NASA zveřejnila krátké video z přistání Curiosity na Marsu

USA – Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) zveřejnil první krátký videozáznam, který pořídilo robotické vozítko Curiosity při svém pondělním přistání na Marsu.

7.8.2012

Přistání modulu Curiosity na MarsuFoto: čtk/ap

Čtvrtou planetu sluneční soustavy bude stroj o velikosti menšího auta zkoumat nejméně dva roky s cílem zjistit, zda byl někdy na Marsu život, připomíná agentura AP.

Asi 40 vteřinový sestřih v nízkém rozlišení, který se skládá z 297 filmových políček, ukazuje poslední dvě a půl minuty sestupu vozítka. Začíná oddělením tepelného štítu a končí záběrem na zvedající se prach před konečným dosednutím na povrch „rudé planety".

Video, které podle AP pracovníci NASA přivítali s nadšením, by mělo být k dispozici ve vysokém rozlišení a plné délce poté, co Curiosity pošle na Zem další data.

Šestikolové vozítko, jehož mise přišla na 2,5 miliardy dolarů (asi 45 miliard korun), váží 900 kilogramů a je dlouhé tři metry. Stroj, poháněný radioizotopovým termoelektrickým generátorem, je vybaven kolekcí nejmodernějších nástrojů určených k rozboru vzorků půdy, skal a atmosféry. S jejich pomocí má Curiosity kromě pátrání po stopách života zkoumat také klima a geologii „rudé planety" a sbírat data pro budoucí let s lidskou posádkou.

Video z přistání si prohlédněte zde

7.8.2012 VSTUP DO DISKUSE

Učitelé nechtějí kariéru s papíry

Věčný oheň. Ilustrační foto.

Nedůstojná pohřební praxe dál pokvete. Hromadný svoz nebožtíků neskončí

Zneužití osobních dat? Pokuta půl miliardy

Lidé budou moci snáze požadovat vymazání informací, které by je poškodily. Za rok jim to umožní nové nařízení EU.

Zpěvačka Špinarová byla uvedena do Síně slávy cen Anděl

Do Síně slávy hudebních cen Anděl byla dnes in memoriam uvedena zpěvačka Věra Špinarová. Majitelka nenapodobitelného hlasu zemřela letos v březnu ve věku 65 let.

Slovenský symbol okupace 1968 vyjde na známce

Muž, který si před hlavní sovětského okupačního tanku v centru Bratislavy odhaluje hruď a kterého zachytil fotograf Ladislav Bielik, se objeví na známce i na pamětní minci. Příští rok se známka, kterou vydá Slovenská pošta, objeví pro zájemce přesně 21. srpna 2018 při 50. výročí srpnové invaze do Československa.

Čeští politici vyjadřují soustrast obětem exploze v Manchesteru

Premiér Bohuslav Sobotka i ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (oba ČSSD) vyjádřili soustrast pozůstalým po obětech noční exploze v anglickém v Manchesteru. Věří tomu, že se podaří brzo dopadnout a potrestat pachatele. Při útoku během koncertu v manchesterské multifunkční aréně zemřelo 19 lidí a několik desítek utrpělo zranění.