Skála na snímcích Marsu připomíná monolit z Vesmírné odysey

Washington /VIDEO/ – Amatérští astronomové objevili na snímcích Marsu pořízených sondou Mars Reconnaissance Orbiter nezvykle tvarovanou skálu. Skála na záběrech připomíná monolit vytvořený mimozemskou civilizací ve filmu 2001: Vesmírná odysea, uvedl server Space.com.

18.4.2012 4

Skála na snímcích Marsu připomíná monolit z Vesmírné odyseyFoto: i.space.com

Američtí astronomové se však domnívají, že skála je přirozeného původu a že její nezvyklý tvar na záběrech je dán nedostatečným rozlišením fotoaparátu.

Mars Reconnaissance Orbiter vyfotografoval tajuplnou skálu už před několika roky, nyní se ale na internetu začaly rozbíhat diskuse o jejím původu. Spekulace rozpoutala především podobnost skály s monolitem, který se objevuje ve filmu Stanleyho Kubricka natočeném podle předlohy Arthura C. Clarka.

Astronom Jonathon Hill z Arizonské státní univerzity však tvrdí, že skála na snímcích je jen kamenem, jehož tvar zhruba připomíná kvádr. Nezvykle ostré hrany předmětu na záběrech vysvětluje malým rozlišením, které mají fotoaparáty sondy Mars Reconnaissance Orbiter. Ty dokážou snímat povrch rudé planety v rozlišení asi 30 centimetrů na jeden obrazový bod.

„Když máte příliš malé rozlišení, předměty mívají hranaté tvary, protože obrazové body jsou čtvercové. Jakákoli křivka bude při dostatečném omezení rozlišení vypadat jako řada rovných linek,“ řekl Hill. Podle něj stín předmětu navíc vytváří zrakový klam ohledně výšky skály na Marsu. Stín je prý dlouhý kvůli tomu, že ho sonda zaznamenala v době, kdy bylo slunce nízko nad obzorem.

Podle Hilla umístění skály pod útesem mezi mnoha dalšími balvany naznačuje, že se „tajemný předmět“ kdysi od útesu odtrhl a zřítil na své současné místo. Astronom přitom konstatuje, že poloha monolitu sama o sobě mluví proti teorii, že by právě sem nějaká cizí civilizace umístila nějakou památku na svou návštěvu.

„Pokud bych já chtěl někde postavit monolit, bylo by toto místo posledním, kam bych ho dal,“ řekl Hill. „Úlomky padající z útesu by velmi brzy – z geologického měřítka – monolit zakryly,“ dodal.

18.4.2012 VSTUP DO DISKUSE 4

Olomoucký vrchní státní zástupce Ivo Ištvan

Ištvan o kauze úniků: Panovala obava, že obvinění budou mařit vyšetřování

Místo, kde se v berlínském parku Teirgarten scházejí mladiství prostituti.

Prodáváme se, abychom přežili, říkají mladí uprchlíci - prostituti v Německu

DOTYK.CZ / AKTUALIZOVÁNO

Australané řeší, co s místními žraloky

Mnoho Australanů se donedávna usmívalo nad pověstí své země jakožto rejdišti světově obávaných zvířat. Byla to ale smrt místní surfařky Laeticie Brouwerové, která odstartovala zájem státních orgánů ohledně řešení, které by eliminovalo riziko útoků a zároveň nevedlo k drastickým opatřením.

Itálie rozdává stovky hradů. Má ale podmínku

Toužíte po vlastním hradu nebo alespoň po sídle, které dýchá historií? V Itálii máte možnost. Země nabízí soukromým investorům zdarma víc než 100 historických památek. Má ale podmínku: nový vlastník je musí zrenovovat a transformovat do podoby turistického objektu.

Nečasová nepřišla k soudu. Zradilo ji zdraví

Bývalá šéfka kabinetu premiéra Petra Nečase Jana Nečasová (dříve Nagyová), která čelí obžalobě v kauze údajného zneužití Vojenského zpravodajství, dnes nepřišla vypovídat k soudu. Podle jejího právníka Eduarda Bruny je nemocná a zároveň nedala souhlas s konáním jednání ve své nepřítomnosti. Soud proto hlavní líčení odročil.

Poslanci navrhli pro státní firmy nové úlevy z registru smluv

Některé státní podniky a společnosti s většinovou účastí státu a národní podnik Budějovický Budvar možná dostanou částečnou výjimku z povinného zveřejňování smluv v internetovém registru. Do evidence se také nebudou muset vkládat smlouvy, které se týkají nakládání s výbušninami, a kolektivní smlouvy. Předpokládá to novela zákona, kterou předložila skupina poslanců z ANO, ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, ODS a Úsvitu.