Nejstarší obyvatelka Ameriky přišla podle vědců z Asie po pevnině

Washington - Dávní předkové domorodých obyvatel amerického kontinentu přišli z Asie již před více než 13.000 lety v době, kdy světadíly spojovala pevnina. Tvrdí to američtí vědci, které k potvrzení této dosud často zpochybňované teorie vedlo podrobné prozkoumání nálezu nejstarší celistvé kostry na západní polokouli. Kostru mladé dívky z doby ledové našli před sedmi lety potápěči v Mexiku a své závěry nyní vědci publikovali v časopise Science.

17.5.2014 4

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Potápěči ostatky pojmenovali Naia podle vodních nymf z řecké mytologie. Život mladé dívky skončil podle vědců ve 30 metrů hluboké jeskyni, kam se před nějakými 13.000 lety možná vydala hledat vodu a už se nevrátila. Když později jeskyni voda zatopila, konzervovaly se ostatky nejstarší obyvatelky Ameriky a pro paleontology znamenaly nejcennější nález za dlouhou dobu. Pomocí testů DNA získané z jejího zubu moudrosti vědci nyní zjistili, že necelý metr a půl vysoká dívka je příbuzná jak s asijskou genetickou linií, tak s domorodými obyvateli Ameriky.

Štíhlejší tvar její lebky v porovnání s americkými indiány podle vědců teorii o příbuznosti nijak nenarušuje, je prý dán evolučními změnami.

Autoři studie, na níž se podíleli mexičtí a američtí vědci, tvrdí, že vyvrátili pochybnosti o tom, že první obyvatelé Ameriky přišli v době ledové po úzkém pásu pevniny, který byl na místě dnešního Beringova průlivu. Někteří vědci tuto teorii zpochybňují a tvrdí, že předkové domorodých obyvatel Ameriky mohli přijet po moři například z Polynésie.

17.5.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
David Rath.

Rath posílá prezidenta Zemana k Ústavnímu soudu

Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Děti zůstávají v ústavech. Může za to jejich vyšší věk i stávající krize rodiny

V boskovickém dětském domově momentálně žije čtyřiatřicet dětí. Pracovníci navíc čekají na dvě další, které se vrací od pěstounů. Stejně na tom bylo zařízení ústavní výchovy loni. Tak jako další na Vyškovsku i Blanensku potvrzuje celorepublikový fenomén – počet chovanců v ústavech se nedaří snižovat.

150 milionů korun. Tolik pošle Česko na pomoc s migrací

Česko letos pošle do zahraničí na pomoc uprchlíkům a státům čelícím migračním tlakům 150 milionů korun. Ministerstvo vnitro v tiskové zprávě uvedlo, že částku v rámci jeho koncepce pro asistenci uprchlíkům na dnešním jednání schválila vláda. Prvních 40 milionů korun z této částky by mělo jít na obnovu uprchlického tábora Azrak v Jordánsku.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

Výuka venku? Většina dětí i rodičů ji vítá

Učit se občas venku na čerstvém vzduchu místo mezi čtyřmi stěnami učeben? K tomu se kloní ve spoustě škol. Však venkovní učebny se dají využít od jara do podzimu. Jenže ne vždy je na jejich vybudování v městské či obecní kase hned dost peněz.