VYBERTE SI REGION

Palestinská vlajka se vrátila na nebe

Gaza – Tisíce pasažérů rozhodně nepřepraví. Mají jen dvě letadla, zatím nabízejí pár letů týdně, a to ještě ne z letiště ve své domovině. Přesto se staly symbolem palestinské národní hrdosti.

29.5.2012
SDÍLEJ:

Palestinské aerolinky začaly létat po sedmi letech. Musejí si pronajímat egyptské letiště. Foto: ČTK/AP

Letecká společnost Palestinian Airlines obnovila svůj provoz po sedmileté přestávce. A na prvních pasažérech byla vidět hrdost i dojetí. „Třásly se mi ruce, když jsem si kupoval lístek, na kterém stálo, že dopravcem jsou Palestinské aerolinky," řekl učitel z Gazy Zuhair Mohammed.

Dva turbovrtulové stroje Fokker 50 pro 48 pasažérů poskytují spojení mezi egyptským Al-Aríšem a jordánským Ammánem. Al-Aríš je také základnou dvoustrojové flotily. Z palestinských letišť aerolinky vlastněné palestinskou samosprávou létat nemohou. Nemají odkud.

Přitom měla společnost našlápnuto ke světlejší budoucnosti. Aerolinky začaly v 90. letech létat z letiště v pásmu Gazy a ročně přepravily desítky tisíc lidí. V té době byly uzavřeny první izraelsko-palestinské dohody. Aerolinky měly být jedním ze symbolů palestinského státu a plánovaly začít létat i do Evropy.

Pak ale přišlo roku 2000 protiizraelské povstání, kolaps mírových rozhovorů a po únosu izraelského vojáka Gilada Šalita v roce 2006 blokáda pásma Gazy.

Izraelské letectvo letiště v Gaze zničilo a společnost musela létat z Al-Aríše, vzdáleného od hranice pásma asi 60 kilometrů. Před několika lety ustal provoz i tam, protože Izrael uzavřel hraniční přechody do Gazy a společnost přišla o většinu pasažérů.

Nyní se začaly události obracet pro palestinské letectví k lepšímu. Gilada Šalita radikálové z Hamásu vyměnili za palestinské vězně, Izrael zmírnil blokádu a po svržení egyptského prezidenta Husního Mubaraka je hraniční přechod Rafáh do Egypta prostupnější.

Na letiště v Al-Aríši se tak dostane více potenciálních pasažérů. Využívají ho hlavně lidé z pásma Gazy. Nemusejí cestovat do vzdálené Káhiry.

V neděli sedělo v letadle mířícího z Ammánu do Al-Aríše 
27 cestujících, na zpáteční let se prodalo 44 letenek.
Let trvá hodinu a 35 minut, což je dvojnásobek času přímé trasy přes Izrael. Společnost ale nemá povolení používat izraelský vzdušný prostor, takže nad Izraelem nelétá. Hodlá už tento týden rozšířit lety, a to do Saúdské Arábie, v plánu má také lety do Spojených arabských emirátů a Turecka.

Někteří se obávají, aby se rozvíjející se aerolinky znovu nestaly obětí politických událostí a hraniční přechody se nestaly neprostupnou zdí. „Rafáh je naší jedinou bránou do světa. Stále je ale úzce spojen s politickým vývojem v Egyptě. Doufám, že jednou budeme mít vlastní letiště a budeme cestovat bez problémů jako ostatní," řekl Mustafa Abu Dan, jeden z prvních pasažérů z Gazy. Dohoda s Izraelem na výstavbě palestinského letiště je ale 
v nedohlednu. 

Autor: Jan Horký, ČTK

29.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Donald versus
 Hillary. Lepší než Super Bowl?

Washington - Devadesát minut (v úterý ve tři hodiny ráno našeho času) bez reklam může posadit k obrazovkám až 100 milionů diváků. Rekord politických debat zatím drží superdebata Jimmyho Cartera a Ronalda Reagana z roku 1980 (volby tehdy vyhrál R. Reagan). Tu vidělo 80 milionů lidí.

Firma Skytoll žádá ÚOHS, aby Kapsch nesměl vybírat mýto

Firma Skytoll, která vybírá mýto na Slovensku, rázně promluvila do další budoucnosti českého mýtného systému. Jak zjistil magazín Dotyk, v pátek na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) poslala návrh, aby bylo ministerstvu dopravy zakázáno využívat služeb rakouské firmy Kapsch.

VÍME PRVNÍ
Mladý muž byl už dříve kvůli výhružným SMS, které posílal své bývalé přítelkyni, odsouzen za stalking. Nyní mu hrozí další soudní líčení. Podle informací Deníku byl Šimek obviněn 
z trestných činů vydírání 
a nedovoleného ozbrojování.

Státnímu zástupci nastražil granát pod auto bývalý voják

Havlíčkův Brod – Policejní komando tento týden 
v úterý zadrželo v Havlíčkově Brodě šestatřicetiletého bývalého profesionálního vojáka Davida Šimka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies