Odpad po astronautech by NASA chtěla využít jako radiační štít

Washington - Problém s odpadky by v kosmu mohla vyřešit jejich přeměna v radiační štít. Vědci amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) nyní podle portálu Space.com zkoumají, zda by palubní lis mohl vdechnout nový život odpadkům po astronautech.

7.1.2013 1

Ilustrační foto.Foto: ČTK

Kosmický lis je malé zařízení, které z jednodenního smetí vytvoří kachel diskového tvaru o průměru zhruba 20 centimetrů. Tyto kachle je pak možné využít jako radiační ochranu.

Podle mikrobioložky v Kennedyho vesmírném středisku na Floridě Mary Hummerickové, která na projektu pracuje, je možné výsledný produkt použít jako radiační štít, neboť obsahuje značný podíl plastů.

V prostoru nad nízkou oběžnou drahou astronauti čelí nebezpečnému kosmického záření, které může zvýšit nebezpečí chorob, jako jsou rakovina nebo neurologická poškození. Čím déle lidé v kosmu pobývají, tím jsou vystaveni většímu nebezpečí.

Rudá planeta

Právě záření považuje NASA za jeden z vážných problémů chystané pilotované mise na asteroid blízký Zemi do roku 2025, případně zvažovaného letu na Mars s lidskou posádkou po roce 2030. Astronauti stráví při cestě na rudou planetu v kosmu přinejmenším dva roky. Dlaždice z odpadu by tak mohly posílit radiační štíty v oddílech pro spaní nebo ve speciální lodní sekci určené jako úkryt před následky solárních bouří.

Pří recyklaci lisovací zařízení odpad po dobu více než tří hodin zahřívá až na zhruba 180 stupňů Celsia, čímž nastane tavení. Během celého procesu se původní velikost odpadu zmenší nejméně desetkrát. Z recyklátu je vytlačena voda, která může být dále využita.

7.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
Statisíce muslimů na prostranství kolem Velké mešity v saúdskoarabském svatém městě Mekka

Saudská Arábie zmařila teroristický útok v Mekce. Jeden z útočníků se odpálil

Bazén na severovýchodě Turecka, který zabíjel

Tři děti i oba jejich zachránce v tureckém bazénu usmažila elektřina

Ze školky se ztratily tři děti. Učitelky ani nevěděly jména, uvedla policie

Pátrání po dětech, které se nepozorovaně oddělily od skupiny ekoškolky pobývající v přírodě, dobře dopadlo, ale věc bude mít dohru. Ke čtvrteční události to v pátek připomněl Tomáš Hulan z ředitelství pražské policie. Podle něj je ale předčasné předjímat, zda případ nakonec skončí u správního orgánu, či dokonce u soudu, anebo se věcí budou zabývat jiné kompetentní orgány.

Takže na shledanou, pane redaktore, odešel Paroubek naštvaně ze studia

/ANKETA/ Bývalý premiér za ČSSD Jiří Paroubek dnes odešel z živě vysílaného rozhovoru v Českém rozhlasu. Paroubkovi se nelíbily otázky na jeho návrat do sociální demokracie, konkrétně na podmínky dané stanovami. Paroubek chtěl debatovat o politice, když redaktor na dotazech trval, vstal ze židle a se slovy "takže na shledanou, pane redaktore" opustil studio.

Drama v Benátkách na Jizerou. V garáži vybuchly plynové lahve

/FOTOGALERIE/ Několik výbuchů v pátek večer před osmou hodinou probralo z klidu obyvatele Smetanovy ulice v historické části města. Plynové láhve tam vybuchly v garáži, která naštěstí nebyla součástí rodinného domu.

Volební průzkum: ANO drtí rivaly, levicové strany dál ztrácejí

/INFOGRAFIKA/ Podle nejnovějšího průzkumu uskutečněného agenturou Phoenix Research si čtyři měsíce před sněmovními volbami hnutí ANO udržuje pohodlný náskok. Od ČSSD ho nyní dělí více než 11 procentních bodů. Nově vzniklá volební dvojkoalice KDU-ČSL a Starostů by v červnu těsně překročila nutnou desetiprocentní hranici pro získání poslaneckých mandátů.