Nejstarší obyvatelka Ameriky přišla podle vědců z Asie po pevnině

Washington - Dávní předkové domorodých obyvatel amerického kontinentu přišli z Asie již před více než 13.000 lety v době, kdy světadíly spojovala pevnina. Tvrdí to američtí vědci, které k potvrzení této dosud často zpochybňované teorie vedlo podrobné prozkoumání nálezu nejstarší celistvé kostry na západní polokouli. Kostru mladé dívky z doby ledové našli před sedmi lety potápěči v Mexiku a své závěry nyní vědci publikovali v časopise Science.

17.5.2014 4

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Potápěči ostatky pojmenovali Naia podle vodních nymf z řecké mytologie. Život mladé dívky skončil podle vědců ve 30 metrů hluboké jeskyni, kam se před nějakými 13.000 lety možná vydala hledat vodu a už se nevrátila. Když později jeskyni voda zatopila, konzervovaly se ostatky nejstarší obyvatelky Ameriky a pro paleontology znamenaly nejcennější nález za dlouhou dobu. Pomocí testů DNA získané z jejího zubu moudrosti vědci nyní zjistili, že necelý metr a půl vysoká dívka je příbuzná jak s asijskou genetickou linií, tak s domorodými obyvateli Ameriky.

Štíhlejší tvar její lebky v porovnání s americkými indiány podle vědců teorii o příbuznosti nijak nenarušuje, je prý dán evolučními změnami.

Autoři studie, na níž se podíleli mexičtí a američtí vědci, tvrdí, že vyvrátili pochybnosti o tom, že první obyvatelé Ameriky přišli v době ledové po úzkém pásu pevniny, který byl na místě dnešního Beringova průlivu. Někteří vědci tuto teorii zpochybňují a tvrdí, že předkové domorodých obyvatel Ameriky mohli přijet po moři například z Polynésie.

17.5.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
Lubomír Zaorálek

Sobotka: Kandidátem ČSSD na Hrad by mohli být Zaorálek nebo Štěch

Kajínek po propuštění z vězení vyvolává mezi lidmi různé reakce. Jedni jej odsuzují, druzí jej považují za celebritu. Když ve čtvrtek odpoledne s přítelkyní nakupoval v brněnském univerzitním kampusu, lidé se s nim fotili a chtěli autogramy.

Lidé jsou skvělí. Přejí mi a věří, že jsem nevinný, řekl omilostněný Kajínek

Ruské velvyslanectví: Růžový tank pošpiňuje vzpomínku. Podpořilo přemalování

Členy vojenského klubu, kteří se o víkendu pokusili vrátit růžovému tanku IS-2 před červeným kostelem v Brně původní zelenou barvu, ve čtvrtek podpořilo velvyslanectví Ruské federace v České republice. Jeho zástupci se ohradili proti tvrzení Davida Černého, který tank přetřel na růžovo, že se jedná o symbol okupace z roku 1968.

Erdogan v bruselských kleštích. Jednal s Merkelovou i Macronem

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se musel v Bruselu na summitu NATO podívat přímo do očí těm, které v uplynulých měsících na dálku urážel. Setkal se s francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem a německou kancléřkou Angelou Merkelovou. I když s pohledem do očí má v případě Angley Merkelové prezident Turecka problémy. Při jednáních v únoru v Ankaře se turecký prezidnet očnímu kontaktu s kancléřkou v maximální možné míře vyhýbal.

Zase můžete cestovat. Soud pozastavil Trumpův protiimigrační dekret

Když na začátku svého vládnutí v Bílém domě omezil prezident Donald Trump vstup do země občanům zemí, kde převládá muslimské obyvatelstvo, postavili se proti jeho rozhodnutí nejen obyvatelé USA na protestních akcích. Své slovo řekl k naplnění Trumpových předvolebních slibů i soud.

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

V Bruselu bez rukaviček. Problémem bude Turecko, rozpočet, teror a možná i Rusko

Podle článku 5 zakládací listiny Severoatlantické aliance je útok na jednoho člena NATO útokem na celou alianci. To platilo bez výhrady v době studené války. Bude to platit i v éře nového amerického prezidenta Donalda Trumpa?