VYBERTE SI REGION

Skála na snímcích Marsu připomíná monolit z Vesmírné odysey

Washington /VIDEO/ – Amatérští astronomové objevili na snímcích Marsu pořízených sondou Mars Reconnaissance Orbiter nezvykle tvarovanou skálu. Skála na záběrech připomíná monolit vytvořený mimozemskou civilizací ve filmu 2001: Vesmírná odysea, uvedl server Space.com.

18.4.2012 4

Skála na snímcích Marsu připomíná monolit z Vesmírné odyseyFoto: i.space.com

Američtí astronomové se však domnívají, že skála je přirozeného původu a že její nezvyklý tvar na záběrech je dán nedostatečným rozlišením fotoaparátu.

Mars Reconnaissance Orbiter vyfotografoval tajuplnou skálu už před několika roky, nyní se ale na internetu začaly rozbíhat diskuse o jejím původu. Spekulace rozpoutala především podobnost skály s monolitem, který se objevuje ve filmu Stanleyho Kubricka natočeném podle předlohy Arthura C. Clarka.

Astronom Jonathon Hill z Arizonské státní univerzity však tvrdí, že skála na snímcích je jen kamenem, jehož tvar zhruba připomíná kvádr. Nezvykle ostré hrany předmětu na záběrech vysvětluje malým rozlišením, které mají fotoaparáty sondy Mars Reconnaissance Orbiter. Ty dokážou snímat povrch rudé planety v rozlišení asi 30 centimetrů na jeden obrazový bod.

„Když máte příliš malé rozlišení, předměty mívají hranaté tvary, protože obrazové body jsou čtvercové. Jakákoli křivka bude při dostatečném omezení rozlišení vypadat jako řada rovných linek,“ řekl Hill. Podle něj stín předmětu navíc vytváří zrakový klam ohledně výšky skály na Marsu. Stín je prý dlouhý kvůli tomu, že ho sonda zaznamenala v době, kdy bylo slunce nízko nad obzorem.

Podle Hilla umístění skály pod útesem mezi mnoha dalšími balvany naznačuje, že se „tajemný předmět“ kdysi od útesu odtrhl a zřítil na své současné místo. Astronom přitom konstatuje, že poloha monolitu sama o sobě mluví proti teorii, že by právě sem nějaká cizí civilizace umístila nějakou památku na svou návštěvu.

„Pokud bych já chtěl někde postavit monolit, bylo by toto místo posledním, kam bych ho dal,“ řekl Hill. „Úlomky padající z útesu by velmi brzy – z geologického měřítka – monolit zakryly,“ dodal.

18.4.2012 VSTUP DO DISKUSE 4

Areál nymburské nemocnice.

Nemocnice Nymburk: Pacient zemřel kvůli chybě jednotlivce, ne péče

Sebevražda. Policie ČR. Ilustrační snímek.

Tragédie: Mladá žena se střelila do hlavy

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Hosté plesu Zemanových mohou opět vyhrát večeři s prezidentským párem

Praha - Návštěvníci pátečního charitativního plesu Miloše a Ivany Zemanových na Pražském hradě budou moci opět vyhrát večeři s prezidentským párem, divočáka z lánské obory nebo vstupenky na koncert Karla Gotta. Právě vystoupení "zlatého slavíka" bude jedním z vyvrcholení plesu. Předtančení se, stejně jako loni, ujme prezident se svou manželkou, řekl mluvčí Hradu Jiří Ovčáček.

Čínský prezident chce zakázat a zničit všechny jaderné zbraně

Všechny jaderné zbraně by měly být zcela zakázány a zničeny. V sídle OSN v Ženevě to dnes řekl čínský prezident Si Ťin-pching, jehož země patří mezi jaderné velmoci.