Odpoledne už nelétala letadla britského dopravce z londýnských letišť Heathrow a Gatwick. „Zásadní porucha informačního systému způsobuje velmi vážné narušení našich letových operací na celém světě," uvedla v prohlášení společnost. Zástupci aerolinek popřeli, že by poruchu měli na svědomí hackeři. Výpadek nebyl způsoben ani proto, že počítačové sítě firmy provozovala externí společnost. BA sdělily, že tento komunikační kanál je plně v její kompetenci.
Potíž ale spočívá v tom, že do konce loňského roku propustila společnost stovky pracovníků IT a převedla provoz do Indie. Ušetřila tak na nákladech, ale zřejmě tím zkomplikovala spolehlivost svých informačních systémů.
Ačkoli se předpokládalo, že se výpadek podaří vyřešit od pěti nebo šesti hodin odpoledne londýnského času, nakonec BA prodloužily přerušení provozu na celou sobotu. Aerolinie proto žádají všechny cestující, aby v Londýně nejezdili na obě uvedená letiště.
Problémy postihly nejen internetové propojení, to znamená webových stránek a mobilních aplikací, nefungovaly ani telefonní linky.
Expert na leteckou problematiku Julian Bray uvedl pro BBC, že „zmrazený" systém neumožňuje jak vzlety letadel, tak veškerou manipulaci se zavazadly, jakákoli potvrzení pro cestující a další administrativu.
Ochromená letadla British Airwas navíc blokují tubusy na letištích a blokují tak výstupy cestujících z letadel jiných společností. Někteří kapitáni BA uváděli přes sociální sítě, že situace je „katastrofální". Posádky a cestující čekají na palubách nejen v Londýně, ale i na dalších letištích.
Problémy ale nastanou i poté, kdy bude činnost firemních IT obnovena. Pokud totiž zpoždění letu přesáhne pět hodin, musejí se z bezpečnostních důvodů kvůli únavě střídat posádky. Jenže nové posádky čekajících letadel jsou v daný okamžik v cílové destinaci, kam letadla ale zatím odstartovat nemohou.
Cestující mají možnost letenky buď vracet, nebo měnit za jiný let. Podle pravidel, která platí v Evropské unii pro zpožděné lety, mohou lidé inkasovat „zpozdné". U krátkých letů za zpoždění nad tři hodin – 250 eur. U středních letů představuje náhrada za odklad delší než tři hodiny už 400 eur. Na dálkových linkách může cestující dostat 300 eur, pokud je zpožděný let od tří do čtyř hodin, nad čtyři hodiny už inkasuje 600 eur.