VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Psychologové se zaměřili na pasti online seznamování

New York - Díky rozšíření online seznamek mají potenciální páry v současnosti téměř stejnou pravděpodobnost seznámit se přes e-mail nebo virtuální ekvivalent mrknutí, jako prostřednictvím přátel a rodiny, napsal zpravodajský server CNN.

11.2.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČTK

V roce 1992, kdy byl internet stále ještě v plenkách, potkalo své partnery díky osobním inzerátům nebo seznamovacím službám jen necelé procento Američanů . V roce 2009 už hlásilo 22 procent heterosexuálních párů a 61 procent homosexuálních párů, že se seznámily online.

Lidé bez partnera mají nyní víc možností k seznámení než kdy předtím. Internetové stránky jako Match.com a eHarmony výrazně rozšířily základnu potenciálních partnerů. To ale může mít i odvrácené stránky. Podle nového vyhodnocení online seznamování, které sepsal tým psychologů z celých USA, může seznamování přes internet zdeformovat životní postoje a očekávání lidí takovým způsobem, že ve skutečnosti sníží jejich šance na vybudování úspěšného vztahu.

"Online seznamování je skvělé. Umožňuje lidem přístup k potenciálním partnerům, který by jinak neměli," řekl Eli J. Finkel, hlavní autor zprávy, která se objeví v únorovém čísle odborného časopisu Psychological Science in the Public Interest. "Ovšem jistá specifika online seznamovacího průmyslu snižují část z jeho přínosů."

Slabé stránky

Jednou ze slabých stránek je přehnané spoléhání na "profily", uvedli výzkumníci. Ačkoli mnoho ze seznamovacích serverů nabízí fotografie a podrobné, vyhledávatelné profily zájemců pokrývající všechno od osobních vlastností až po to, co mají či nemají rádi, tyto informace nemusejí být nutně užitečné k výběru partnera, napsal Finkel se spoluautory.

To je částečně způsobeno tím, že seznamující se lidé sami nevědí, co u partnera chtějí - i když si všeobecně myslí, že ano. Studie naznačují, že lidé často postrádají pojem o tom, co je k jiným přitahuje a proč, a tudíž charakteristiky, které hledají v online profilech, mohou být velmi odlišné od těch, které je ve skutečnosti u jiných přitahují.

"Valná většina online seznamování funguje na principu profilů," uvedl Finkel. "Můžete strávit spousty a spousty hodin studováním profilu za profilem, ale na konci tohoto herkulovského úsilí nemusíte vědět, o kolik blíž budete ke zjištění, jestli tam někde přeskočí romantická jiskra," dodal Finkel, který je profesorem sociální psychologie na Severozápadní univerzitě v Illinois.

Vybíravost a přehnaná kritika

Hojnost online profilů rovněž může podle autorů v seznamujících se osobách probudit přílišnou vybíravost a přehnanou kritičnost. Samotné množství možností může být zahlcující a snadnost, s jakou lidé listují profily - klikají na další a další - v nich může vyvolat pocit, že potenciální partner je jen nějaká věc. Že si mezi nimi jednoduše mohou vybírat a porovnávat je jako mnoho párů bot.

"Online seznamování vytváří nakupovací mentalitu, a to pravděpodobně není příliš dobrý způsob, jak si vybírat partnera," dodal profesor psychologie Harry Reis, který se na zprávě rovněž podílel. Když pak přijde na osobní setkání, může tato "obchodnická mentalita" seznamující se osoby učinit přehnaně kritickými a zahnat "prchavou, spontánní reakci" první schůzky naživo.

Komunikování přes e-mail nebo některý z chatů před osobním setkáním tento problém vždycky neléčí. Nějaká internetová komunikace je podle výzkumníků dobrá, ale pokud je jí příliš mnoho, může pokřivit očekávání a nakonec sabotovat výsledek. Lidé mají tendenci vyčíst z e-mailů a další online komunikace příliš mnoho, což zvyšuje potenciál pro nedorozumění a rozčarování.

To neznamená, že online seznamování není dobrý způsob, jak si někoho najít, dodávají výzkumníci. Internetové stránky jsou cenným zdrojem potenciálních partnerů - pokud člověk nevěnuje příliš velkou váhu profilům či vyhledávacím algoritmům.

Například Finkel radí internetovým seznamovačům, aby konverzaci přesunuli offline tak rychle, jak je to možné. "Nepředpokládejte, že čím víc času strávíte procházením profilů, tím lepší šanci máte najít toho pravého nebo tu pravou," řekl. "Buďte tak rychlí a nahodilí, jak chcete, protože na tom stejně nesejde."

Namísto zírání do profilů a porovnávání výšky, váhy, zaměstnání a zálib, pošlete potenciálnímu partnerovi vzkaz s návrhem setkání na kávu na nějakém veřejném místě a využijte toho, abyste daného člověka posoudili osobně, dodal Reis. "Nehodnoťte ho. Ale spíš se sami sebe ptejte, jestli vás dokáže rozesmát, jestli je vám sympatický." Protože jak uzavírá Finkel: "Není a pravděpodobně nikdy nebude existovat náhrada za dvě minuty strávené s jiným člověkem nad šálkem kávy."

Autor: ČTK

11.2.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rada České televize volila ve druhém kole 26. dubna nového ředitele České televize. Na snímku Petr Dvořák.
3 9

Překvapení se nekoná, Rada zvolila šéfem ČT opět Petra Dvořáka

Biskup František Radkovský.
VÍME PRVNÍ
19

Prazdroji loni rostly prodeje, pomohl zájem o prémiová piva

Kdo nemá platnou jízdenku, ať si vystoupí. Cože?!

Od dubna se na problémových linkách městské hromadné dopravy vyskytují takzvaní asistenti přepravy. Mají za úkol dbát na bezpečnost, nepustit do vozidla osoby bez platné jízdenky, se zápachem a pod vlivem alkoholu, nebo je na příští zastávce „vysadit".

Festivaly musí poprvé přejít na EET. Očekávají problémy

Startující festivalová sezóna přinese jejich provozovatelům i zúčastněným prodejcům a stánkařům zásadní změnu: poprvé budou muset evidovat své tržby v elektronickém systému. Zkušenosti z trhů naznačují, že je to může připravit o značnou část tržeb.

Mexiko odmítá Trumpovu zeď. Je to nepřátelský akt, tvrdí

Mexický ministr zahraničí Luis Videgaray nazval plány na stavbu zdi oddělující Mexiko a Spojené státy nepřátelským činem a absolutním plýtváním penězi.

AKTUALIZUJEME

Charlie Hebdo: Policie zadržela 10 podezřelých

/VIDEO/ Velké zatýkání po Francii a Belgii. V souvislosti s útokem na redakci časopisu Charie Hebdo z ledna 2015 bylo do dneška zadrženo deset podezřelých.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies