VYBRAT REGION
Zavřít mapu

NATO uznalo kyberprostor za pátou dimenzi obrany

Varšava – Summit NATO ve Varšavě uznal kybernetický prostor za další operační oblast. Vedle země, vzduchu, vody a vesmíru se tak stal pátou dimenzí, ve které se bude aliance připravovat na případný střet s nepřítelem. Generální tajemník NATO Jens Stoltenberg dnes po zasedání hlav států a premiérů zemí NATO řekl, že alianční lídři slíbili posílit svou kyberobranu.

8.7.2016 5
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Martin Divíšek

O nutnosti posílit obranu kybernetického prostoru se mluví už delší dobu. Podle některých zpráv především východní členské země NATO již v minulosti čelily útokům na své sítě nebo webové stránky, ze kterých podezíraly Rusko.

Podle odborníků bude kybernetický prostor v budoucnosti nabývat stále více na důležitosti. Většina moderních systémů – od evidence pacientů v nemocnici až po řízení dopravy – je spravována přes počítače. Schopní hackeři tak mohou napáchat nedozírné škody a způsobit chaos v napadené zemi. Přitom ani neopustí místnost s počítačem.

Stoltenberg na tiskové konferenci řekl, že lídři NATO slíbili zesílit ve svých zemích kybernetickou obranu a zároveň uznali kybernetický prostor za novou „operační doménu". „Znamená to lepší ochranu našich počítačových sítí a našich misí a operací, s větším zaměřením na kybernetický trénink a plánování," řekl Stoltenberg.

Monitorování elektronické komunikace

Na kybernetickou obranu se chystá i Česká republika. Zákon, který předkládá ministerstvo obrany, navrhuje, aby se kyberobraně věnovalo Vojenské zpravodajství (VZ). Vojenští zpravodajci by podle novely dostali například možnost neustálého monitorování a analyzování elektronické komunikace a provozu na síti. Zákon ale nepočítá s tím, že by VZ mohlo sledovat komunikaci konkrétních lidí. Zpravodajcům nedává ani možnost aktivní obrany před kyberútokem, tedy vlastní kybernetický protiútok. Ministerstvo obrany počítá, že ročně do kyberobrany vloží stovky milionů korun.

Český ministr obrany Martin Stropnický (ANO) se dnes před novináři zmínil také o potřebě kontroly „komunikačního prostoru". Rusko podle něj utrácí za propagandu miliardy dolarů na zpravodajství, „cinklé diskuse" nebo třeba na fingovaná videa natočená například o násilí migrantů. Je podle něj otázkou, jak se proti takové propagandě bránit, aby nedošlo k útoku na informační právo. „Na druhou stranu, když se tomu bránit nebudete, tak se vám to veřejné mínění pomaloučku někam posune," řekl Stropnický.

Autor: ČTK

8.7.2016 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
EET ilustrační foto
5

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Ilustrační foto.
6

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

DOTYK.CZ

Evropa, daňový ráj to na pohled

Španělsko a další země EU by podle MMF hospodařily s přebytkem. Kdyby část jejich daní nemizela za hranicemi.

Deště a tající sníh zvedají na desítce mít v Česku hladiny toků

Povodňový stupeň pohotovosti dnes brzo ráno hlásily tři měřicí stanice, Dalečín a Veverská Bítýška na Svratce a Pertoltice na Liberecku na Panenském potoce. V některých případech za to může nahromaděný led. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Školy zakazují žákům mobily, hrozí i dvojka z chování

O tom, zda vůbec mobilní telefony patří dětem do ruky a od kolika let, se zabýval průzkum Deníku v minulém roce. Z něj vyšlo najevo, že rodiče většinou pořizují dítěti mobilní telefon v momentě, kdy začne chodit do školy bez jejich doprovodu. Naskýtá se však otázka, zda mobil patří do školy a jakým způsobem omezit jeho používání při vyučovacích hodinách.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies