VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Piloti se odnaučili létat, zjistila studie

New York – Pták se těžko odnaučí létat – když jste ale pilot, může se vám to lehce stát.

2.9.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jan Jelínek

Mnoho pilotů moderních linkových letadel si totiž už natolik zvyklo na automatické systémy, že zapomínají, jak se klasicky takový letoun ovládá. Zjistila to nová studie amerického úřadu pro bezpečnost letového provozu (FAA).

Když dnes pilot řídí dopravní letadlo, může se sem tam cítit spíš jako počítačový expert – a méně jako letec.

Časy, kdy měl pilot svůj stroj pevně v rukou, se změnily tak, že dnes drží knipl pár minut při startu a při přistávání. V hodinách mezi tím vládne autopilot a posádka „krmí“ počítač pouze odpovídajícími da­ty.

Bezpečnostní experti, ale i samotní piloti, si už dlouho stěžují na to, že ubývá praktického létání – a že to může mít nebezpečné následky. Studie jim podle agentury AP dává zapravdu.

Odborníci prozkoumali 46 leteckých nehod, 734 dobrovolných hlášení od pilotů a vyhodnotili data z dalších 9000 letů, kdy experti pozorovali posádku v kokpitu.

Závěry? Při více než 60 procentech nehod a 30 procentech závažnějších nečekaných událostí měli piloti problémy s tím, řídit najednou stroj manuálně.

Závislost na automatice

„Zapomínáme, jak se létá,“ říká Rory Kay, letecký kapitán a jeden z šéfů komise FAA pro vzdělávání pilotů. Mluví o „závislosti na automatice“, o „nových" druzích nehod u moderních letadel i o tom, že piloti mají stále méně příležitostí, jak trénovat své letecké dovednosti.

Podle agentury AP tvrdí i další technici a odborníci, že počítačové systémy jsou do moderních letadel natolik zabudovány, že jedna chybná funkce může spustit celou fatální kaskádu dalších potíží. V extrémním případě natolik přetížit posádku, že může dojít ke katastrofě.

Stačí vzpomenout pád letadla Air France v červnu 2009, při kterém zemřelo 228 lidí. Měřiče rychlosti poskytly špatná data, odpojil se tak autopilot a přišlo varování poklesu vztlaku pod křídlem. Místo aby piloti „dali čumák letadla dolů“ a zvýšili rychlost, zvedli ho nahoru. Pak přišel pád.

„Je to otevřené tajemství,“ přiznává nedostatek letecké praxe u moderních letadel v magazínu SpigelOnline Jörg Handwerg, mluvčí německého sdružení pilotů. Jen málokdy má pilot v normálním provozu šanci mít řízení ve svých rukou. Zvlášť u letců, kteří jsou roky na cestách s automatickými systémy, se naskýtá otázka, jestli by v případě problémů dokázali stroj ukočírovat. A je podle něj jedno, o jaké aerolinky jde. „Je to spíš celosvětový problém,“ myslí si Handwerg.

Autor: Tomáš Procházka

2.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Římské noci
9

Zranění ani náročnost představení Simoně Stašové nevzaly radost z Římských nocí

Mladí lidé

Výzkumníci zjistili: dvacátníci se těžko rozhodují a mají jasno ve vztazích

Strakonický pivovar kvůli EET zavádí nový systém

Pivovar Dudák mění ředitele, ten kvůli aféře odchází do pražského Staropramenu. Dudák navíc musí zavést nový systém pro větší pohodlí zákazníků.

Egyptská víza budou stát více než dvojnásobek

Od příštího týdne budou egyptská vstupní víza stát více než dvojnásobek. Zdraží z původních 25 dolarů (asi 640 Kč) na 60 dolarů (asi 1530 Kč). Víza, jež umožní několik vstupů do země, budou stát 70 dolarů (asi 1790 Kč). Informovala o tom dnes agentura AP s odkazem na zdroje z egyptského letiště.

Sňatkový podvodník vylákal z žen miliony

Náchodská policie vyšetřuje působení čtyřicetiletého muže z Mladoboleslavska, který je podezřelý, že z několika žen pod slibem společné budoucnosti vylákal zhruba 3,5 milionu korun. 

Opočno je po čtvrtstoletí tahanic státu

Nejvyšší soud (NS) odmítl dovolání Kristiny Colloredo-Mansfeldové v letitém sporu o renesanční zámek v Opočně na Rychnovsku. Justice památku loni v dubnu pravomocně přiřkla státu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies