Deník

Skála na snímcích Marsu připomíná monolit z Vesmírné odysey

Washington /VIDEO/ – Amatérští astronomové objevili na snímcích Marsu pořízených sondou Mars Reconnaissance Orbiter nezvykle tvarovanou skálu. Skála na záběrech připomíná monolit vytvořený mimozemskou civilizací ve filmu 2001: Vesmírná odysea, uvedl server Space.com.

18.4.2012 4

Skála na snímcích Marsu připomíná monolit z Vesmírné odyseyFoto: i.space.com

Američtí astronomové se však domnívají, že skála je přirozeného původu a že její nezvyklý tvar na záběrech je dán nedostatečným rozlišením fotoaparátu.

Mars Reconnaissance Orbiter vyfotografoval tajuplnou skálu už před několika roky, nyní se ale na internetu začaly rozbíhat diskuse o jejím původu. Spekulace rozpoutala především podobnost skály s monolitem, který se objevuje ve filmu Stanleyho Kubricka natočeném podle předlohy Arthura C. Clarka.

Astronom Jonathon Hill z Arizonské státní univerzity však tvrdí, že skála na snímcích je jen kamenem, jehož tvar zhruba připomíná kvádr. Nezvykle ostré hrany předmětu na záběrech vysvětluje malým rozlišením, které mají fotoaparáty sondy Mars Reconnaissance Orbiter. Ty dokážou snímat povrch rudé planety v rozlišení asi 30 centimetrů na jeden obrazový bod.

„Když máte příliš malé rozlišení, předměty mívají hranaté tvary, protože obrazové body jsou čtvercové. Jakákoli křivka bude při dostatečném omezení rozlišení vypadat jako řada rovných linek,“ řekl Hill. Podle něj stín předmětu navíc vytváří zrakový klam ohledně výšky skály na Marsu. Stín je prý dlouhý kvůli tomu, že ho sonda zaznamenala v době, kdy bylo slunce nízko nad obzorem.

Podle Hilla umístění skály pod útesem mezi mnoha dalšími balvany naznačuje, že se „tajemný předmět“ kdysi od útesu odtrhl a zřítil na své současné místo. Astronom přitom konstatuje, že poloha monolitu sama o sobě mluví proti teorii, že by právě sem nějaká cizí civilizace umístila nějakou památku na svou návštěvu.

„Pokud bych já chtěl někde postavit monolit, bylo by toto místo posledním, kam bych ho dal,“ řekl Hill. „Úlomky padající z útesu by velmi brzy – z geologického měřítka – monolit zakryly,“ dodal.

18.4.2012 VSTUP DO DISKUSE 4

Karolína Plíšková na Roland Garros.

Soupeřky rozhodly: Plíšková bude jedničkou i při US Open

Nedělní srážka dvou aut na bantické křižovatce si vyžádala dva mrtvé a pět těžce zraněných včetně tří dětí.

Tragická nehoda uzavřela silnici smrti na Znojemsku. Zemřeli dva lidé

Bez elektřiny desítky hodin, stojí i některé vlaky. To je účet páteční bouřky

Řádění živlů z pátku na sobotu zaměstnalo v jižních Čechách spoustu lidí a mnohým zkomplikovalo život. Ještě v neděli večer zůstávaly bez elektřiny domácnosti nejen v okolí lipenské přehrady.

Zakladatel Microsoftu objevil v Pacifiku americký křižník potopený před 72 lety

Těžký křižník USS Indianapolis pohřbily vlny Tichého oceánu v samém závěru druhé světové války. Osud bezmála 1200 mužů na palubě zpečetilo torpédo vystřelené z japonské ponorky na konci června 1945. Jeho příběh dnes díky týmu Paula Allena, spoluzakladatele Microsoftu, znovu ožívá.

Malého Péťu režisér objevil při americkém fotbalu v Českém Krumlově

/ROZHOVOR/ Režisér filmu Václav Marhoul, který před několika dny natáčel v Českém Krumlově další záběry do filmu Nabarvené ptáče, říká, že už je v Českém Krumlově pomalu jako doma.

Dítě vběhlo pod auto, poté následovala rvačka dospělých

K těžké dopravní nehodě došlo v sobotu kolem 18. hodiny v části obce Filipov na Čáslavsku. Čtyřleté dítě tam vběhlo pod kola projíždějícího osobního auta. Vrtulník letecké záchranné služby ho s vážným zraněním přepravil do pražské nemocnice.