Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Potápěči: Viděli jsme dole kočárky i zbytky večeře

Řím /ANIMACE/ - Záchranáři si klestili cestu do útrob ztroskotané lodi Costa Concordia výbušninami. Naděje, že uvnitř přežívají lidé, však rychle slábne

18.1.2012
SDÍLEJ:

Potápěči pátrají po pohřešovanýchFoto: čtk

Ztichlou palubní restaurací na vraku lodi Costa Concordia plují neprostupná mračna trosek. Mezi kusy nábytku a talířů se v ledové vodě vznáší i netknuté zákusky, které jsou výmluvnou připomínkou, že pasažéři v době nárazu na útes právě večeřeli.

„Je to, jako kdyby se před námi znovu odehrávaly poslední okamžiky života na palubě,“ popsal deníku The Guardian potápěč Rodolfo Raiteri. Jeho kolega Gianni, který nechtěl britskému listu prozradit příjmení, souhlasí. „Viděl jsem tam dole všechno. Od kolečkových křesel až po kočárky a pleny. Nikdy jsem nic podobného nezažil,“ říká.

Použili výbušniny

Oba potápěči mají spolu s dalšími nelehký úkol – ve více než tisícovce zatopených kajut najít někoho z 24 pohřešovaných.
„Hledáme přeživší, ale už dlouho nacházíme jen těla,“ posteskl si Raiteri. Aby si proklestili cestu do nepřístupných částí lodi, použili včera potápěči i výbušniny. Pod vodou ale našli jen dalších pět bezvládných těl. Šlo o muže a ženy ve věku okolo 50 až 60 let a všichni měli oblečené záchranné vesty. Potvrzený počet obětí tak stoupl na 11, informoval server Sky News. „Jsme připraveni na nejhorší. I když mladším potápěčům stále říkáme, že mají myslet pozitivně a soustředit se na hledání živých,“ líčí Gianni, který nechtěl listu The Guardian prozradit příjmení.

Stále hůře vypadá situace pro kapitána lodi Francesca Schettina, kterého policie zatkla kvůli podezření z několikanásobného zabití a z předčasného opuštění lodi.

Italský deník Corriere della Sera přišel se zvukovou nahrávkou, kde Schettino tvrdí, že evakuaci řídí ze záchranného člunu. Až po několika výzvách pobřežní stráže přistoupil na to, že se na palubu ztroskotaného plavidla vrátí. Pobřežní stráž se k pravosti nahrávky zatím nevyjádřila. (více čtěte zde)
Tentýž italský list přišel s informací, že kapitán provedl nebezpečný manévr u pobřeží proto, aby udělal radost hlavnímu lodnímu číšníkovi, který z ostrova pochází.

Plavidlo se 4234 lidmi narazilo na útes u ostrova Giglio nedaleko pobřeží jižního Toskánska v pátek večer. V boku lodi se při nárazu vytvořila sedmdesátimetrová trhlina a plavidlo se převrátilo na bok. Jeho polovina zůstala nad mořskou hladinou.

Potápěč Vodní záchranné služby Praha Tomáš Zvolánek řekl Deníku:
Podmínky na Costa Concordii jsou nejtěžší, jaké mohou být

Praha – Než se potápěč ve studené vodě přes překážky někam dostane, trvá to neuvěřitelně dlouho, říká záchranář Tomáš Zvolánek.

Záchranáři na lodi pátrají po lidech, kteří jsou pohřešovaní od pátku večer. Existuje nějaká šance, že přežili tak dlouho?
Naděje samozřejmě umírá poslední, ale bohužel to není moc pravděpodobné. Případná vzduchová kapsa by musela být obrovská. Při jednom nadechnutí člověk vdechne zhruba 1,5 litru vzduchu, z něhož spotřebuje asi čtyři procenta kyslíku. Spíše by tam někde musel být otvor, kterým by neustále proudil čerstvý vzduch. Další problém je teplota vody, která v tomto případě nebude nijak vysoká.

