VYBERTE SI REGION

Nejstarší obyvatelka Ameriky přišla podle vědců z Asie po pevnině

Washington - Dávní předkové domorodých obyvatel amerického kontinentu přišli z Asie již před více než 13.000 lety v době, kdy světadíly spojovala pevnina. Tvrdí to američtí vědci, které k potvrzení této dosud často zpochybňované teorie vedlo podrobné prozkoumání nálezu nejstarší celistvé kostry na západní polokouli. Kostru mladé dívky z doby ledové našli před sedmi lety potápěči v Mexiku a své závěry nyní vědci publikovali v časopise Science.

17.5.2014 4

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Potápěči ostatky pojmenovali Naia podle vodních nymf z řecké mytologie. Život mladé dívky skončil podle vědců ve 30 metrů hluboké jeskyni, kam se před nějakými 13.000 lety možná vydala hledat vodu a už se nevrátila. Když později jeskyni voda zatopila, konzervovaly se ostatky nejstarší obyvatelky Ameriky a pro paleontology znamenaly nejcennější nález za dlouhou dobu. Pomocí testů DNA získané z jejího zubu moudrosti vědci nyní zjistili, že necelý metr a půl vysoká dívka je příbuzná jak s asijskou genetickou linií, tak s domorodými obyvateli Ameriky.

Štíhlejší tvar její lebky v porovnání s americkými indiány podle vědců teorii o příbuznosti nijak nenarušuje, je prý dán evolučními změnami.

Autoři studie, na níž se podíleli mexičtí a američtí vědci, tvrdí, že vyvrátili pochybnosti o tom, že první obyvatelé Ameriky přišli v době ledové po úzkém pásu pevniny, který byl na místě dnešního Beringova průlivu. Někteří vědci tuto teorii zpochybňují a tvrdí, že předkové domorodých obyvatel Ameriky mohli přijet po moři například z Polynésie.

17.5.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
Americký velvyslanec Andrew Schapiro

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.