Deník

Neandertálci podle vědců znali účinky léčivých rostlin

Berlín - Již neandertálci prý znali účinky léčivých rostlin jako řebříček a heřmánek a využívali je pro léčení nebo jako prevenci. Vyplývá to podle serveru welt.de ze studie mezinárodního týmu vědců zveřejněné v časopise Naturwissenschaf­ten. Vědci během výzkumu mikroskopicky analyzovali zbytky dochovaných rostlin v zubním kameni pěti neandertálců ze severu Španělska staré asi 50.000 let.

21.7.2012 1

Ilustrační fotografie.Foto: images.nationalgeographic.com

„Hořké a málo výživné rostliny jako řebříček a heřmánek tito jedinci nejedli patrně kvůli jejich chuti, ale pravděpodobně kvůli jejich léčivému účinku", uvedl spoluautor článku Stephen Buckley. Látky obsažené v heřmánku působí například proti zánětům, na zklidnění trávicí soustavy nebo proti stresu.

„Získané poznatky o neandertálcích korespondují s našimi znalostmi o sebeléčení (rostlinami) u současných vyšších primátů i u dalších živočichů," konstatovala podle serveru nationalgeograp­hic.com první autorka studie Karen Hardyová z univerzity v Barceloně.

„Neandertálci se živili zjevně mnohem všestranněji a komplexněji než se dosud myslelo," sdělila dále Hardyová. Maso sice bylo pro pravěké lidi velice důležité, ale analýza zubů ze španělské lokality El Sidrón naznačuje, že velmi dobře znali také vlastnosti rostlin z okolí.

Pocházejí z masa

Ve všech zkoumaných španělských vzorcích nalezli vědci škrobová zrnka, která byla pozměněná ohněm. Rozpoznali také zbytky oříšků, zeleniny a travin. Naproti tomu nebyly téměř nalezeny stopy po proteinech a látek jednoznačně pocházejících z masa. Lze tedy soudit, že neandertálci v této oblasti a v dané době jedli spíše málo masa a konzumovali relativně pestrou rostlinnou stravu. To, že neandertálci nebyli zaměřeni jen na masitou potravu, ale zřejmě jedli i vařenou zeleninu, bylo zjištěno již před dvěma lety.

Badatelé by nyní rádi porovnali své výsledky s analýzami zubních kamenů neandertálců žijících v jiném přírodním prostředí a věří, že jejich výzkum přispěl k dalšímu doplnění poznatků o neandertálcích. Dnes se již například ví, že se tito prehistoričtí lidé starali o nemocné a staré členy skupiny, pohřbívali své mrtvé a svá těla si zdobili přírodními barvivy.

21.7.2012 VSTUP DO DISKUSE 1

"Obyčejná" nehoda na obchvatu Holic mohla skončit zraněním záchranáře. Řidič si totiž místo volantu hleděl telefonu.

Záchranář uskakoval před autem. Řidič si fotil nehodu

E-recept už spolkl miliardu. Víc, než přiznává stát, tvrdí expert

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Zjistěte během několika málo vteřin, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

Hrozí odvolání Trumpa? Prohra republikánů může znamenat prezidentův konec

V okolí Bílého domu se již delší dobu šeptá o tom, že pokud ve volbách do Sněmovny reprezentantů v příštím roce republikáni nezískají většinu, mohl by to být konec amerického prezidenta Donalda Trumpa. Mohlo by totiž snadno projít jeho odvolání, které Demokraté navrhují. Trump podle amerických médií místo podpory kampaně republikánů svou stranu rozvrací.

Španělsko zatýká strůjce katalánského referenda. Do vazby jdou dva separatisté

Španělské úřady dnes zatkly dva z hlavních strůjců katalánského referenda. Jordi Sánchez, který stál v čele separatistické strany Katalánské národní shromáždění (ANC), a Jordi Cuixart vůdce organizace Omnium Cultural, byli dnes zatčeni. Důvodem jejich vazby má být pobuřování. Informoval o tom server BBC.

Irácké vojsko vtrhlo do Kirkúku, nezávislost Kurdistánu je ohrožena

Irácké vládní jednotky dnes vstoupily do města Kirkúk ovládaném Kurdy. Stalo se tak tři týdny poté, co území na severu Iráku vyhlásilo kontroverzní referendum o nezávislosti. Z města uprchly tisíce lidí.