Pes pochází z Evropy, a ne z Asie, zjistili vědci srovnáním DNA

Washington /Tübingen - Prvního psa na světě domestikovali evropští lovci a sběrači. Dokládá to genetická studie, kterou zveřejnil tým pod vedením Olafa Thalmanna z univerzity ve finském Turku v odborném časopise Science. Vědci se přitom dlouho klonili k názoru, že domácí psi pocházejí z východní Asie či Blízkého východu. Spory ale prý neustanou.

14.11.2013 2

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Prapředkem psa byl vlk, který přišel na chuť soužití s člověkem. Příchylnost zřejmě vyvolala potrava nalezená v lidských odpadcích nebo zbytky masa na kostech zvěře ulovené člověkem. Lidé časem přišli na to, že pes je druhem užitečným při lovu i k ochraně. Z vlků se postupně v tomto přívětivém prostředí stali psi.

Vědci shromáždili vzorky DNA z 18 kosterních pozůstatků předků vlků a psů, kteří žili před 38.000 lety v Argentině, Belgii, Německu, Rusku, Švýcarsku a USA. Genetický materiál porovnali s DNA téměř padesáti dnes žijících vlků a kojotů a čtyřiačtyřiceti zástupců různorodých psích plemen – kokršpanělů, afrických basenjů nebo zlatých retrívrů. Vzorky pocházely prakticky ze všech kontinentů.

Tři hypotézy

Domestikování psů podle Thalmannova týmu začalo zhruba před 19.000 až 32.000 lety, tedy v době, kdy byla Evropa osídlena lovci a sběrači.

Podle Roberta Waynea z Kalifornské univerzity v Los Angeles dosud existovaly ohledně původu psů tři hypotézy – podle první z nich je jejich kolébkou Evropa, podle dalších dvou východní Asie a Blízký východ. Ze srovnání vzorků DNA vyplynulo, že nejpravděpodobnější variantou je právě Evropa. Ukázalo se navíc, že druh vlků, z nichž se psi vyvinuli, už vyhynul.

„Pes jako domácí zvíře tak byl domestikován například před kozami, ovcemi nebo skotem," řekl podle agentury DPA Johannes Krause z Institutu pro přírodovědnou archeologii z univerzity v německém Tübingenu, který se na studii podílel.

14.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
Premiér Bohuslav Sobotka poskytl 26. května v Praze rozhovor Deníku.

Bohuslav Sobotka: Jsem rád, že se za mnou ČSSD sjednotila

John Travolta uvedl Sezónu zabíjení, kde si zahrál s Robertem De Nirem.

Travolta daruje svůj Boeing australskému muzeu. A doletí s ním osobně

ON-LINE: Zeman na jižní Moravě: bojkot zastupitelů, setkávání s občany

/ANKETA/ O půl jedenácté dopoledne oficiálně začíná čtvrtá návštěva prezidenta Miloše Zemana v Jihomoravském kraji. Nejdříve ho přivítá hejtman Bohumil Šimek na krajském úřadě, poté prezidenta čeká setkání s krajskými zastupiteli a zápis do pamětní knihy. „Přichystali jsme pro něj dar, ale co to bude, dopředu neprozradím," uvedla mluvčí krajského úřadu Monika Brindzáková.

Starosta Mělníka řídil opilý. Auto "zaparkoval" do zdi radnice

Mělnický starosta Ctirad Mikeš sedl za volant v podnapilém stavu a při jízdě městem třikrát naboural, než zaparkoval rovnou do zdi budovy místní radnice. K incidentu došlo v sobotu večer.

Útok v Manchesteru: pátrání nekončí, policie zatkla dalšího podezřelého

/VIDEO/ Britská policie uvedla, že v pondělí zatkla dalšího podezřelého v souvislosti s bombovými útoky v Manchesteru. Počet osob zadržených v rámci pátrání se tak zvýšil na čtrnáct.

Pot a zápach: pražští cestující se v autobusech MHD budou i dále dusit

S prvními teplými dny se opět objevuje známý nešvar: zápach v pražských autobusech. Cestující se osvěžovačů vzduchu nedočkají. Pomůžou jen klimatizované vozy.