Neandertálci podle vědců znali účinky léčivých rostlin

Berlín - Již neandertálci prý znali účinky léčivých rostlin jako řebříček a heřmánek a využívali je pro léčení nebo jako prevenci. Vyplývá to podle serveru welt.de ze studie mezinárodního týmu vědců zveřejněné v časopise Naturwissenschaf­ten. Vědci během výzkumu mikroskopicky analyzovali zbytky dochovaných rostlin v zubním kameni pěti neandertálců ze severu Španělska staré asi 50.000 let.

21.7.2012 1

Ilustrační fotografie.Foto: images.nationalgeographic.com

„Hořké a málo výživné rostliny jako řebříček a heřmánek tito jedinci nejedli patrně kvůli jejich chuti, ale pravděpodobně kvůli jejich léčivému účinku", uvedl spoluautor článku Stephen Buckley. Látky obsažené v heřmánku působí například proti zánětům, na zklidnění trávicí soustavy nebo proti stresu.

„Získané poznatky o neandertálcích korespondují s našimi znalostmi o sebeléčení (rostlinami) u současných vyšších primátů i u dalších živočichů," konstatovala podle serveru nationalgeograp­hic.com první autorka studie Karen Hardyová z univerzity v Barceloně.

„Neandertálci se živili zjevně mnohem všestranněji a komplexněji než se dosud myslelo," sdělila dále Hardyová. Maso sice bylo pro pravěké lidi velice důležité, ale analýza zubů ze španělské lokality El Sidrón naznačuje, že velmi dobře znali také vlastnosti rostlin z okolí.

Pocházejí z masa

Ve všech zkoumaných španělských vzorcích nalezli vědci škrobová zrnka, která byla pozměněná ohněm. Rozpoznali také zbytky oříšků, zeleniny a travin. Naproti tomu nebyly téměř nalezeny stopy po proteinech a látek jednoznačně pocházejících z masa. Lze tedy soudit, že neandertálci v této oblasti a v dané době jedli spíše málo masa a konzumovali relativně pestrou rostlinnou stravu. To, že neandertálci nebyli zaměřeni jen na masitou potravu, ale zřejmě jedli i vařenou zeleninu, bylo zjištěno již před dvěma lety.

Badatelé by nyní rádi porovnali své výsledky s analýzami zubních kamenů neandertálců žijících v jiném přírodním prostředí a věří, že jejich výzkum přispěl k dalšímu doplnění poznatků o neandertálcích. Dnes se již například ví, že se tito prehistoričtí lidé starali o nemocné a staré členy skupiny, pohřbívali své mrtvé a svá těla si zdobili přírodními barvivy.

21.7.2012 VSTUP DO DISKUSE 1

Dálnice D8, ministr dopravy Ťok, premiér Sobotka

Buďte trpěliví, prosí řidiče Ťok

Afričtí uprchlíci na ostrově Lampedusa. Prostředky na jejich život si pro sebe inkasovala italská mafie.

Libyjští pašeráci lidí cpou do lodí rekordní počty uprchlíků

Krev v mobilech? Suroviny pro baterie se těží v drastických podmínkách

Věděli jste, odkud pochází suroviny pro mobily, notebooky, nebo televize? Přichází totiž nová doba železná. O kontrolu nad těžbou a obchodem s kovy, ze kterých se vyrábí plošné spoje do elektronických přístrojů, se vedou tvrdé boje, na jejímž počátku jsou zubožené děti v afrických dolech a na konci spokojení uživatelé se smartphony. Z celosvětového byznysu profituje Čína, zásoby ale nejsou nekonečné.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.