního auta. Vrtulník letecké záchranné služby ho s vážným zraněním přepravil do pražské nemocnice.