VYBERTE SI REGION

Raketoplán Discovery poletí na poslední misi

USA /INFOGRAFIKA/ – Raketoplán Discovery se má po několikaměsíčních odkladech ve čtvrtek vydat z floridského Mysu Canaveral na svou poslední, jedenáctidenní misi. Americký vesmírný úřad NASA uvádí, že počasí na 80 procent start plánovaný na 22:50 SEČ umožní.

23.2.2011
SDÍLEJ:

Raketoplán DiscoveryFoto: Reuters

Discovery je nejdéle sloužícím a nejvytíženějším ze zbylých čtyř raketoplánů NASA. Poprvé se proletěl po oběžné dráze v roce 1984. Při svém 39. letu nyní zamíří na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS), kam kromě šestice astronautů a obvyklých zásob dopraví i humanoidního robota Robonauta 2 (R2). Půjde o vůbec prvního mechanického humanoida, který bude vynesen do vesmíru. Součástí nákladu je také logistická plošina pro práci vně stanice, víceúčelový modul a náhradní díly na nutné opravy.

„Po léta nás brával na mnoho úžasných cest a my očekáváme, že tento let se od těch předchozích nebude lišit,“ řekl o Discovery Jeff Spaulding z NASA.

Plánovaný start k poslední misi však byl během posledních téměř čtyř měsíců několikrát odložen kvůli únikům vodíku a poté kvůli prasklinám na části palivové nádrže.

Jakékoli závady podobného charakteru NASA posuzuje s největší pozorností po zkušenostech s raketoplánem Columbia, který se v roce 2003 rozpadl v atmosféře při návratu z kosmu. Příčinou zkázy tehdy byl úlomek izolační pěny, jenž krátce po startu poškodil tepelnou izolaci křídla. Zahynulo tehdy všech sedm členů posádky, podobně jako při explozi raketoplánu Challenger krátce po startu v roce 1986.

ANIMACI SPUSTÍTE KLIKNUTÍM NA OBRÁZEK

Odolnější nádrž

Palivová nádrž je nyní odolnější než kdykoli v minulosti, ujišťuje nyní šéf testů Steve Payne. Velitel mise Steven Lindsey vyjádřil vděk za práci, kterou technici NASA věnovali nečekaným opravám. O víkendu prohlásil, že problémy s prasklinami byly „pravděpodobně jednou z nejobtížnějších technických výzev, s nimiž jsme se v posledních letech potýkali“.

Na palubě Discovery bude šest zkušených astronautů. Jeden z dvojice mužů, kteří se během mise vydají do volného kosmu, Stephen Bowen, se členem posádky stal teprve minulý měsíc. Nahradil totiž kolegu Timothyho Kopru, jenž se zranil na jízdním kole.

Program letů raketoplánů se po 30 letech chýlí ke konci. NASA na oběžnou dráhu do poloviny roku naposledy vyšle ještě dva další raketoplány a jejich flotilu si nejspíš rozeberou muzea letectví a dobývání kosmu. V dubnu se má na svou poslední cestu do vesmíru vydat raketoplán Endeavour a koncem června Atlantis.

Raketoplány měly v posledních letech na starosti především dopravování zásob a posádek na ISS. Tento úkol přebírají ruské vesmírné lodě Sojuz a postupně budou do misí na oběžnou dráhu zapojena nová plavidla soukromých firem.

Poprvé se spojí technologie všech mocností

Historickým momentem bude zakotvení Discovery na ISS ještě z jednoho důvodu. Poprvé totiž budou na orbitálním komplexu přítomny technologie všech hlavních vesmírných velmocí současnosti. Jde o dva ruské moduly a nákladní lodě z Ruska, Japonska i Evropy. Kanada dodala robotickou paži.

Právě ve čtvrtek ráno má na ISS zakotvit evropská nákladní loď Johannes Kepler, která minulý týden odstartovala z Francouzské Guyany. Pokud by se však s jejím přistáním vyskytly problémy, start raketoplánu by mohl být znovu ohrožen.

Od prvního letu, k němuž odstartoval 30. října 1984, Discovery nalétal téměř 250 milionů kilometrů. Během 38 misí strávil na oběžné dráze 351 dní, tedy téměř celý rok. Zemi obletěl 5628krát a nesl celkem 246 členů posádky. V roce 1998 byl na jeho palubě nejstarší člověk, jenž kdy letěl do vesmíru – sedmasedmdesátiletý bývalý astronaut John Glenn.

Během své služby se Discovery podílel na několika meznících v dějinách kosmonautiky. Mimo jiné byl první vesmírnou lodí, která „odchytila“ družici a dopravila ji zpátky na Zemi. Tento raketoplán také do kosmu vynesl Hubbleův teleskop.

Čtěte také: U posledního startu raketoplánu Endeavour budou i Češi

Autor: ČTK

23.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

„Autobusák" zpříjemnil spoustě lidí jeden den. Nápad ocenil i ředitel DPO

Neobvyklá středeční oslava 27. narozenin šoféra Dopravního podniku Ostrava (DPO) vyvolala nebývalý ohlas. Informace o Martinu Plačkovi, jenž pasažérům ve voze rozvěšel bonbony, oslovila do včerejšího poledne jen na facebooku Deníku 222 tisíc čtenářů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies