VYBRAT REGION
Zavřít mapu

VIDEO: Pobřežní města se potápí. Jakarta i o čtvrt metru za rok

Ztráta pevniny je pomalý a skoro neviditelný proces. Záplavy jsou ale díky němu mnohem více zničující. Má ale překvapivě málo společného s globálním oteplováním. Tento lokální problém na vlastní kůži tvrdě pocítila indonéská metropole Jakarta při záplavách v roce 2007. Díky vysoké přílivové vlně 76 lidí zahynulo a 590 tisíc přišlo o svůj domov. 

20.3.2017 2
SDÍLEJ:

Proces ztráty pevniny se obyvatel měst zatím týká jen zřídka. Světová banka ale předpovídá, že v roce 2050 budou pobřežní města na boj s potápěním vynakládat jeden bilión dolarů ročně. Tato předpověď se však nemusí vůbec naplnit. Proč se ale města potápí? Příčin je několik. Za některými stojí člověk a za některé může příroda sama.

Podle týdeníku The Economist problém začíná s rozvojem průmyslu a s tisíci lidmi migrujícími do měst, kteří hledají lepší práci a vyšší životní standardy. Ve městech tak stoupá spotřeba vody, která se čerpá z hloubkových studní.

Mrakodrapy tlačí Šanghaj pod vodu

Hladina spodních vod tak enormě klesá. Vysušená území se díky tomu propadají svou vlastní vahou. Například v USA je čerpání spodní vody, bez jejího obnovování zodpovědné za 80 procenta poklesu. V Číně se takto potápí více než 50 měst, v Šanghaji tíha mrakodrapů podle geologů přispívá k tomuto problému 30 procenty.

Čtěte také: Babiš: Nic ukazovat nebudu, ať mě klidně Sobotka odvolá

Nizozemský geolog Gilles Erkens z Deltares Research Institute v Nizozemsku dodává, že většinu světových center lidé postavili v deltách velkých řek na měkkých usazeninách, které pomalu stlačuje tíha budov. Jedná se o tak pomalý proces, který během jednoho lidského života jde okem stěží zaznamenat. Tento problém je prý řešitelný.

"Nejtvrdším, ale nejefektivnějším řešením je zastavit čerpání spodní vody. Musíte, ale najít jiný zdroj pitné vody pro města," dodává.
Erknes jako dobře vyřešný příklad ukazuje Tokio. V šedesátých letech zákonem omezili čerpání spodní vody a propad se zastavil. Bangkok, který postavili na bažině se ještě koncem století potápěl se o 5 centimetrů ročně. Proces ale pomalu ustal, hlavně díky omezení čerpání spodní vody.

Jakarta minus čtyři metry

Špatně je na tom ale devíti a půl miliónová metropole Jakarta. Hlavní město Indonésie se ročně potápí o 7,5 centimetrů. V některých oblastech dokonce ročně o 25 centimetrů. The Guardian uvádí, že město se za poslední tři dekády potopilo o čtyři metry, díky čemuž se změnily i koryta řek.

V Jakartě v obavách přijali opatření – budují masivní zeď proti moři, 24 metrů vysokou a 40 kilometrů širokou. Příčinu problému ale neřeší. Očekávaně zkorumpované místní oligarchii, která je financována přímo místními korporáty, se řešení příčin problému nehodí. V Jakartě tak může nastat tragický scénář.

Čtěte také: Záplavy v Thajsku už mají 25 obětí

Známé jsou také problémy Floridy. Resorty v Miami leží pod úrovní hladiny moře a zvyšující se počet tropických bouří může město zaplavit. Podle geologů je podloží tvořeno porézním vápencem, který dobře absorbuje vodu. Takto narušený fundament může snadno porušit například městkou kanalizaci a způsobit propady půdy ve městě. Jednoho dne se tak Miami může stát neobyvatelným městem.

Ochranu města řeší například v Benátkách, které jsou postavené na tak měkkých usazeninách, že by se mohli potopit prakticky kdykoliv. Benátčané museli omezit provoz dopravy, zastavili výstavbu a omezili čerpání spodní vody. Podle Erknese Benátčané problém zdá se vyřešili.

Pokles terénu ale může způsobit další vážné problémy. Hrozí například poškození podzemního potrubí vlivem tlaku a propady půdy. Což ohrozí dopravu ve městech. Pokud se problémy nebudou řešit včas, můžou městům napáchat drahé a těžko napravitelné škody.

Hlavním cílem politiků by mělo být toto potápění zastavit. V tomto by se měli držet požadavků svých voličů. Důsledky nemusí mít jen podobu materiálních škod, ale i lidských životů. Jak je vidět, tento problém má sice řada pobřežních metropolí, ale souvislost s globálním oteplováním není přímo prokázána.  

Nepřehlédněte: Vesmírná loď Dragon po úspěšné misi k ISS přistála v Pacifiku

Podívejte se na zaplavenou Jakartu

Autor: Pavel Kopecký

20.3.2017 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Problémy britských aerolinek se protáhly až do neděle.
4

Líbánky ze všechny peníze. Problémy British Airways ještě nekončí

Mezi mrtvými v Mississippi byl i zasahující policista.

V Mississippi postřílel muž osm lidí. Zřejmě tahanice o děti

Zeman při setkání vyjádřil Valachové podporu, ta trvá na demisi

Prezident Miloš Zeman na dnešní schůzce v Brně seznámil odcházející ministryni školství Kateřinu Valachovou (ČSSD) s podporou, které se jí dostává od učitelů a sportovců. Jak však uvedla následně ministryně novinářům, očekává, že prezident bude postupovat dle ústavy.

Vandal poškodil hrob generála a prezidenta Francie de Gaulla

Asi třicetiletý muž, jehož totožnost zatím policie nezná, se včera pokusil dostat do hrobu hrdiny francouzského odboje a slavného prezidenta Charlese de Gaulla v malé obci Colombey-les-Deux-Eglises v severním francouzském departamentu Haute-Marne.

OBRAZEM: Koncert kapely Rammstein

V pražské Eden Areně se 28. května uskutečnil koncert skupiny Rammstein.

AUTOMIX.CZ

Čím jezdí legendy akčních filmů? Možná se budete divit

Filmový průmysl 80. a 90. let byl doslova továrnou na akční hrdiny, jejichž představitelé jsou dodnes legendami svého oboru. A často ve filmech jezdili zajímavými auty. Nás ale zajímal, jakými vozy tito herci jezdí ve skutečném světě. Vlastní stejně legendární vozy, jako jsou oni samotní a jejich role?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies