VYBERTE SI REGION

Německo ani Švýcarsko piráty silnic nešetří

Praha - Při nelegálních závodech luxusních sportovních automobilů se ukazuje, že velmi razantně vůči závažným dopravním přestupkům postupuje Německo.

9.9.2010 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Tamní policie dokonce účastníkům takových závodů nekompromisně zabavuje auta, což je možné i v části USA. Švýcarsko a částečně právě Německo uplatňují i vyměřování pokuty v závislosti na zámožnosti řidiče.

Málo přísné naopak jsou při stíhání neukázněných řidičů úřady například v Polsku. Tato východní země podobně jako Česko patří v Evropské unii do nejhorší skupiny převážně postkomunistických států, kde na silnicích umírá nejvyšší počet lidí v přepočtu na milion obyvatel.

K trestání neukázněných řidičů používá Německo podobně jako Česká republika bodový systém v kombinaci s pokutami. Takzvaný katalog pokut obsahuje ale i tresty v podobě časově omezeného zákazu řízení nebo pokuty ve výši několikanásobku čistého měsíčního příjmu hříšníka. Vysoké tresty se vztahují zejména na řízení v opilosti nebo pod vlivem drog.

Zakázané závody

Závody typu Diamond Race nebo Gumball 3000 jsou v Německu ze zákona zakázány. Povolení nepřichází v úvahu ani tehdy, když akce není hlášena jako závod. Nelegálnost Gumball 3000 v dubnu potvrdil i vrchní správní soud ve spolkové zemi Dolním Sasku.

Účastníkům loňského neoficiálního závodu luxusních vozů Diamond Race, který startoval v Praze, po překročení německé hranice policisté okamžitě auta na několik dní zabavili a zpět jim je vydali až po jeho plánovaném konci. Vedle toho musel každý řidič zaplatit pokutu 1000 eur (kolem 25.000 korun). Účastníci musí případně počítat i s odebráním řidičského průkazu.

S přísnými postihy musí piráti silnic počítat i ve Švýcarsku. Policie tam nedávno přistihla švédského občana, který uháněl rychlostí až 290 kilometrů v hodině. Je vystaven finančnímu postihu až milion švýcarských franků (téměř 18 milionů korun). Pokutu soud ve Švýcarsku určuje podle movitých poměrů hříšníka.

V další alpské zemi, v Rakousku, mohou řidiči, kteří jedou víc než 30 kilometrů nad stanovený limit, při kontrole dostat pokutu 70 až 150 eur. Pokud jedou v obci o 40 kilometrů rychleji a mimo ni o 50 kilometrů, mohou přijít o řidičský průkaz, a to na dva týdny až půl roku. Policie sankce podle ceny vozu neurčuje, automobily také zatím nezabavuje.

Čím rychleji, tím větší pokuta

Také v Belgii platí, že čím rychleji nad povolený rychlostní limit řidič pojede, tím větší ho čeká pokuta. Zvlášť pokud navíc nemá zapnutý pás či telefonuje během jízdy. Policie mu pak může znemožnit další jízdu zabavením řidičského průkazu. V porovnání s ČR jsou ale kontroly přímo na belgických silnicích o poznání méně časté.

Polská policie postupuje proti pirátům silnic shovívavě, přestože silnice v Polsku patří k nejnebezpečnějším v Evropské unii. Za jeden dopravní přestupek lze dostat pokutu v maximální výši 500 zlotých (přes 3120 korun), pokud se řidič dopustí několika prohřešků najednou, bude ho to stát do tisíce zlotých. Cena auta při rozhodování o výši pokuty roli nehraje, policie "závodníkům" ani nemůže vůz zabavit.

V Británii se trestá rychlá jízda pokutou 60 liber (1800 korun) a ztrátou tří bodů. V případě podstatného překročení povolené rychlosti je provinilec předvolán k soudu. Například v obci, kde je povolená rychlost 30 mil za hodinu (48 km/hod), se tak děje od rychlosti 50 mil (80 km/hod). Pokud řidič nashromáždí za rychlou jízdu za tři roky 12 bodů, přijde o řidičský průkaz aspoň na půl roku.

Klidnější provoz

Provoz na britských silnicích je přitom ve srovnání se střední Evropou mnohem poklidnější s minimem agresivity. Ani tady nejsou zákony, které by vázaly pokutu na cenu auta nebo příjem řidiče. Ve Spojených státech si rychlostní limity a postihy za jejich porušování určuje každý stát unie zvlášť. Výše pokut se většinou se pohybuje od několika desítek do stovek dolarů. Výrazné překročení rychlostního limitu bývá hodnoceno jako nebezpečné řízení.

Provinilec pak může dostat několikatisícovou pokutu, skončit ve vězení či přijít o řidičský průkaz.
Při přijímání zákonů postihujících nelegální pouliční závody se většina států inspirovala Kalifornií, kde tento fenomén začal. Kalifornie má také zákony nejpřísnější. Policii umožňují zabavit účastníkům auta a nechat je sešrotovat. V San Diegu policisté mohou postihovat i diváky nelegálních pouličních závodů.

Autor: ČTK

9.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Prosinec bude teplotně průměrný, nejchladněji bude mezi svátky

Praha - Následující čtyři týdny budou teplotně průměrné, nejchladnější by mělo být období mezi svátky. Nejvíce srážek má spadnout už příští týden, celkový prosincový úhrn by ale neměl vybočit z dlouhodobého průměru. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies