VYBERTE SI REGION

Německé šrotovné pomáhá prodeji škodovek

Weiden - Na české škodovky se v teď v Německu stojí fronty. A nejen na ně. Stačil k tomu drobný příspěvek z německého balíčku na záchranu ekonomiky, kterému nikdo neřekne jinak než „šrotovné“ nebo „prémie na rozloučenou“.

5.2.2009 7
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Kdo zlikviduje alespoň devítiletého „veterána“ v autorizovaném vrakovišti, dostane od státu 2500 eur šrotovného, tedy asi 70 tisíc korun, na nákup nového auta. I když se mnozí Němci loučí těžko se starými plechovými miláčky, náplast na nákup třeba nové škodovky, je víc než lákavá.

„Máme výrazně víc zákazníků, až je to chaos. Nová auta jsou už na dva měsíce dopředu vyprodaná,“ řekl Deníku Robert Eckert z autosalonu Škoda nedaleko českých hranic.

Největší zájem je o malé modely – ať už fabie, nebo roomstery. Po odečtení šrotovného si je tak němečtí zákazníci mohou koupit v přepočtu už od 165 tisíc Kč. Zájem je ale i o malá auta jiných výrobců.

„Denně do autosalónů chodí a volají desítky lidí. Mnozí nechtějí čekat,“ píše deník PNP. Vláda na šrotovné vyhradila jeden a půl miliardy eur. Nabídku tedy může využít nanejvýš 600 tisíc řidičů.

O podobném šeku se uvažuje i v Česku, kde ČSSD přemýšlí o prémii kolem 25 tisíc korun pro ty, kteří by si koupili nové auto do 1,5 milionu korun, Rakousko chce „odvrakovací“ prémii 1500 eur zavést od dubna.

Zatímco si svazy prodejců libují, kritici namítají, že německá vláda rozdává neuváženě: velké limuzíny tamních výrobců se totiž neprodávají tak dobře, jako malé modely.

Chaos je i na vrakovištích. „Končí nám tu o 50 procent víc aut. Jsou zachovalá, tak se dá využít hodně dílů,“ tvrdí majitel vrakoviště Jörn Kiesow.

Zůstává ale jedna hrozba: zatímco stát rozdává, roste poptávka. A s ní rostou obvykle i ceny. „V branži je cítit, že přijde zdražování,“ tvrdí německý svaz prodejců aut. Pokud by prodejci zdražili, šrotovné by tak lidem tolik nepomohlo. „Zatím se ale ceny nezvyšují,“ dodal Eckert.

Šrotovné by vedle nastartování německé ekonomiky mohlo pomoci výrobě v Česku.

Autor: Tomáš Procházka

5.2.2009 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies