VYBRAT REGION
Zavřít mapu

VIDEO: Zaměstnanci Lufthansy stávkují

Berlín /AKTUALIZOVÁNO/ – Devět zdeseti zaměstnanců největších německých aerolinek Lufthansy vstoupilo v pondělí do stávky. Podle mluvčího společnosti nicméně zatím většina letů byla odbavena včas.

28.7.2008
SDÍLEJ:
Fotogalerie
1 fotografii

Zaměstnanci německé Lufthansy stávkují za rychlejší růst platů. Foto: Reuters

Důvod stávky, první za posledních 13 let, je nabíledni, zastupující odborová organizace Verdi požaduje pro palubní i pozemní personál od cateringu, přes dělníky z nákladových prostor, zaměstnanců v provozu až po opraváře 9,8procentní zvýšení platu, společnost nabízí však jen nárůst o 6,7 procenta ve dvou fázích.

Lufhansa zaměstnává na sto tisíc pracovníků a denně přepraví kolem 150 tisíc lidí. Červenec je podle statistik nejrušnějším měsícem, protože mnoho lidí cestuje na prázdniny.

Přesto podle mluvčího aerolinek Klause Walthera stávka hladký průběh a načasování letů neohrozí.

„Skoro sto procent všech našich letů letí načas,“ tvrdil v pondělí ráno Walther.

V situaci by však mohl nastat prudký obrat poměrně brzy. Jak ujistil Erhard Ott, vyjednávač odborů Verdi, které sdružují 52 tisíc zaměstnanců v leteckém průmyslu, účinek stávky na několika největších německých letištích včetně Hamburku a Frankfurtu se může projevit už během pondělka.

Pohonné hmoty a inflace

Přesto však, jak už zástupci Verdi dříve oznámili, účelem stávky není poškození cestujících, nýbrž vytvoření tlaku na společnost. Lufthansa se navíc snaží snížit dopad stávky tím, že nestávkující zaměstnance posílá provádět jiné úkoly.

V závislosti na dalším průběhu stávky analytikové odhadli finanční ztráty Lufthansy na pět milionů eur.

Společnost se v současnosti potýká s celosvětovým zdražováním pohonných hmot a požadavek na vyšší platy také souvisí s prohlubující se inflací. Rapidně se snižující hodnota peněz se nevyhnula ani tak rozvinuté ekonomice, jako je ta německá.

Stávka v nesprávný čas

Analytikčesképoradenskéspolečnosti Cyrrus Jan Procházka považuje protesty německých leteckých odborů za unáhlené.

„Stávka přichází v nepravou chvíli. Aerolinie na celém světě totiž bojují s rekordně vysokými cenami paliv a některé z nich musí kvůli tomu ve velkém propouštět své zaměstnance – to je v současnosti hlavní problém, který hýbe leteckou dopravou. Chování tamních odborů by se proto mohlo v jistém smyslu považovat za neférové,“ uvedl pro Deník Procházka.

„Je však pravděpodobné, že společnost nakonec sleví a platy svým pracovníkům zvýší. Přesto ale určitou část z nich v důsledku vysokých provozních nákladů propustí,“ dodává.

Žádné další odborové organizace se ke stávce Verdi nepřidaly a podle vyjádření svých mluvčích ani nepřidají.

V Česku se zatím létá

Letištní provoz na pražské Ruzyni však kvůli stávce u německých sousedů zatím výrazně ohrožen není.

„V tuto chvíli odbavujeme zhruba stejný počet cestujících jako před stávkou. Zprávy o tom, že by se to mělo zhoršit, zatím nemáme. Vše záleží na tom, jak se bud vyvíjet situace v Německu,“ říká mluvčí Správy letiště Praha Eva Krejčí.

Zásah Evropské centrální banky

K požadavku navýšení platu prostřednictvím stávky přistoupili už v prvním pololetí tohoto roku němečtí zaměstnanci železnic a učitelé.

Ve snaze zmírnit dopady inflace, jež v eurozóně dosahuje velmi vysokých hodnot, zvýšila už na počátku července Evropská centrální banka úrokové sazby. Jde o první podobnou operaci v tomto roce.

Aage Dünhaupt, ředitel úřadu pro mezinárodní komunikaci Lufthansa odpovídá na otázky Deníku:

Domníváte se, že požadavky Verdi jsou oprávněné a adekvátní?
Vzhledem k nabídce 6,7procentního navýšení platů shledáváme stávku zcela nepřiměřenou a nenutnou. Je nepochopitelné, že Verdi odmítla sumu, o níž se Lufthansa domnívá, že by podstatně zlepšila platy zaměstnanců. Touto nabídkou vzhledem k poslednímu vývoji v letecké dopravě, který je Verdi rovněž znám, společnost dosáhla svých možností. Kvůli těmto okolnostem je neuvěřitelné, že Verdi ukončila vyjednávání a přistoupila ke stávce, která, jak se obáváme, pravděpodobně postihne naše klienty právě během prázdnin.

Je možné, že Lufthansa nakonec ustoupí požadavkům Verdi a platy navýší o 9,8 procenta?
Odboráři uzavřeli dialog o platech a ukončili vyjednávání i přesto, že jim Lugthansa nabídla sumu, kterou považuje za velkorysou. Společnost je nicméně stále připravena pokračovat ve vyjednávání, jak bylo oznámeno už před stávkou. Doufáme, že k obratu v dialogu dojde co nejdříve.

Myslíte si, že by se zaměstnanci jiných aerolinek mohli ke stávce v Lufthanse přidat nebo ji napodobit se stejnými požadavky?
Lufthansa nemůže spekulovat o záměrech jiných společností, jejím hlavním úkolem je nyní snížit možný dopad stávky na cestující na minimum.

Lubomír Holuša, Jan Beneš

Autor: Lubomír Holuša

28.7.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
10

Chyba za miliony. Pojišťovny platily za léky i dvojnásobek

Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda auta s kamionem i hořící motor

AKTUALIZOVÁNO

Hrad Bouzov zůstává státu, řád s odvoláním neuspěl

Hrad Bouzov zůstává majetkem státu. Krajský soud v Olomouci dnes zamítl odvolání Německého řádu.

Pohledem Jana Kličky: Akademie českých prezidentů

Nuda to nebude. Miloš Zeman má s definitivní platností v prezidentské kampani minimálně dva protikandidáty z „těžší váhy". Oba dva jsou to – i s trochou nadsázky – akademici. Ten první a již dříve potvrzený textař Michal Horáček šéfoval Akademii populární hudby. Druhý, nově potvrzený Jiří Drahoš byl až do minulého týdne předsedou ctihodné Akademie věd ČR.

Legendy vzpomínají na derby: Vítězství 5:0, prohry i plný dům

Včera tomu bylo na den přesně 121 let, kdy se proti sobě poprvé postavili fotbalisté Sparty a Slavie. Nikdo tehdy ještě netušil, že se zrodila největší fotbalová tradice a zároveň také rivalita na našem území. Od 29. března roku 1896 se bitva dvou nesmiřitelných soupeřů odehrála již téměř třísetkrát. Pokračování s pořadovým číslem 287 je na programu v Edenu již tuto neděli.

Poslední rozloučení s loutkoherečkou Helenou Štáchovou, "maminkou" Hurvínka

Ve velké obřadní síni strašnického krematoria v Praze se dnes rodina, přátelé a veřejnost rozloučí s ředitelkou Divadla Spejbla a Hurvínka Helenou Štáchovou. Loutkoherečka, scenáristka, režisérka a dabérka zemřela po těžké nemoci 22. března ve věku 72 let.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies