Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Piloti se odnaučili létat, zjistila studie

New York – Pták se těžko odnaučí létat – když jste ale pilot, může se vám to lehce stát.

2.9.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jan Jelínek

Mnoho pilotů moderních linkových letadel si totiž už natolik zvyklo na automatické systémy, že zapomínají, jak se klasicky takový letoun ovládá. Zjistila to nová studie amerického úřadu pro bezpečnost letového provozu (FAA).

Když dnes pilot řídí dopravní letadlo, může se sem tam cítit spíš jako počítačový expert – a méně jako letec.

Časy, kdy měl pilot svůj stroj pevně v rukou, se změnily tak, že dnes drží knipl pár minut při startu a při přistávání. V hodinách mezi tím vládne autopilot a posádka „krmí“ počítač pouze odpovídajícími da­ty.

Bezpečnostní experti, ale i samotní piloti, si už dlouho stěžují na to, že ubývá praktického létání – a že to může mít nebezpečné následky. Studie jim podle agentury AP dává zapravdu.

Odborníci prozkoumali 46 leteckých nehod, 734 dobrovolných hlášení od pilotů a vyhodnotili data z dalších 9000 letů, kdy experti pozorovali posádku v kokpitu.

Závěry? Při více než 60 procentech nehod a 30 procentech závažnějších nečekaných událostí měli piloti problémy s tím, řídit najednou stroj manuálně.

Závislost na automatice

„Zapomínáme, jak se létá,“ říká Rory Kay, letecký kapitán a jeden z šéfů komise FAA pro vzdělávání pilotů. Mluví o „závislosti na automatice“, o „nových" druzích nehod u moderních letadel i o tom, že piloti mají stále méně příležitostí, jak trénovat své letecké dovednosti.

Podle agentury AP tvrdí i další technici a odborníci, že počítačové systémy jsou do moderních letadel natolik zabudovány, že jedna chybná funkce může spustit celou fatální kaskádu dalších potíží. V extrémním případě natolik přetížit posádku, že může dojít ke katastrofě.

Stačí vzpomenout pád letadla Air France v červnu 2009, při kterém zemřelo 228 lidí. Měřiče rychlosti poskytly špatná data, odpojil se tak autopilot a přišlo varování poklesu vztlaku pod křídlem. Místo aby piloti „dali čumák letadla dolů“ a zvýšili rychlost, zvedli ho nahoru. Pak přišel pád.

„Je to otevřené tajemství,“ přiznává nedostatek letecké praxe u moderních letadel v magazínu SpigelOnline Jörg Handwerg, mluvčí německého sdružení pilotů. Jen málokdy má pilot v normálním provozu šanci mít řízení ve svých rukou. Zvlášť u letců, kteří jsou roky na cestách s automatickými systémy, se naskýtá otázka, jestli by v případě problémů dokázali stroj ukočírovat. A je podle něj jedno, o jaké aerolinky jde. „Je to spíš celosvětový problém,“ myslí si Handwerg.

Autor: Tomáš Procházka

2.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Romové napadli posádku záchranné služby. Ta se ubránila

Kostel v Tennesse zachvátila střelba

V kostele v Nashvillu zaútočil střelec. Jeden mrtvý a šest zraněných

AKTUALIZOVÁNO

Herec Jan Tříska se zranil při pádu z Karlova mostu, je ve vážném stavu

Herec Jan Tříska leží ve vážném stavu v nemocnici. Zranil se včera po pádu z Karlova mostu v Praze. Populární český herec měl od pondělí natáčet film Na střeše. 

Trump se vulgárně opřel do slavných sportovců. Hvězdy se bouří

Prezident Donald Trump čelí v poslední době vlně kritiky, a to kvůli tomu, že se vulgárně opřel do sportovců, kteří klečí při hymně. Tímto gestem sportovci uctívají černošské oběti policejního násilí a shodují se na tom, že všichni mají právo na svobodu projevu. V této tradici i přes kritiku pokračují i nadále. Naposledy poklekly hvězdy amerického fotbalu na londýnském stadionu ve Wembley, kdy proti sobě nastoupily dva týmy – Baltimore Ravens a Jacksonville. 

Ústavní soud odmítl stížnost exhejtmana Davida Ratha

Bývalý hejtman Středočeského kraje David Rath neuspěl se svou stížností, v níž poukazoval na domnělou podjatost senátu Nejvyššího soudu a zpolitizovanost jeho rozhodování. Ústavní soud jeho stížnost odmítl s tím, že neexistují objektivní důvody pochybovat o nestrannosti tří soudců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení