VYBERTE SI REGION

Novinář pod palbou kritiky za 'vylepšování' rozhovorů

Londýn – Prominentní britský novinář se stal středem kontroverzní debaty o novinářské etice, když se přiznal k „vylepšování“ svých mediálních rozhovorů.

28.6.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jan Ježdík

Dvaatřicetiletý Johann Hari, respektovaný komentátor listu The Independent, na svém blogu napsal, že do svých rozhovorů zařazuje výroky, které ve skutečnosti nezazněly – opisuje je z dřív vydaných publikací zpovídaných osob.

Hari si tímto způsobem vypůjčoval výroky o tématech, jichž se rozhovor sice týkal, ale které dotyčná osoba přesněji formulovala jindy a jinde. Z rozhovoru s jinými novináři usoudil, že podobná praxe je běžná. „Pokud člověk svou myšlenku formuluje slovem, není většinou tak přesná, jako když ji formuluje písmem,“ argumentuje Hari.

„Postupuji tak jen v případech, kdy zpovídaná osoba svou myšlenku už dřív formulovala jasněji,“ hájí se novinář. „Plagiátorství to není, prezentuji myšlenky téhož člověka, byť z jiného zdroje,“ uvedl Hari na svém blogu. Snaží se tak podat čtenáři úplný obraz o zpovídané osobě, což je podle Hariho cennější než původ jednotlivých formulací.

Na sociálních sítích novinář sklidil kritiku a posměch

„První zásadou reportéra je hovořit s lidmi. Osobně,“ napsala v Twitteru Emily Bellová, ředitelka Kolumbijské školy digitální žurnalistiky. „Když si Hari chce vymýšlet, měl by psát romány,“ stojí v jiném tweetu. „Je to podvod jako playback, který předstírá živé vystoupení,“ napsal na svém blogu novinář Brian Whelan.

Hari není v žurnalistice žádným nováčkem. Je nositelem několika mezinárodní cen, píše do listů The New York Times, Le Monde nebo El País. Ke svým rozhovorům získal například britského premiéra Davida Camerona, venezuelského prezidenta Huga Cháveze, dalajlamu nebo spisovatele Salmana Rushdieho.

Agentura AP k Hariho případu poznamenala, že britská žurnalistika nemá tak přísné nároky na přesnost citací jako americká. V roce 2003 vyvolal v USA skandál novinář z listu The New York Times Jayson Blair, který si velké pasáže svých článků vymýšlel. Z novin musel odejít on i jeho dva nadřízení.

V Británii byl koncem 80. let z listu The Times vyhozen novinář Boris Johnson, který si údajně citát vymyslel. Přešel ale do jiných novin, později se stal poslancem a teď je starostou Londýna.

Autor: ČTK

28.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

„Cítíme velkou křivdu," říkají manželé, kteří měli naftu ve své studni

Zdounky – Společně se svou manželkou cítí velkou křivdu a bezmoc poté, co před více než 14 dny zjistili, že jejich do té doby průzračná a kvalitní pitná voda ve studni je kontaminována starou směsí topných olejů. Znehodnocenou vodu nic netušíce několik dní pili.

Rath opět zamíří do soudní síně, tentokrát žaluje státního zástupce

Praha - Bývalý středočeský hejtman David Rath znovu míří do soudní síně, tentokrát v roli žalujícího. Jeho žalobu na státního zástupce Petra Jiráta, který dozoruje Rathovu korupční kauzu, začne soud veřejně projednávat v únoru. Redakce to zjistila z justiční databáze Infosoud. Rathovi vadí některé výroky, které o něm Jirát řekl v rozhovoru pro média.

Britové poslali do vězení trio, jež ženy z ČR nutilo k prostituci

Bristol - Soud v britském Bristolu dnes uložil tresty vězení ve výši 7,5 až 9,5 roku trojici osob, které lákaly z České republiky ženy do Spojeného království, kde je nutily k prostituci. Britská média státní příslušnost odsouzených neupřesňují, z prohlášení místní policie ale vyplývá, že jeden z trojice byl zadržen v Česku, kde čeká na vydání do Británie. Soud mu tedy trest uložil v nepřítomnosti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies