VYBERTE SI REGION

Německé šrotovné pomáhá prodeji škodovek

Weiden - Na české škodovky se v teď v Německu stojí fronty. A nejen na ně. Stačil k tomu drobný příspěvek z německého balíčku na záchranu ekonomiky, kterému nikdo neřekne jinak než „šrotovné“ nebo „prémie na rozloučenou“.

5.2.2009 7
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Kdo zlikviduje alespoň devítiletého „veterána“ v autorizovaném vrakovišti, dostane od státu 2500 eur šrotovného, tedy asi 70 tisíc korun, na nákup nového auta. I když se mnozí Němci loučí těžko se starými plechovými miláčky, náplast na nákup třeba nové škodovky, je víc než lákavá.

„Máme výrazně víc zákazníků, až je to chaos. Nová auta jsou už na dva měsíce dopředu vyprodaná,“ řekl Deníku Robert Eckert z autosalonu Škoda nedaleko českých hranic.

Největší zájem je o malé modely – ať už fabie, nebo roomstery. Po odečtení šrotovného si je tak němečtí zákazníci mohou koupit v přepočtu už od 165 tisíc Kč. Zájem je ale i o malá auta jiných výrobců.

„Denně do autosalónů chodí a volají desítky lidí. Mnozí nechtějí čekat,“ píše deník PNP. Vláda na šrotovné vyhradila jeden a půl miliardy eur. Nabídku tedy může využít nanejvýš 600 tisíc řidičů.

O podobném šeku se uvažuje i v Česku, kde ČSSD přemýšlí o prémii kolem 25 tisíc korun pro ty, kteří by si koupili nové auto do 1,5 milionu korun, Rakousko chce „odvrakovací“ prémii 1500 eur zavést od dubna.

Zatímco si svazy prodejců libují, kritici namítají, že německá vláda rozdává neuváženě: velké limuzíny tamních výrobců se totiž neprodávají tak dobře, jako malé modely.

Chaos je i na vrakovištích. „Končí nám tu o 50 procent víc aut. Jsou zachovalá, tak se dá využít hodně dílů,“ tvrdí majitel vrakoviště Jörn Kiesow.

Zůstává ale jedna hrozba: zatímco stát rozdává, roste poptávka. A s ní rostou obvykle i ceny. „V branži je cítit, že přijde zdražování,“ tvrdí německý svaz prodejců aut. Pokud by prodejci zdražili, šrotovné by tak lidem tolik nepomohlo. „Zatím se ale ceny nezvyšují,“ dodal Eckert.

Šrotovné by vedle nastartování německé ekonomiky mohlo pomoci výrobě v Česku.

Autor: Tomáš Procházka

5.2.2009 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:
Vlevo Lumír Palyza, vpravo Adam Rykala.
7

Ostravská ČSSD páchá harakiri. Uvnitř strany zuří mocenský boj

Z Ferrari 458 Speciale zbyl jen vrak.
5

Poněkud drahý večer. Opilý řidič zdemoloval Ferrari 458 Speciale

Švédsko má poprvé v historii deset milionů obyvatel

Švédští statistici oznámili, že populace severského království dosáhla poprvé v historii deseti milionů obyvatel. Není dosud známé, kde k tomu dějinnému okamžiku došlo a kdo je oním desetimiliontým občanem, ani se zatím neví, jestli je jubilejní osobou nově narozený člověk, nebo přistěhovalec. 

AKTUALIZOVÁNO

Nemocných s chřipkou přibylo za jediný týden o deset procent

Počet nemocných, kteří mají chřipku nebo akutní respirační onemocnění, za týden vzrostl o deset procent.

Nejbohatší startupisté v Indii chtějí kapitál, ale ne americkou konkurenci

Zakladatelé největších indických technologických startupových firem Flipkart a Ola, kteří soupeří s americkými konkurenty Amazon a Uber, chtějí, aby byli v zemi ochráněni před americkou konkurencí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies