VYBERTE SI REGION

Pro předchůdce Audi pracovali vězni z koncentračních táborů

Berlín - Firma Auto Union, která byla předchůdcem německé automobilky Audi, využívala k výrobě za druhé světové války tisíce vězňů z koncentračních táborů. Uvádí to studie, kterou tento týden zveřejnil památník obětem koncentračního tábora Flossenbürg. Nacistická SS nechala kvůli nucené práci pro Auto Union postavit nebo rozšířit sedm koncentračních táborů, mimo jiné i tábor v Litoměřicích.

27.5.2014 4
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Autor: ČTK

Auto Union byla druhá největší automobilka nacistického Německa. Už dříve historici potvrdili, že pro ni za druhé světové války pracovaly tisíce nuceně nasazených. Nová studie ale ukazuje, že počty nuceně nasazených byly výrazně vyšší, než se dosud vědělo. Pro automobilku navíc museli pracovat i vězni z koncentračních táborů.

Podle studie využívala Auto Union ve svých závodech ve Zwickau a v Saské Kamenici na 16.500 nuceně nasazených. Kromě toho SS pro potřeby automobilky zřídila nebo rozšířila sedm koncentračních táborů, v nichž pro Auto Union muselo pracovat na 3700 vězňů, z toho zhruba čtvrtina byli Židé. Jedním z těchto zařízení byl koncentrační tábor v Litoměřicích.

„Případ Audi ukazuje, že téma nucených prací je stále velmi aktuální," reagoval na zveřejněné informace ředitel Česko-německého fondu budoucnosti Tomáš Jelínek. „Je dobře, že tato nová studie vnáší světlo do další temné kapitoly nucené práce a odkrývá rozsah bezpráví a lidského utrpení," uvedl v tiskovém prohlášení.

Koncentrační tábor v Litoměřicích byl zřízen na jaře roku 1944 a organizačně spadal pod koncentrační tábor Flossenbürg. Původně byl plánován pro 5000 vězňů, zadržováno zde ale bylo mnohem víc lidí a podle pamětníků byly tamní podmínky katastrofální. „Vedení Auto Union mělo bezpochyby morální odpovědnost za podmínky v Litoměřicích, kde bylo umístěno 18.000 vězňů a 4500 z nich zde zemřelo," uvádí studie.

Společnost Auto Union vznikla v roce 1932 sloučením tří menších automobilek a zpočátku se zaměřovala na výrobu závodních a luxusních aut. Později rozšířila výrobu o letecké motory a za války vyráběla i motory pro německé tanky typu Tiger a Panther.

Autor: ČTK

27.5.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

Němce zřejmě čeká vojna. Merkelová chce kontroly Schengenu

Kancléřka navrhuje registr cest do schengenského prostoru 
i z něj. Němci by také v rámci nové politiky civilní obrany mohli znovu povinně narukovat. Mají si také vytvářet zásoby.

Letadlo Travel Service letící z Malagy přistálo nouzově v Lyonu

Praha - Letadlo tuzemské letecké společnosti Travel Service letící ze španělské Malagy do Prahy muselo dnes v noci neplánovaně přistát ve francouzském Lyonu. Důvodem bylo podezření na únik oleje z levého motoru. Bezpečnost cestujících a posádky nebyla nijak ohrožena, společnost pro ně vyslala náhradní letadlo, řekla dnes ráno mluvčí firmy Travel Service Vladimíra Dufková.

Denně obědvá jen 61 procent českých zaměstnanců, ukázal průzkum

Praha - Pravidelně každý den chodí na oběd pouze 61 procent českých zaměstnanců. Vyplývá to z průzkumu společnosti Edenred. Jde o nejnižší podíl ze sedmi zemí v Evropě, kde se dotazování uskutečnilo. Na Slovensku denně obědvají tři čtvrtiny lidí a ve většině západoevropských zemí je to kolem čtyř pětin zaměstnanců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies