Objevena první planeta velikosti Země v "obyvatelné" zóně

Washington - Američtí astronomové objevili první planetu přibližně velikosti Země v potenciálně obyvatelné zóně jiné sluneční soustavy. To znamená, že voda by se v tomto vzdáleném světě mohla nacházet v kapalném skupenství, informují vědci v čele s Elisou Quintanaovou z amerického institutu SETI v aktuálním vydání časopisu Science.

17.4.2014 2

Planeta ZeměFoto: Archiv

Voda v kapalném skupenství je pokládána za základní předpoklad pro vznik života. Důkazy přítomnosti vody na objevené planetě však vědci nemají.

Planeta s označením Kepler-186f je součástí sluneční soustavy vzdálené 490 světelných let a je nejvzdálenější z pětice planet tvořící součást soustavy. Tu vědci objevili s pomocí družice Kepler amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA).

Podle získaných údajů má planeta zhruba jen o deset procent větší průměr než Země. "Toto je první planeta jednoznačně o velikosti Země, která byla nalezena v obyvatelné zóně jiné hvězdy," zdůraznila Quintanaová.

Ani příliš vysoké, ani příliš nízké teploty

Jako obyvatelnou zónu označují astronomovétakovou vzdálenost od hvězdy, v níž nepanují ani příliš vysoké, ani příliš nízké teploty na to, aby se tam udržela voda v kapalném stavu.

Podle institutu SETI bylo dosud objeveno zhruba 1800 planet v obyvatelných zónách. Jsou ale vesměs mnohem větší než Země, a není tak možné jednoznačně určit, zda jde o planety s pevným povrchem, nebo o plynné obry.

Podle modelů vzniku planet by přitom planety s průměrem menším než je 1,5násobek průměru Země neměly být schopné vytvářet hustý plynný obal z vodíku a helia, jako je tomu v naší sluneční soustavě u Jupitera nebo Saturnu.

Družice Kepler je první sondou vyslanou NASA, která dokáže najít planety o velikosti Země obíhající okolo hvězd, jako je Slunce. Dalekohled vyhledává tyto planety od roku 2009.

17.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
Prezident Miloš Zeman

Zeman: Politici, kteří teď migranty odmítají, po volbách otočí

Radim Nosek. Podle soudu hlava organizovaného zločineckého gangu.

Zloděje traktorů poslal soud na devatenáct let za mříže

Fiala: Babiš i hnutí ANO ve vládě jsou pro ODS nepřijatelní

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš je pro ODS z hlediska účasti v současné či budoucí vládě nepřijatelný, řekl dnes ČTK předseda občanských demokratů Petr Fiala. Strana dnes zároveň představila některé body svého programu do podzimních parlamentnícb voleb.

Návrat dětí do péče? Michaláková neuspěla ani u hodonínského soudu

Okresní soud v Hodoníně již podruhé zastavil řízení, ve kterém se místní rodačka Eva Michaláková domáhá vrácení dětí do své péče také prostřednictví českých soudů. Její dva synové jsou totiž rozdělení do dvou norských rodin.

Plánujete návštěvu Oktoberfestu? Tuplák za 410 korun, litr vody za 230

Litr piva na nejslavnějším pivním festivalu světa, mnichovském Oktoberfestu, vyjde v některých stanech až na jedenáct eur (téměř 287 korun). To je ještě více než v roce 2016.

Bratislavský VW stávkuje dál, zaměstnanci chtějí 54 tisíc měsíčně

Výrobní linky se v Bratislavě zastavily v úterý ráno. Odbory začaly vyjednávat o vyšších platech. Průměrná mzda je v této pobočce lehce přes 1800 eur (asi 47,5 tisíce korun). Požadavek na růst o 16 procent (asi na 54 tisíc korun) vedení slovenského Volkswagenu odmítlo, nabízelo postupný růst během půl roku o celkových devět procent.