VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Při stavbě polské dálnice do Česka se prý uplácelo

Varšava - Pracovníci firmy, která měla na starosti stavbu úseku polské dálnice A1 k českým hranicím, se přiznali k braní uplatků od subdodavatelů ve výši téměř 600.000 zlotých (asi 4,1 milionů Kč). Uvedl to dnes polský list Gazeta Wyborcza s odvoláním na prokuraturu. Stavbu mělo na starosti konsorcium Alpine Bau, v němž byla i česká firma Alpine stavební společnost, spolu s rakouskou Alpine Bau GmbH a Alpine Bau Deutschland AG. Z článku není jasné, zda do korupčních praktik byli zapleteni i pracovníci české firmy.

29.4.2015 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: VLP

Úsek dálnice v délce necelých 19 kilometrů, navazující na českou dálnici D1, stál 272 milionů eur (asi 7,5 miliardy Kč), které ze dvou třetin zaplatila Evropská unie. Podle polské prokuratury přinejmenším část ze 130 polských firem, pracujících na stavbě v roli subdodavatelů, uplácela za uzavírání kontraktů i přimhuřování očí nad používáním méně kvalitních materiálů či nad výsledky zkoumání odebraných vzorků. Vše se prý slavilo v agenturách, dodávajících prostitutky.

"Šlo především o to, že někteří dodavatelé dodávali kamenivo a beton horší jakosti, než měli předepsáno ve smlouvách. Na stavbě se sice čas od času odebíraly vzorky, ale negativní výsledky se tajily. Samozřejmě taky za úplatky," prohlásil podle listu Gazeta Wyborcza nejmenovaný zdroj obeznámený se zákulisím stavby.

Podle deníku například manažer Andrzej P. z Alpine Bau, který měsíčně vydělával 14.000 zlotých (asi 96.000 Kč), si přišel na dalších 130.000 zlotých (asi 900.000 Kč) v úplatcích, vyplácených každý měsíc po faktuře za dodávku kameniva. O cosi méně si přivydělali jeho kolegové.

Prokurátoři obvinili z úplatkářství 16 pracovníků Alpine Bau, jakož i subdodavatele, kteří korumpovali. Desítka obviněných se přiznala a chce přijmout trest bez nutnosti soudního procesu.

Generální ředitelství polských silnic a dálnic na skandál zareagovalo ujištěním, že dálnice podle výsledků šetření "splňuje normy a je bezpečná".

Slezský úsek A1 měl být hotový do konce roku 2010, ale plně předán do provozu byl až loni v květnu, podotkl deník.

Česká firma o sobě na svých internetových stránkách uvádí, že si v roce 2010 změnila název z Alpine stavební společnost CZ na Alpine Bau CZ. V roce 2014 - po úpadku rakouské mateřské společnosti Alpine Bau v roce 2013 - se stala součástí skupiny PSJ.

Autor: ČTK

29.4.2015 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
2 5

Češi porážejí Němce i Slováky. V hustotě benzínových pump

Marine Le Penová a Emanuel Macron, favorité voleb
AKTUALIZOVÁNO
46 16

Volby ve Francii: Do druhého kola postupují Macron a Le Penová

Do Evropy míří nová značka aut

Už za dva roky by do Evropy měly dorazit vozy nové automobilky. Jmenuje se Lynk & Co a chce lákat na auta s doživotní zárukou.  

Stát chce výrazně zpřísnit držení nebezpečných biologických látek

Vředy, ze kterých vytéká zapáchající tekutina. Horečka, zvracení, bolest na hrudi a pak dušení. Takové účinky by mohla mít biologická zbraň šířící bakterie sněti slezinné. Nejpozději do dvou dnů po jejím vdechnutí by člověk zemřel.

Zeman a Drahoš zahájí sběr podpisů za svou kandidaturu

Prezident Miloš Zeman dnes zahájí sběr podpisů za svou opětovnou kandidaturu. Podrobnosti o podpisové kampani na dopolední tiskové konferenci oznámí jeho manželka Ivana, kterou Zeman určil za šéfku svého volebního týmu.

ČEZ už dlouhodobě s dětmarovickou elektrárnou nepočítá

Do deseti let by měla skončit elektrárna Dětmarovice. Počítá s tím vedení českého energetického gigantu – skupiny ČEZ, který chce v rámci celé České republiky do roku 2035 odstavit výraznou část kapacity uhelných zdrojů v tuzemsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies