VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opožděná evakuace jihokorejského trajektu odborníky mate

Soul - Středeční tragická nehoda jihokorejského trajektu, při níž se utopily možná až tři stovky lidí, vyvolává mnoho otázek. Námořní odborníky přitom mate hlavně to, proč kapitán tak pozdě nařídil evakuaci a radil cestujícím, aby zůstali v kabinách, i když je tento krok v naprostém rozporu se standardními nouzovými postupy, napsala agentura AP.

20.4.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČTK/AP

Evakuace může být velice chaotická a nebezpečná a mezi námořníky se ctí základní princip, že i poškozené plavidlo může být tou nejlepší záchrannou lodí. Pro trajekty jako byl Sewol ale toto pravidlo neplatí – za určitých okolností se totiž mohou potopit velice rychle, a je proto zásadně důležité v případě jakýchkoli potíží připravit cestující na možné opuštění lodi.

Ačkoli kapitán trajektu byl velmi zkušený, čekal s nařízením evakuace půl hodiny od chvíle, kdy se loď začala nebezpečně naklánět. Pasažéři také dostali instrukce, aby se drželi v podpalubí.

„Kdyby jim neřekli nic, zřejmě by všichni vyšli na palubu, aby zjistili, co se děje," tvrdí Mario Vittone, bývalý vyšetřovatel americké pobřežní stráže. První část evakuačního postupu by tak cestující udělali sami od sebe.

Svolání na palubu

Kapitán I Čun-sok pracoval na moři nejméně 40 let, řídil trajekty i nákladní lodě a na trase na ostrov Čedžu jezdil osm let, nejméně desetkrát do měsíce. Po svém sobotním zatčení se omlouval rodinám cestujících, zároveň ale svůj postup hájil – voda v místě havárie prý byla tak studená a proudy tak silné, že hrozilo lidem nebezpečí.

Podle odborníků ale takové vysvětlení postrádá logiku. Kapitán mohl lidi svolat na palubu, i když si nebyl jistý, zda bude potřeba loď evakuovat. Podle bývalého šéfa americké pobřežní stráže Thada Allena měl kapitán udělat dvě věci: „Neustále se pokoušet loď zachránit, ale zároveň zmírnit riziko ztráty životů tím, že se pasažéři připraví na opuštění plavidla."

„Mohl pak jednoduše změnit rozkaz, kdyby se loď nakonec nepotápěla. V nejhorším případě by museli cestující strpět několik minut nepohodlí, když by stáli nacpaní na palubách," tvrdí Vittone.

Důvod potopení trajektu stále není znám

I když stále není jasné, co potopení trajektu Sewol způsobilo, musel si prý být kapitán vědom rizik, které naklonění lodi má. Pokud se totiž dostane voda na paluby, kde se převážejí automobily, postupuje pak potápění rychleji. Při určitém úhlu náklonu jsou navíc nepoužitelné záchranné čluny a lidé uvnitř se nemohou dostat ven, protože stěny se z jejich pohledu stanou stropy.

Korejský institut mořeplavby si ve studii z roku 2003 všiml potíží, s jakými evakuace lodí probíhají. Lidé bývají zmatení, nedokážou se rychle orientovat a evakuace většinou trvá mnohem déle, než předpokládají evakuační plány.

Stejná studie uvádí i názorný příklad: evakuaci vysokorychlostního trajektu v Lamanšském průlivu v roce 1995. Evakuovat 308 cestujících tehdy trvalo hodinu, i když bylo příznivé počasí a denní světlo.

Podle Allena lze použít na moři i selský rozum – pokud se situace zhorší natolik, že zachraňovat loď už nemá smysl, musí se udělat vše pro záchranu cestujících. „Pokud si nějakou dobu mysleli, že mohou loď stabilizovat, tak dělali to nejlepší v zájmu svých pasažérů," myslí si Allen. „Ve chvíli, kdy si uvědomili, že loď je ve skutečném nebezpečí, ale měli začít okamžitě jednat a dostat lidi do záchranných člunů."

Autor: ČTK

20.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Římské noci
9

Zranění ani náročnost představení Simoně Stašové nevzaly radost z Římských nocí

Ilustrační foto
22

V USA zemřel hráč PC her během 24hodinového herního maratonu

Revitalizace se blíží, v Ládví zavřou obchoďák

Revitalizace prostoru náměstí u metra Ládví se blíží, začíná už na jaře a na její realizaci by mělo stačit 12 měsíců. V rámci zkrášlování prostředí zavře společnost Regata Čechy obchodní dům. Opravovat začnou za rok na jaře.

Egyptská víza budou stát více než dvojnásobek

Od příštího týdne budou egyptská vstupní víza stát více než dvojnásobek. Zdraží z původních 25 dolarů (asi 640 Kč) na 60 dolarů (asi 1530 Kč). Víza, jež umožní několik vstupů do země, budou stát 70 dolarů (asi 1790 Kč). Informovala o tom dnes agentura AP s odkazem na zdroje z egyptského letiště.

Na tiskovku Bílého domu nepustili novináře řady významných médií

Bílý dům dnes zakázal zpravodajům několika významných amerických médií vstup na tiskovou konferenci prezidentského mluvčího Seana Spicera. Oznámil to list The New York Times. Podle amerického deníku jde o událost, která je ve vztazích mezi kanceláří prezidenta USA a médii zcela mimořádná.

Ruská loď dopravila na ISS nový skafandr, klobásky, kaši i filmy

Na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) dnes přistála ruská nákladní loď Progress MS-05. Loď se po osmačtyřicetihodinovém letu připojila k ISS automaticky, uvedl zpravodaj agentury Interfax ze střediska řízení letu v Koroljovu u Moskvy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies