Neandertálci podle vědců znali účinky léčivých rostlin

Berlín - Již neandertálci prý znali účinky léčivých rostlin jako řebříček a heřmánek a využívali je pro léčení nebo jako prevenci. Vyplývá to podle serveru welt.de ze studie mezinárodního týmu vědců zveřejněné v časopise Naturwissenschaf­ten. Vědci během výzkumu mikroskopicky analyzovali zbytky dochovaných rostlin v zubním kameni pěti neandertálců ze severu Španělska staré asi 50.000 let.

21.7.2012 1

Ilustrační fotografie.Foto: images.nationalgeographic.com

„Hořké a málo výživné rostliny jako řebříček a heřmánek tito jedinci nejedli patrně kvůli jejich chuti, ale pravděpodobně kvůli jejich léčivému účinku", uvedl spoluautor článku Stephen Buckley. Látky obsažené v heřmánku působí například proti zánětům, na zklidnění trávicí soustavy nebo proti stresu.

„Získané poznatky o neandertálcích korespondují s našimi znalostmi o sebeléčení (rostlinami) u současných vyšších primátů i u dalších živočichů," konstatovala podle serveru nationalgeograp­hic.com první autorka studie Karen Hardyová z univerzity v Barceloně.

„Neandertálci se živili zjevně mnohem všestranněji a komplexněji než se dosud myslelo," sdělila dále Hardyová. Maso sice bylo pro pravěké lidi velice důležité, ale analýza zubů ze španělské lokality El Sidrón naznačuje, že velmi dobře znali také vlastnosti rostlin z okolí.

Pocházejí z masa

Ve všech zkoumaných španělských vzorcích nalezli vědci škrobová zrnka, která byla pozměněná ohněm. Rozpoznali také zbytky oříšků, zeleniny a travin. Naproti tomu nebyly téměř nalezeny stopy po proteinech a látek jednoznačně pocházejících z masa. Lze tedy soudit, že neandertálci v této oblasti a v dané době jedli spíše málo masa a konzumovali relativně pestrou rostlinnou stravu. To, že neandertálci nebyli zaměřeni jen na masitou potravu, ale zřejmě jedli i vařenou zeleninu, bylo zjištěno již před dvěma lety.

Badatelé by nyní rádi porovnali své výsledky s analýzami zubních kamenů neandertálců žijících v jiném přírodním prostředí a věří, že jejich výzkum přispěl k dalšímu doplnění poznatků o neandertálcích. Dnes se již například ví, že se tito prehistoričtí lidé starali o nemocné a staré členy skupiny, pohřbívali své mrtvé a svá těla si zdobili přírodními barvivy.

21.7.2012 VSTUP DO DISKUSE 1

Kandidát na ministra financí Ivan Pilný poskytl 18. května v Praze rozhovor Deníku.

Prezident zítra odvolá ministra financí Babiše, jmenuje Pilného

První dáma se setkala s Jiřím Kajínkem.

Je to tady! Jiří Kajínek opustí vězení, prezident podepsal milost

Do května zemřelo na silnicích 13 motorkářů, o šest víc než loni

Od ledna do konce dubna zemřelo na českých silnicích 13 motocyklistů, což je meziročně o šest více. Za celý loňský rok si přitom nehody vyžádaly nejméně obětí z řad motorkářů od vzniku samostatné České republiky, a to 60. Na druhou stranu se za letošní první čtyři měsíce snížil počet těžce zraněných motorkářů o sedm na 56. Loni bylo za celý rok těžce zraněno 463 motocyklistů.

Nedůstojná pohřební praxe dál pokvete. Hromadný svoz nebožtíků neskončí

/INFOGRAFIKA/- Část pohřebních služeb vydělává až miliony korun ročně na neetické dopravě zemřelých do krematorií.

Slovenský symbol okupace 1968 vyjde na známce

Muž, který si před hlavní sovětského okupačního tanku v centru Bratislavy odhaluje hruď a kterého zachytil fotograf Ladislav Bielik, se objeví na známce i na pamětní minci. Příští rok se známka, kterou vydá Slovenská pošta, objeví pro zájemce přesně 21. srpna 2018 při 50. výročí srpnové invaze do Československa.

Čeští politici vyjadřují soustrast obětem exploze v Manchesteru

Premiér Bohuslav Sobotka i ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (oba ČSSD) vyjádřili soustrast pozůstalým po obětech noční exploze v anglickém v Manchesteru. Věří tomu, že se podaří brzo dopadnout a potrestat pachatele. Při útoku během koncertu v manchesterské multifunkční aréně zemřelo 19 lidí a několik desítek utrpělo zranění.