Deník

Neandertálců bylo málo, proto vyhynuli

Bonn, Washington - Zánik neandertálců zřejmě způsobil extrémně nízký stav jejich populace. V závěrečné etapě jejich existence žilo na evropském kontinentě jen 7000 až 10 000 těchto hominidů.

17.7.2009 2

Ilustrační foto.Foto: Profimedia

Jde o závěry výzkumu mezinárodního týmu vědců, který provedl zatím nejrozsáhlejší genetickou analýzu kosterního materiálu neandertálců. Studie bude uveřejněna v pátek v odborném časopise Science.

Málo početná populace je citlivá na jakékoliv změny. Vymření druhu pak může snadno nastat například kvůli epidemiím nebo nedostatku potravy. Podle dosavadní hypotézy měli být neandertálci vytlačeni před zhruba 30 000 lety novými příchozími z Afriky, lidmi dnešního typu.

Provedený výzkum jednoznačně dokládá, že neandertálský pračlověk nepatří mezi přímé předky současného člověka, interpretuje získaná data spoluautor studie Ralf Schmitz. Genetické projekty zaměřené na zodpovězení otázky příbuznosti moderních lidí a neandertálců začaly již asi před deseti lety.

Nejnovější genetický výzkum provedl na dosud nejpočetnějším souboru kosterního materiálu neandertálců tým pod vedením Adriana W. Briggse a použil metody, „o kterých jsme ještě před třemi lety ani nesnili“, zdůrazňuje Schmitz. Šest sledovaných fosílií pochází z doby před 60.000 až 40.000 lety z oblasti dnešního Španělska, Německa, Chorvatska a Kavkazu.

Vědci pozornost soustředili na analýzu mitochondriální DNA (mtDNA), část genetické informace, která se dědí pouze v mateřské linii. Nečekaným zjištěním bylo, že podoba mtDNA u neandertálce z Německa a Chorvatska byla zcela identická. Vysvětlením je, že oba jedinci pocházeli ze stejné „pramatky“. Navzdory velké geografické vzdálenosti se všichni zkoumaní neandertálci z pozdní fáze geneticky velmi podobali, což dokládá relativně málo početnou populaci.

Možnost, že se přece jen v DNA neandertálců podaří objevit doklady pro příbuznost neandertálců a moderního člověka, je podle Ralfa Schmitze velice nepravděpodobná.

17.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 2

"Obyčejná" nehoda na obchvatu Holic mohla skončit zraněním záchranáře. Řidič si totiž místo volantu hleděl telefonu.

Záchranář uskakoval před autem. Řidič si fotil nehodu

E-recept už spolkl miliardu. Víc, než přiznává stát, tvrdí expert

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Zjistěte během několika málo vteřin, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

Hrozí odvolání Trumpa? Prohra republikánů může znamenat prezidentův konec

V okolí Bílého domu se již delší dobu šeptá o tom, že pokud ve volbách do Sněmovny reprezentantů v příštím roce republikáni nezískají většinu, mohl by to být konec amerického prezidenta Donalda Trumpa. Mohlo by totiž snadno projít jeho odvolání, které Demokraté navrhují. Trump podle amerických médií místo podpory kampaně republikánů svou stranu rozvrací.

Španělsko zatýká strůjce katalánského referenda. Do vazby jdou dva separatisté

Španělské úřady dnes zatkly dva z hlavních strůjců katalánského referenda. Jordi Sánchez, který stál v čele separatistické strany Katalánské národní shromáždění (ANC), a Jordi Cuixart vůdce organizace Omnium Cultural, byli dnes zatčeni. Důvodem jejich vazby má být pobuřování. Informoval o tom server BBC.

Irácké vojsko vtrhlo do Kirkúku, nezávislost Kurdistánu je ohrožena

Irácké vládní jednotky dnes vstoupily do města Kirkúk ovládaném Kurdy. Stalo se tak tři týdny poté, co území na severu Iráku vyhlásilo kontroverzní referendum o nezávislosti. Z města uprchly tisíce lidí.