Trup lodi je zanesen plovoucím nábytkem a troskami, kvůli kterým je navíc ve vodě špatná viditelnost. Jak dlouho vydrží potápěč pracovat v takových podmínkách?
Když potápěč není moc hluboko a dělá lehkou práci, vydrží maximálně šest hodin. V tomto případě je to ale něco úplně jiného. Než se potápěč přes překážky někam dostane, navíc ve vodě, která může mít okolo 12 stupňů, trvá to neuvěřitelně dlouhou dobu. Navíc potápěčské práce patří vůbec k těm nejtěžším. I pouhé bouchání kladivem je podstatně náročnější, než by bylo na suchu.

Jaké zásady jsou pro potápěče při podobných akcích nejdůležitější?
Důležité je především dobré zázemí na povrchu. Nad hladinou by nikdy neměli chybět jistící potápěči. Nejedna akce bohužel už skončila tak, že sami záchranní potápěči zůstali pod vodou a zemřeli.
Na vraku Costa Concordie musí být každopádně velmi zkušení potápěči . Jsou to ty nejnáročnější podmínky, jaké vůbec mohou být – bez přímého přístupu na hladinu a v prostoru zaneseném troskami.
Velmi nebezpečné jsou ve vracích různé střepy a ostré hrany. Nejen kvůli zranění, ale i proto, že mohou přeříznout lano, které značí cestu zpět.

Co patří k nejčastějším záchranným akcím potápěčů v českých podmínkách?
Nejčastější případ na českých vodách je zřejmě obrácená plachetnice, kdy kapitán nezvládne manévr. Řešíme ale prakticky vše, od alergické reakce na bodnutí hmyzem až po infarkt na vodě, kde není možnost, aby dojela sanitka. Nejdramatičtější jsou pak samozřejmě zásahy při povodních, kdy se neřeší pouze jedna událost, ale celá série neštěstí.

Autor: Martin Dohnal

18.1.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Matka Dalibora z dokumentu Svět podle Daliborka.
6

Daliborova matka Věra: film je jeden velký nesmysl

Ilustrační foto
5 8

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Co by bylo, kdyby Škodu nepřevzal Volkswagen? Felicia mohla být sedan

Favorit, přelomový model české automobilky Škoda, letos slaví třicetiny. A tohle je poslední ze série našich příběhů, které se věnují jeho vývoji. Tentokrát se dostaneme až k jeho nástupci, Felicii. Ta se rodila do jisté chvíle ve stejných porodních bolestech jako Favorit. Pak ale na scénu vstupuje Volkswagen.

Hrajete si s ohněm, varuje Arabská liga. Detektory neodstraníme, kontruje Izrael

"Izrael si hraje s ohněm. Jeruzalém představuje červenou linii, která nesmí být narušena," varovali ministři zahraničí zemí Arabské ligy v souvislosti s rozhodnutím Izraele instalovat u vstupu na Chrámovou horu detektory kovu. "Detektory zůstanou, kde jsou," oponuje Izrael.

Množí se falešné sbírky na ulicích. Zkušenost s nimi má už čtvrtina lidí

Předstírají, že jsou neslyšící, kteří pořádají sbírku na dobrou věc. Ale jen do chvíle, než narazí na člověka, který ovládá znakovou řeč. Pak utečou.

AKTUALIZOVÁNO

Pilný s Babišem jednali v Lánech s prezidentem o rozpočtu

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil dnes v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem o přípravě rozpočtu na příští rok, ale i dlouhodobých aspektech české ekonomiky, třeba o chybějících lidech na trhu práce a evropských dotacích. Pravidelného jednání expertů se účastnil také Pilného předchůdce v křesle ministra financí Andrej Babiš (ANO), který návrh rozpočtu s deficitem 50 miliard připravoval. Prezident podle Hradu radil autorům rozpočtu soustředit se na investice víc než na spotřebu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení