VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rusko a Gruzie obnovují společnou leteckou a námořní dopravu

Tbilisi, Moskva - Téměř rok a půl nelétala mezi Ruskem a Gruzií letadla. Obnovení přímého leteckého spojení odstartoval let gruzínské společnosti Georgia Airways.

25.3.2008
SDÍLEJ:

Člen posádky letadla společnosti Georgia Airways mává před startem v Moskvě.Foto: REUTERS/David Mdzinarišvili

První letadlo po 18 měsících odstartovalo z moskevského letiště. Na palubě se slavilo gruzínským vínem.

„Pro nás je to skutečný dárek. Naše rodina žije mezi Tbilisi a Moskvou létat s dětmi přes jiné země je velmi nepohodlné,“ neskrývala před žurnalisty z agentury RIA své nadšení ruská matka dvou dětí Mzija Čikorajová.

Obnovení přímé letecké dopravy mezi oběma zeměmi se stalo výsledkem jednání mezi gruzínským prezidentem Michailem Saakašvilim a ruským vicepremiérem Sergejem Ivanovem.

Dopravní blokáda vznikla v září 2006 v atmosféře diplomatického kolapsu mezi oběma zeměmi. Ten byl způsoben zatčením skupiny ruských důstojníků v Gruzii, která je obvinila ze špionáže.

Letecké spojení bylo přerušeno na popud Ruska, které tento krok zdůvodnilo gruzínským dluhem za navigační poplatky a další letecké služby spojené se zajištěním bezpečnosti cestujícím.

„Letos v únoru mě požádal prezident Gruzie Michail Saakašvili o setkání, jednali jsme o řadě otázek týkajících se regulace gruzínskoruských vztahů. Poněvadž jsem kurátorem dopravního odvětví Ruské federace, nabídl jsem mu, jak tento problém vyřešit,“ cituje slova Ivanova agentura RIA.

Podle ruského propočtu dlužila Gruzie ruským společnostem přes tři miliony rublů. Část dluhu ve výši dvou milionů na začátku března splatila největší gruzínská letecká společnost Airzena Georgia Airways. Zbývající částku splatí Gruzie v dohodnutých intervalech do konce letošního roku.

Regulace ruskogruzínských vztahů se však neomezilo jen na obnovení letecké dopravy. Mezi Ruskem a Gruzií po roce a půl znovu poplují lodě.

Ke konci tohoto týdne začne přepravovat ruské plavidlo Michail Světlov cestující na přímé lince Soči - Batumi. O něco později se k ní připojí i gruzínská loď Kometa.

Atmosféra mezi Ruskem a Gruzií však i přes obnovení letecké a námořní dopravy zůstává i nadále vyhrocená.

Společnou řeč totiž obě země zatím nedokáží najítv otázce vstupu Gruzie do NATO, se kterým nesouhlasí ruská strana,a ve věci uznání samostatnosti gruzínské separatistické oblasti Abcházie a Kabardino-Balkarska.

Autor: Alina Artjušenko

25.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Francouzský satirický časopis Charlie Hebdo novým vydáním ukázal, že se nenechá zastrašit. Tak hodnotí německé deníky první číslo časopisu po krvavém atentátu na redakci z minulého týdne.
AKTUALIZUJEME
6 11

Charlie Hebdo: Policie zadržela 10 podezřelých

Americká letadlová loď Carl Vinson
7 27

Američané jsou v Koreji zatím bezzubí. Nesestřelí balistické střely KLDR

Nová výletní loď oslňuje nejen přepychem. Na střeše má závodní okruh

Okružní plavby na výletních lodích mohou být přeplněny luxusem. Tato loď ale nabízí ještě něco navíc.

Festivaly musí poprvé přejít na EET. Očekávají problémy

Startující festivalová sezóna přinese jejich provozovatelům i zúčastněným prodejcům a stánkařům zásadní změnu: poprvé budou muset evidovat své tržby v elektronickém systému. Zkušenosti z trhů naznačují, že je to může připravit o značnou část tržeb.

Penta pokračuje v zahraničních akvizicích. Podle Dospivy není na prodej

Finanční skupina Penta miliardáře Marka Dospivy hodlá i letos pokračovat v zahraničních akvizicích, do nichž se pustila v loňském roce. Celková aktivita firem, které má skupina v portfoliu, se loni zvýšila meziročně o 21 procent, zisk skupiny o čtvrtinu. Podle Dospivy není Penta na prodej.

Obchody musí stáhnout německé pudinky, mohou mít v sobě kov

Státní veterinární správa nařídila stáhnout z prodeje pudinkové dezerty od německého výrobce Neuburger Milchwerke GmbH & Co. Německé dozorové orgány informovaly prostřednictvím systému rychlého varování RASFF ostatní členské země o přítomnosti kovového úlomku v balení dezertu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies