Deník

Nejstarší obyvatelka Ameriky přišla podle vědců z Asie po pevnině

Washington - Dávní předkové domorodých obyvatel amerického kontinentu přišli z Asie již před více než 13.000 lety v době, kdy světadíly spojovala pevnina. Tvrdí to američtí vědci, které k potvrzení této dosud často zpochybňované teorie vedlo podrobné prozkoumání nálezu nejstarší celistvé kostry na západní polokouli. Kostru mladé dívky z doby ledové našli před sedmi lety potápěči v Mexiku a své závěry nyní vědci publikovali v časopise Science.

17.5.2014 4

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Potápěči ostatky pojmenovali Naia podle vodních nymf z řecké mytologie. Život mladé dívky skončil podle vědců ve 30 metrů hluboké jeskyni, kam se před nějakými 13.000 lety možná vydala hledat vodu a už se nevrátila. Když později jeskyni voda zatopila, konzervovaly se ostatky nejstarší obyvatelky Ameriky a pro paleontology znamenaly nejcennější nález za dlouhou dobu. Pomocí testů DNA získané z jejího zubu moudrosti vědci nyní zjistili, že necelý metr a půl vysoká dívka je příbuzná jak s asijskou genetickou linií, tak s domorodými obyvateli Ameriky.

Štíhlejší tvar její lebky v porovnání s americkými indiány podle vědců teorii o příbuznosti nijak nenarušuje, je prý dán evolučními změnami.

Autoři studie, na níž se podíleli mexičtí a američtí vědci, tvrdí, že vyvrátili pochybnosti o tom, že první obyvatelé Ameriky přišli v době ledové po úzkém pásu pevniny, který byl na místě dnešního Beringova průlivu. Někteří vědci tuto teorii zpochybňují a tvrdí, že předkové domorodých obyvatel Ameriky mohli přijet po moři například z Polynésie.

17.5.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
Modrý pes v Indii.

VIDEO: V Indii zmodrali psi. Důvodem je průmyslový odpad v řece

Rozsáhlé požáry v Chorvatsku.

Chorvatsko sužují požáry, v některých oblastech vybuchly staré miny

USA uvalily nové sankce na čínské i ruské firmy, za podporu KLDR

Desítky čínských a ruských subjektů budou zatíženy novými sankcemi, které na ně uvalily Spojené státy. Důvodem je jejich „podpora“ Severní Koreje. Konkrétně jejího jaderného programu, proti kterému USA dlouhodobě vystupují. Sankce se mají týkat jak firem, tak i jednotlivců.

Rozpočet není schopen pokrýt růst platů, říká Pilný

Návrh státního rozpočtu na rok 2018 za současné situace není schopen pokrýt požadavky na zvyšování platů ve státní správě. Ministerstvo financí přitom díky dobrému vývoji ekonomiky a výběru daní navýšilo příjmy rozpočtu proti květnovému návrhu o deset miliard korun. Novinářům to dnes řekl ministr financí Ivan Pilný.

Podvodníci tahají z lidí peníze přes sbírky

Na Berounsku řádí party podvodníků. Na důvěřivé lidi si vymýšlejí různé záminky, aby je okradli o peníze. Někdy se ani neštítí toho, schovávat se za charitativní sbírky.

Tuny drahocenného lithia chtějí brát z úpatí hory. Už za čtyři roky

Těžba vzácného kovu lithia na hoře Cínovci v Krušných Horách by mohla začít v roce 2021. V plánu to má alespoň česká firma Geomet, která zde provádí průzkumy.