VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opožděná evakuace jihokorejského trajektu odborníky mate

Soul - Středeční tragická nehoda jihokorejského trajektu, při níž se utopily možná až tři stovky lidí, vyvolává mnoho otázek. Námořní odborníky přitom mate hlavně to, proč kapitán tak pozdě nařídil evakuaci a radil cestujícím, aby zůstali v kabinách, i když je tento krok v naprostém rozporu se standardními nouzovými postupy, napsala agentura AP.

20.4.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČTK/AP

Evakuace může být velice chaotická a nebezpečná a mezi námořníky se ctí základní princip, že i poškozené plavidlo může být tou nejlepší záchrannou lodí. Pro trajekty jako byl Sewol ale toto pravidlo neplatí – za určitých okolností se totiž mohou potopit velice rychle, a je proto zásadně důležité v případě jakýchkoli potíží připravit cestující na možné opuštění lodi.

Ačkoli kapitán trajektu byl velmi zkušený, čekal s nařízením evakuace půl hodiny od chvíle, kdy se loď začala nebezpečně naklánět. Pasažéři také dostali instrukce, aby se drželi v podpalubí.

„Kdyby jim neřekli nic, zřejmě by všichni vyšli na palubu, aby zjistili, co se děje," tvrdí Mario Vittone, bývalý vyšetřovatel americké pobřežní stráže. První část evakuačního postupu by tak cestující udělali sami od sebe.

Svolání na palubu

Kapitán I Čun-sok pracoval na moři nejméně 40 let, řídil trajekty i nákladní lodě a na trase na ostrov Čedžu jezdil osm let, nejméně desetkrát do měsíce. Po svém sobotním zatčení se omlouval rodinám cestujících, zároveň ale svůj postup hájil – voda v místě havárie prý byla tak studená a proudy tak silné, že hrozilo lidem nebezpečí.

Podle odborníků ale takové vysvětlení postrádá logiku. Kapitán mohl lidi svolat na palubu, i když si nebyl jistý, zda bude potřeba loď evakuovat. Podle bývalého šéfa americké pobřežní stráže Thada Allena měl kapitán udělat dvě věci: „Neustále se pokoušet loď zachránit, ale zároveň zmírnit riziko ztráty životů tím, že se pasažéři připraví na opuštění plavidla."

„Mohl pak jednoduše změnit rozkaz, kdyby se loď nakonec nepotápěla. V nejhorším případě by museli cestující strpět několik minut nepohodlí, když by stáli nacpaní na palubách," tvrdí Vittone.

Důvod potopení trajektu stále není znám

I když stále není jasné, co potopení trajektu Sewol způsobilo, musel si prý být kapitán vědom rizik, které naklonění lodi má. Pokud se totiž dostane voda na paluby, kde se převážejí automobily, postupuje pak potápění rychleji. Při určitém úhlu náklonu jsou navíc nepoužitelné záchranné čluny a lidé uvnitř se nemohou dostat ven, protože stěny se z jejich pohledu stanou stropy.

Korejský institut mořeplavby si ve studii z roku 2003 všiml potíží, s jakými evakuace lodí probíhají. Lidé bývají zmatení, nedokážou se rychle orientovat a evakuace většinou trvá mnohem déle, než předpokládají evakuační plány.

Stejná studie uvádí i názorný příklad: evakuaci vysokorychlostního trajektu v Lamanšském průlivu v roce 1995. Evakuovat 308 cestujících tehdy trvalo hodinu, i když bylo příznivé počasí a denní světlo.

Podle Allena lze použít na moři i selský rozum – pokud se situace zhorší natolik, že zachraňovat loď už nemá smysl, musí se udělat vše pro záchranu cestujících. „Pokud si nějakou dobu mysleli, že mohou loď stabilizovat, tak dělali to nejlepší v zájmu svých pasažérů," myslí si Allen. „Ve chvíli, kdy si uvědomili, že loď je ve skutečném nebezpečí, ale měli začít okamžitě jednat a dostat lidi do záchranných člunů."

Autor: ČTK

20.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zdeňka Procházková.
4 6

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Ilustrační foto.
8

Účet koaličních náletů na Islámský stát: za tři roky zemřelo už 352 civilistů

Hokejisté padli s Ruskem po nájezdech. Přesto budějovický turnaj ovládli

Ve svém závěrečném vystoupení na Carlson Hockey Games prohráli hokejisté České republiky bez svých největších hvězd s Ruskem 3:4 po samostatných nájezdech, i tak potvrdili prvenství v turnaji.

AKTUALIZOVÁNO

Finanční zpráva prověřuje v Agrofertu nezdaněné Babišovy dluhopisy

Specializovaný finanční úřad si vyžádal od společnosti Agrofert podklady k veškerým dluhopisům, které firma vydala, řekl mluvčí podniku Karel Hanzelka. Prověřuje tak i dluhopisy, které od firmy koupil ministr financí Andrej Babiš (ANO).

Ukrajina zahájila stavbu obří hráze. Na Krym dál nepoteče voda

Úřady Chersonské oblasti na Ukrajině zahájily stavbu velké hráze, která by měla uzavřít přítok vody z Donu dál do Severokrymského kanálu a dál na Krym, který byl po volbách v roce 2014 připojen k Rusku. Kvůli okupaci této oblasti byly proti Rusku zavedeny ekonomické sankce.

Glyfosát? Povolujeme jej, sdělila Unie. Zemědělce to potěšilo

Herbicidní látka glyfosát, která se používá například na hubení plevele, není rakovinotvorná a zemědělci ji mohou dál používat. Definitivně to potvrdila Evropská agentura pro chemické látky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies