VYBERTE SI REGION

Piloti se odnaučili létat, zjistila studie

New York – Pták se těžko odnaučí létat – když jste ale pilot, může se vám to lehce stát.

2.9.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jan Jelínek

Mnoho pilotů moderních linkových letadel si totiž už natolik zvyklo na automatické systémy, že zapomínají, jak se klasicky takový letoun ovládá. Zjistila to nová studie amerického úřadu pro bezpečnost letového provozu (FAA).

Když dnes pilot řídí dopravní letadlo, může se sem tam cítit spíš jako počítačový expert – a méně jako letec.

Časy, kdy měl pilot svůj stroj pevně v rukou, se změnily tak, že dnes drží knipl pár minut při startu a při přistávání. V hodinách mezi tím vládne autopilot a posádka „krmí“ počítač pouze odpovídajícími da­ty.

Bezpečnostní experti, ale i samotní piloti, si už dlouho stěžují na to, že ubývá praktického létání – a že to může mít nebezpečné následky. Studie jim podle agentury AP dává zapravdu.

Odborníci prozkoumali 46 leteckých nehod, 734 dobrovolných hlášení od pilotů a vyhodnotili data z dalších 9000 letů, kdy experti pozorovali posádku v kokpitu.

Závěry? Při více než 60 procentech nehod a 30 procentech závažnějších nečekaných událostí měli piloti problémy s tím, řídit najednou stroj manuálně.

Závislost na automatice

„Zapomínáme, jak se létá,“ říká Rory Kay, letecký kapitán a jeden z šéfů komise FAA pro vzdělávání pilotů. Mluví o „závislosti na automatice“, o „nových" druzích nehod u moderních letadel i o tom, že piloti mají stále méně příležitostí, jak trénovat své letecké dovednosti.

Podle agentury AP tvrdí i další technici a odborníci, že počítačové systémy jsou do moderních letadel natolik zabudovány, že jedna chybná funkce může spustit celou fatální kaskádu dalších potíží. V extrémním případě natolik přetížit posádku, že může dojít ke katastrofě.

Stačí vzpomenout pád letadla Air France v červnu 2009, při kterém zemřelo 228 lidí. Měřiče rychlosti poskytly špatná data, odpojil se tak autopilot a přišlo varování poklesu vztlaku pod křídlem. Místo aby piloti „dali čumák letadla dolů“ a zvýšili rychlost, zvedli ho nahoru. Pak přišel pád.

„Je to otevřené tajemství,“ přiznává nedostatek letecké praxe u moderních letadel v magazínu SpigelOnline Jörg Handwerg, mluvčí německého sdružení pilotů. Jen málokdy má pilot v normálním provozu šanci mít řízení ve svých rukou. Zvlášť u letců, kteří jsou roky na cestách s automatickými systémy, se naskýtá otázka, jestli by v případě problémů dokázali stroj ukočírovat. A je podle něj jedno, o jaké aerolinky jde. „Je to spíš celosvětový problém,“ myslí si Handwerg.

Autor: Tomáš Procházka

2.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies