VYBERTE SI REGION

Pes pochází z Evropy, a ne z Asie, zjistili vědci srovnáním DNA

Washington /Tübingen - Prvního psa na světě domestikovali evropští lovci a sběrači. Dokládá to genetická studie, kterou zveřejnil tým pod vedením Olafa Thalmanna z univerzity ve finském Turku v odborném časopise Science. Vědci se přitom dlouho klonili k názoru, že domácí psi pocházejí z východní Asie či Blízkého východu. Spory ale prý neustanou.

14.11.2013 2

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Prapředkem psa byl vlk, který přišel na chuť soužití s člověkem. Příchylnost zřejmě vyvolala potrava nalezená v lidských odpadcích nebo zbytky masa na kostech zvěře ulovené člověkem. Lidé časem přišli na to, že pes je druhem užitečným při lovu i k ochraně. Z vlků se postupně v tomto přívětivém prostředí stali psi.

Vědci shromáždili vzorky DNA z 18 kosterních pozůstatků předků vlků a psů, kteří žili před 38.000 lety v Argentině, Belgii, Německu, Rusku, Švýcarsku a USA. Genetický materiál porovnali s DNA téměř padesáti dnes žijících vlků a kojotů a čtyřiačtyřiceti zástupců různorodých psích plemen – kokršpanělů, afrických basenjů nebo zlatých retrívrů. Vzorky pocházely prakticky ze všech kontinentů.

Tři hypotézy

Domestikování psů podle Thalmannova týmu začalo zhruba před 19.000 až 32.000 lety, tedy v době, kdy byla Evropa osídlena lovci a sběrači.

Podle Roberta Waynea z Kalifornské univerzity v Los Angeles dosud existovaly ohledně původu psů tři hypotézy – podle první z nich je jejich kolébkou Evropa, podle dalších dvou východní Asie a Blízký východ. Ze srovnání vzorků DNA vyplynulo, že nejpravděpodobnější variantou je právě Evropa. Ukázalo se navíc, že druh vlků, z nichž se psi vyvinuli, už vyhynul.

„Pes jako domácí zvíře tak byl domestikován například před kozami, ovcemi nebo skotem," řekl podle agentury DPA Johannes Krause z Institutu pro přírodovědnou archeologii z univerzity v německém Tübingenu, který se na studii podílel.

14.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 2

Čeští vědci přišli na to, proč někteří lidé marodí častěji

Brno – Proč jsou někteří lidé náchylnější k infekcím a alergiím? Na tuto otázku možná našli odpověď vědci z Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice u svaté Anny v Brně.

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

Hra s ohněm skončila. Rakousko to zvládlo

Berlín – Němečtí komentátoři vesměs pozitivně hodnotí výsledek rakouských voleb, kdy v nedělních volbách vyhrál kandidát Zelených Alexander Van der Bellen nad Norbertem Hoferem ze Svobodné strany Rakouska (FPÖ).