VYBERTE SI REGION

Skála na snímcích Marsu připomíná monolit z Vesmírné odysey

Washington /VIDEO/ – Amatérští astronomové objevili na snímcích Marsu pořízených sondou Mars Reconnaissance Orbiter nezvykle tvarovanou skálu. Skála na záběrech připomíná monolit vytvořený mimozemskou civilizací ve filmu 2001: Vesmírná odysea, uvedl server Space.com.

18.4.2012 4

Skála na snímcích Marsu připomíná monolit z Vesmírné odyseyFoto: i.space.com

Američtí astronomové se však domnívají, že skála je přirozeného původu a že její nezvyklý tvar na záběrech je dán nedostatečným rozlišením fotoaparátu.

Mars Reconnaissance Orbiter vyfotografoval tajuplnou skálu už před několika roky, nyní se ale na internetu začaly rozbíhat diskuse o jejím původu. Spekulace rozpoutala především podobnost skály s monolitem, který se objevuje ve filmu Stanleyho Kubricka natočeném podle předlohy Arthura C. Clarka.

Astronom Jonathon Hill z Arizonské státní univerzity však tvrdí, že skála na snímcích je jen kamenem, jehož tvar zhruba připomíná kvádr. Nezvykle ostré hrany předmětu na záběrech vysvětluje malým rozlišením, které mají fotoaparáty sondy Mars Reconnaissance Orbiter. Ty dokážou snímat povrch rudé planety v rozlišení asi 30 centimetrů na jeden obrazový bod.

„Když máte příliš malé rozlišení, předměty mívají hranaté tvary, protože obrazové body jsou čtvercové. Jakákoli křivka bude při dostatečném omezení rozlišení vypadat jako řada rovných linek,“ řekl Hill. Podle něj stín předmětu navíc vytváří zrakový klam ohledně výšky skály na Marsu. Stín je prý dlouhý kvůli tomu, že ho sonda zaznamenala v době, kdy bylo slunce nízko nad obzorem.

Podle Hilla umístění skály pod útesem mezi mnoha dalšími balvany naznačuje, že se „tajemný předmět“ kdysi od útesu odtrhl a zřítil na své současné místo. Astronom přitom konstatuje, že poloha monolitu sama o sobě mluví proti teorii, že by právě sem nějaká cizí civilizace umístila nějakou památku na svou návštěvu.

„Pokud bych já chtěl někde postavit monolit, bylo by toto místo posledním, kam bych ho dal,“ řekl Hill. „Úlomky padající z útesu by velmi brzy – z geologického měřítka – monolit zakryly,“ dodal.

18.4.2012 VSTUP DO DISKUSE 4

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.