VYBERTE SI REGION

Před rokem úspěšně přistál vesmírný modul Philae na kometě

Darmstadt (Německo)/Praha - Před rokem, 12. listopadu 2014, úspěšně přistála evropská robotická sonda Philae na kometě Čurjumov-Gerasimenko. Sonda Philae po přistání na kometě fungovala asi 60 hodin, pak jí došla energie a dostala se do stavu hibernace. Od té doby se ale kometa přiblížila ke Slunci, a průzkumný robot tak znovu získal energii. První signál vyslal 13. června, pak 24. června a 9. července.

12.11.2015

Evropská vesmírná sonda Philae na povrchu komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko.Foto: ČTK/ABACA

Průzkumný modul Philae vypustila mateřská sonda Rosetta po desetileté pouti vesmírem. Mise Rosetta patří mezi nejambicióznější projekty Evropské vesmírné agentury (ESA). Cílem Philae je kometu zevrubně prozkoumat, včetně její vnitřní struktury. Vědci jejím prostřednictvím chtějí poodhalit tajemství vzniku sluneční soustavy před 4,6 miliardy let.

Než se aparát po přistání na kometě odmlčel, zaznamenal stopy organických molekul obsahujících uhlík, který je základem života na Zemi. Jedním z úkolů sondy bylo zjistit oprávněnost hypotézy, že život na zemský povrch dorazil právě z komet. Letos v říjnu sonda Rosetta také objevila na kometě Čurjumov-Gerasimenko molekuly kyslíku. Molekulární kyslík (O2) musí být podle vědeckého týmu bernské univerzity velmi starý. Pocházet by mohl už z dob vzniku komety a tedy i z dob vzniku sluneční soustavy před miliardami let.

12.11.2015 VSTUP DO DISKUSE

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V prosinci končí jízdné v pražské MDH i čipové karty opencard

Praha - V prosinci končí roční kupon na jízdné v pražské MHD téměř 22 tisíc lidí, v lednu dvojnásobku. V tomto období končí platnosti také 165 tisíc čipových karet opencard. V tiskové zprávě o tom informoval pražský dopravní podnik.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.