Deník

Neandertálci podle vědců znali účinky léčivých rostlin

Berlín - Již neandertálci prý znali účinky léčivých rostlin jako řebříček a heřmánek a využívali je pro léčení nebo jako prevenci. Vyplývá to podle serveru welt.de ze studie mezinárodního týmu vědců zveřejněné v časopise Naturwissenschaf­ten. Vědci během výzkumu mikroskopicky analyzovali zbytky dochovaných rostlin v zubním kameni pěti neandertálců ze severu Španělska staré asi 50.000 let.

21.7.2012 1

Ilustrační fotografie.Foto: images.nationalgeographic.com

„Hořké a málo výživné rostliny jako řebříček a heřmánek tito jedinci nejedli patrně kvůli jejich chuti, ale pravděpodobně kvůli jejich léčivému účinku", uvedl spoluautor článku Stephen Buckley. Látky obsažené v heřmánku působí například proti zánětům, na zklidnění trávicí soustavy nebo proti stresu.

„Získané poznatky o neandertálcích korespondují s našimi znalostmi o sebeléčení (rostlinami) u současných vyšších primátů i u dalších živočichů," konstatovala podle serveru nationalgeograp­hic.com první autorka studie Karen Hardyová z univerzity v Barceloně.

„Neandertálci se živili zjevně mnohem všestranněji a komplexněji než se dosud myslelo," sdělila dále Hardyová. Maso sice bylo pro pravěké lidi velice důležité, ale analýza zubů ze španělské lokality El Sidrón naznačuje, že velmi dobře znali také vlastnosti rostlin z okolí.

Pocházejí z masa

Ve všech zkoumaných španělských vzorcích nalezli vědci škrobová zrnka, která byla pozměněná ohněm. Rozpoznali také zbytky oříšků, zeleniny a travin. Naproti tomu nebyly téměř nalezeny stopy po proteinech a látek jednoznačně pocházejících z masa. Lze tedy soudit, že neandertálci v této oblasti a v dané době jedli spíše málo masa a konzumovali relativně pestrou rostlinnou stravu. To, že neandertálci nebyli zaměřeni jen na masitou potravu, ale zřejmě jedli i vařenou zeleninu, bylo zjištěno již před dvěma lety.

Badatelé by nyní rádi porovnali své výsledky s analýzami zubních kamenů neandertálců žijících v jiném přírodním prostředí a věří, že jejich výzkum přispěl k dalšímu doplnění poznatků o neandertálcích. Dnes se již například ví, že se tito prehistoričtí lidé starali o nemocné a staré členy skupiny, pohřbívali své mrtvé a svá těla si zdobili přírodními barvivy.

21.7.2012 VSTUP DO DISKUSE 1

Další útok nožem: Mladík v Rusku pobodal osm náhodných kolemjdoucích

Adam Sebastian Helcelet

Desetibojař Helcelet: Atmosféra v Londýně? Lepší jsem nezažil

V příštích dnech budou teploty klesat, zastaví se na 20 stupních

V následujících čtyřech týdnech budou teploty postupně klesat, zůstanou ale na dlouhodobém průměru. Také srážkově má být období přelomu prázdnin a školního roku průměrné.

Jak bude vypadat ještě nenarozené dítě? Vědci pracují na ukazování budoucnosti

Vyšetří nenarozené dítě a rodičům ukážou, jak bude vypadat třeba ve třech letech. Prozatím neuvěřitelnou představu se snaží přivést do reality brněnští vědci.

Teror ve finském Turku: policie podnikla noční razii, zatkla pět osob

Finská policie při noční razii ve městě Turku zatkla pět osob. Zároveň oznámila, že motivem včerejšího činu, při němž osmnáctiletý Maročan pobodal nožem deset lidí, byl terorismus. Agresora střelila do nohy a zadržela. Dvě oběti na následky zranění zemřely.

Vydavatelství univerzity v Cambridge se podvolilo čínské cenzuře

Prodáváte svou duši, zní nejčastější kritika na účet akademického vydavatelství Cambridge University Press. Nejstarší nakladatelský dům na světě totiž ustoupil ve sporu s Komunistickou stranou Číny a zablokoval více než tři sta článků ze svého prestižního sborníku China Quarterly.