VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Europoslanci zvažují omezení rychlých aut

BRUSEL - Poslanci Evropského parlamentu budou zvažovat další zbraň v boji s emisemi kysličníku uhličitého - výrobu pouze aut, která nemohou jezdit rychleji než 160 kilometrů za hodinu.

26.6.2007
SDÍLEJ:

Foto:

S návrhem přišel britský liberální poslanec Chris Davies, podle něhož by se neměla v EU prodávat auta podstatně přesahující rychlostní limity v jednotlivých zemích.

"V době, kdy se Evropa obává o svou energetickou bezpečnost, je šílenstvím schvalovat prodej aut s vysokou spotřebou jezdící nebezpečnými rychlostmi, které zákon zakazuje," řekl dnes Davies. Navrhuje proto, aby se v zemích EU mohla prodávat jen auta, která nebudou moci jezdit rychleji, než o čtvrtinu víc nad 130 kilometrů v hodině, což je rychlostní limit ve většině států unie s výjimkou Německa. Veškerá auta v Evropě by tak neměla být s to vyvinout větší rychlost než 162 kilometrů v hodině s výjimkou zdravotnických či vojenských automobilů.

Daviesův návrh, o kterém bude hlasovat výbor pro životní prostředí v září a plénum EP o měsíc později, je sice nezávazný, ale očekává se, že vyvolá jednotný odpor německých poslanců. "Chceme vyrábět nejčistší auta, ne nejpomalejší," řekl bývalý předseda výboru pro životní prostředí Karl-Heinz Florenz.

Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA) sdružující 13 největších automobilek uvedla, že zákaz by vedl ke snížení emisí CO2 jen asi o jedno procento. Podle ACEA auta jezdí většinou malou a střední rychlostí na místních silnicích.

Evropská komise v únoru navrhla v rámci boje s globálním oteplováním omezit emise u nových osobních aut na 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr do roku 2012. Reagovala na to, že většina automobilek neplní dobrovolnou dohodu, podle níž mají snížit emise do příštího roku na 140 gramů CO2. Komise kromě toho požaduje další snížení emisí až na 120 gramů CO2 dalšími kroky, například zaváděním biopaliv a zlepšením kvality dílů, které mají vliv na spotřebu paliva - pneumatik, klimatizace či řazení.

Předpokládá se, že by s konečným legislativním návrhem měla EK přijít začátkem příštího roku. O automobilových emisích budou jednat ve čtvrtek také ministři životního prostředí EU.

Davies ujistil, že není proti tomu, aby auta měla vysokou akceleraci. Rychlost je také jen jedním z kroků, které doporučuje. Na rozdíl od komise by dal automobilovému průmyslu více času na snížení emisí, ale přísnější limity. Do roku 2015 navrhuje limit 120 gramů na kilometr, a do roku 2020 pak 95 gramů.

Nová evropská auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr. Škoda Auto dosahuje emisí asi 150 gramů a do konce příštího roku by se měla dostat těsně nad požadovaný limit 140 gramů.

26.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

PSTRUH103. Takovou přezdívku používá Petr Jelínek z Jihlavy. Patří mezi stovku nejsledovanějších youtuberů v zemi. Kvůli svému videu stanul před jihlavským soudem.

Youtuber před soudem: Dostal podmínku za vulgarismy

Dva muže zavalila zemina v Zahořanech nedaleko Vranova u Čerčan. Na místě jsou hasiči a policisté.
14

Zemina zasypala dva dělníky, nehodu nepřežili

Sedm milionů dolarů za horu ledu plnou zlata a ropy

/INFOGRAFIKA/- Rusové dnes nová území obsazují. Bývaly doby, kdy se jich zbavovali. Před 150 lety prodali Aljašku Spojeným státům.

150 milionů korun. Tolik pošle Česko na pomoc s migrací

Česko letos pošle do zahraničí na pomoc uprchlíkům a státům čelícím migračním tlakům 150 milionů korun. Ministerstvo vnitro v tiskové zprávě uvedlo, že částku v rámci jeho koncepce pro asistenci uprchlíkům na dnešním jednání schválila vláda. Prvních 40 milionů korun z této částky by mělo jít na obnovu uprchlického tábora Azrak v Jordánsku.

Až 400 tisíc migrantů může podle německého ministra přijít letos z Afriky

Až 400 tisíc migrantů by mohlo letos podle německého ministra pro rozvojovou pomoc Gerda Müllera připlout do Evropy přes Středozemní moře. Aby nepřišly další statisíce či miliony migrantů, měla by Evropská unie podle něj změnit svou politiku vůči Africe.

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda auta s kamionem i hořící motor

Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies