Deník

Pes pochází z Evropy, a ne z Asie, zjistili vědci srovnáním DNA

Washington /Tübingen - Prvního psa na světě domestikovali evropští lovci a sběrači. Dokládá to genetická studie, kterou zveřejnil tým pod vedením Olafa Thalmanna z univerzity ve finském Turku v odborném časopise Science. Vědci se přitom dlouho klonili k názoru, že domácí psi pocházejí z východní Asie či Blízkého východu. Spory ale prý neustanou.

14.11.2013 2

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Prapředkem psa byl vlk, který přišel na chuť soužití s člověkem. Příchylnost zřejmě vyvolala potrava nalezená v lidských odpadcích nebo zbytky masa na kostech zvěře ulovené člověkem. Lidé časem přišli na to, že pes je druhem užitečným při lovu i k ochraně. Z vlků se postupně v tomto přívětivém prostředí stali psi.

Vědci shromáždili vzorky DNA z 18 kosterních pozůstatků předků vlků a psů, kteří žili před 38.000 lety v Argentině, Belgii, Německu, Rusku, Švýcarsku a USA. Genetický materiál porovnali s DNA téměř padesáti dnes žijících vlků a kojotů a čtyřiačtyřiceti zástupců různorodých psích plemen – kokršpanělů, afrických basenjů nebo zlatých retrívrů. Vzorky pocházely prakticky ze všech kontinentů.

Tři hypotézy

Domestikování psů podle Thalmannova týmu začalo zhruba před 19.000 až 32.000 lety, tedy v době, kdy byla Evropa osídlena lovci a sběrači.

Podle Roberta Waynea z Kalifornské univerzity v Los Angeles dosud existovaly ohledně původu psů tři hypotézy – podle první z nich je jejich kolébkou Evropa, podle dalších dvou východní Asie a Blízký východ. Ze srovnání vzorků DNA vyplynulo, že nejpravděpodobnější variantou je právě Evropa. Ukázalo se navíc, že druh vlků, z nichž se psi vyvinuli, už vyhynul.

„Pes jako domácí zvíře tak byl domestikován například před kozami, ovcemi nebo skotem," řekl podle agentury DPA Johannes Krause z Institutu pro přírodovědnou archeologii z univerzity v německém Tübingenu, který se na studii podílel.

14.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
Plátýnko nebo prostá utěrka postačí k oddělení tekutého podmáslí a pevného másla.

VIDEO: Za 45 minut 260 gramů másla

Incident před londýnským obchodním centrem

V Londýně došlo k útoku kyselinou. Šest zraněných

VÍME PRVNÍ / AKTUALIZOVÁNO

Střelba ve vlaku do Adamova: Spolucestující zabil známého, trať hodiny stála

/FOTOGALERIE/ Kolaps cestujícího a zastavení vlaku. Houfy policistů, výslechy svědků. Tak vypadala jízda pátečního vlaku z Brna do Adamova, který se na cestu vydal po desáté večerní. Jeho jízda skončila v Bílovicích nad Svitavou nedaleko za Brnem. Kolabující cestující byl totiž zastřelen.

Ředitel brněnského gymnázia: Nejlepší učitelé končí v počítačových firmách

/ROZHOVOR/ Už sto padesát let posílá brněnské gymnázium na třídě Kapitána Jaroše své absolventy na ty nejlepší české i světové univerzity. Z jeho lavic vzešly osobnosti jako Petr Bezruč, Alfons Mucha a Karel Čapek.

Němci rozhodují o složení nového parlamentu. Obhájí post kancléřka Merkelová?

Úderem osmé hodiny se otevřelo více než 73 tisíc volebních místností. Němci mají deset hodin na to, aby do volebních uren odevzdali svůj hlas a rozhodli tak o budoucím složení Spolkového sněmu.

Španělská vláda opět zasahuje. Převzala kontrolu nad katalánskou policií

Španělské úřady se rozhodly zasáhnout i do vedení nad katalánskou policií. Jednají tak ve snaze překazit referendum o nezávislosti, který vláda považuje za nelegální. V době očekávaného konání bude tedy muset katalánská policie poslouchat příkazy z Madridu. V sobotu o tom rozhodlo ministerstvo vnitra.