VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Piloti se odnaučili létat, zjistila studie

New York – Pták se těžko odnaučí létat – když jste ale pilot, může se vám to lehce stát.

2.9.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jan Jelínek

Mnoho pilotů moderních linkových letadel si totiž už natolik zvyklo na automatické systémy, že zapomínají, jak se klasicky takový letoun ovládá. Zjistila to nová studie amerického úřadu pro bezpečnost letového provozu (FAA).

Když dnes pilot řídí dopravní letadlo, může se sem tam cítit spíš jako počítačový expert – a méně jako letec.

Časy, kdy měl pilot svůj stroj pevně v rukou, se změnily tak, že dnes drží knipl pár minut při startu a při přistávání. V hodinách mezi tím vládne autopilot a posádka „krmí“ počítač pouze odpovídajícími da­ty.

Bezpečnostní experti, ale i samotní piloti, si už dlouho stěžují na to, že ubývá praktického létání – a že to může mít nebezpečné následky. Studie jim podle agentury AP dává zapravdu.

Odborníci prozkoumali 46 leteckých nehod, 734 dobrovolných hlášení od pilotů a vyhodnotili data z dalších 9000 letů, kdy experti pozorovali posádku v kokpitu.

Závěry? Při více než 60 procentech nehod a 30 procentech závažnějších nečekaných událostí měli piloti problémy s tím, řídit najednou stroj manuálně.

Závislost na automatice

„Zapomínáme, jak se létá,“ říká Rory Kay, letecký kapitán a jeden z šéfů komise FAA pro vzdělávání pilotů. Mluví o „závislosti na automatice“, o „nových" druzích nehod u moderních letadel i o tom, že piloti mají stále méně příležitostí, jak trénovat své letecké dovednosti.

Podle agentury AP tvrdí i další technici a odborníci, že počítačové systémy jsou do moderních letadel natolik zabudovány, že jedna chybná funkce může spustit celou fatální kaskádu dalších potíží. V extrémním případě natolik přetížit posádku, že může dojít ke katastrofě.

Stačí vzpomenout pád letadla Air France v červnu 2009, při kterém zemřelo 228 lidí. Měřiče rychlosti poskytly špatná data, odpojil se tak autopilot a přišlo varování poklesu vztlaku pod křídlem. Místo aby piloti „dali čumák letadla dolů“ a zvýšili rychlost, zvedli ho nahoru. Pak přišel pád.

„Je to otevřené tajemství,“ přiznává nedostatek letecké praxe u moderních letadel v magazínu SpigelOnline Jörg Handwerg, mluvčí německého sdružení pilotů. Jen málokdy má pilot v normálním provozu šanci mít řízení ve svých rukou. Zvlášť u letců, kteří jsou roky na cestách s automatickými systémy, se naskýtá otázka, jestli by v případě problémů dokázali stroj ukočírovat. A je podle něj jedno, o jaké aerolinky jde. „Je to spíš celosvětový problém,“ myslí si Handwerg.

Autor: Tomáš Procházka

2.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Alena Vitásková
2 7

Vznikne nový superregulátor v Ostravě? Nápad vzbuzuje rozpaky

Sále populárnější lev Fufi žije ve Zděchově.
5 12

Chovatel lva: Úřady mě chtějí finančně zlikvidovat

Odpoledne se přiženou bouřky, hrozí lokální záplavy

Silné bouřky s krupobitím, nárazovým větrem a přívalovým deštěm dnes odpoledne a v noci zasáhnou nejen Čechy, ale i Moravu. Největší nebezpečí ale hrozí na severozápadě Čech. Uvedl to Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který tak upřesnil svou pondělní výstrahu před bouřkami a vysokými teplotami.

Českem se během měsíce přesunou stovky vojáků USA

Českou republikou v červnu a na začátku července projede několik konvojů americké armády. Na cvičení do zahraničí se přes Česko přesune asi 450 vozidel a 1600 vojáků. První přesun se uskuteční ve středu a ve čtvrtek, kdy z Německa na Slovensko pojede 24 převážně nákladních vozidel a asi 50 vojáků.

Přístroje jsou o pětinu dražší. Nemocnice oprášila starý trik

Pražský Institut klinické a experimentální medicíny má problém. Musí poslancům vysvětlovat, proč nakupuje přístroje přes prostředníka – brněnskou společnost Medifine. Ta totiž sama nic nevyrábí, ale jen přeprodává. Výsledek: přístroje jsou až o pětinu dražší.

Volební grilování v Británii: Mayová odmítla TV debatu tváří v tvář s rivalem

Kdo by měl být předsedou další britské vlády? Konzervativní premiérka Theresa Mayová se před blížícími se volbami „utkala" v televizi s šéfem labouristů Jeremym Corbynem. O duel tváří v tvář ovšem nešlo. Mayová společnou debatu lídrů hlavních stran odmítla. Nejprve na dotazy voličů odpovídal Corbyn, poté Mayová. O pořadí rozhodla mince.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies