VYBERTE SI REGION

Odpad po astronautech by NASA chtěla využít jako radiační štít

Washington - Problém s odpadky by v kosmu mohla vyřešit jejich přeměna v radiační štít. Vědci amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) nyní podle portálu Space.com zkoumají, zda by palubní lis mohl vdechnout nový život odpadkům po astronautech.

7.1.2013 1

Ilustrační foto.Foto: ČTK

Kosmický lis je malé zařízení, které z jednodenního smetí vytvoří kachel diskového tvaru o průměru zhruba 20 centimetrů. Tyto kachle je pak možné využít jako radiační ochranu.

Podle mikrobioložky v Kennedyho vesmírném středisku na Floridě Mary Hummerickové, která na projektu pracuje, je možné výsledný produkt použít jako radiační štít, neboť obsahuje značný podíl plastů.

V prostoru nad nízkou oběžnou drahou astronauti čelí nebezpečnému kosmického záření, které může zvýšit nebezpečí chorob, jako jsou rakovina nebo neurologická poškození. Čím déle lidé v kosmu pobývají, tím jsou vystaveni většímu nebezpečí.

Rudá planeta

Právě záření považuje NASA za jeden z vážných problémů chystané pilotované mise na asteroid blízký Zemi do roku 2025, případně zvažovaného letu na Mars s lidskou posádkou po roce 2030. Astronauti stráví při cestě na rudou planetu v kosmu přinejmenším dva roky. Dlaždice z odpadu by tak mohly posílit radiační štíty v oddílech pro spaní nebo ve speciální lodní sekci určené jako úkryt před následky solárních bouří.

Pří recyklaci lisovací zařízení odpad po dobu více než tří hodin zahřívá až na zhruba 180 stupňů Celsia, čímž nastane tavení. Během celého procesu se původní velikost odpadu zmenší nejméně desetkrát. Z recyklátu je vytlačena voda, která může být dále využita.

7.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 1

Naštvaní vinaři. Na lahvích nebude trikolora

Joe Biden

Viceprezident USA Biden se obává vměšování Ruska do evropských voleb

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Nová škola pro sestry by měla vyřešit jejich nedostatek

Rumburk – Již za rok a půl by mohli nastoupit první studenti do nového oboru na vyšší odborné škole ve Varnsdorfu. Studovat by v něm měly budoucí zdravotní sestřičky.

Ústav pro studium totality se kvůli rekonstrukci budovy stěhuje

Praha - Historici z Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR) se budou v únoru kvůli rekonstrukci stěhovat. Budova v Siwiecově ulici na Žižkově je dlouhodobě v nevyhovujícím stavu, kvůli velkým tepelným ztrátám a zatékání se musí zrekonstruovat fasáda a vyměnit okna, navíc je obložena nebezpečným azbestem. Ústav i část Archivu bezpečnostních složek se proto přesunou na jiná pracoviště v Praze. Stěhování se dotkne až 130 historiků včetně administrativy, řekl mluvčí ÚSTR Pavel Ryjáček.