Šestadvacetiletý Hekl pilotoval v kritický den spitfire teprve podruhé, poprvé to bylo o den dříve. Během nízkého přeletu nad jezerem pravým křídlem narazil do hladiny a zřítil se. Neštěstí mladý český pilot nepřežil a jeho tělo se nikdy nenašlo.

Letoun se podařilo vylovit v létě 1982 po pětiletém hledání, jehož se podle asociace zabývající se historií československých pilotů v RAF Free Czechoslovak Air Force zúčastnilo 109 potápěčů, kteří uskutečnili 567 ponorů a pod vodou strávili celkem 337 hodin. Potápěčům pomohla i skutečnost, že v té době bylo v jezeře rekordně málo vody, takže vrak ležel pouze v osmimetrové hloubce, což bylo o dva až čtyři metry méně oproti normálnímu stavu.

Renovace letounu Spitfire AR501: červen 2007
Bojovali v něm čeští piloti a hrál ve filmu: unikátní Spitfire zase vzlétne

Na odhalení letounu v muzejním hangáru ve městě Dumfries se minulý týden přišlo podívat přes dva tisíce lidí. Podle kurátora Davida Reida přicházely od návštěvníků skvělé reakce, byli nadšeni, že mohli vidět spitfire takto zblízka.

„Trvalo to dlouho, ale jsme nesmírně hrdí, že konečně máme toto letadlo vystavené. Je to jediný válečný spitfire ve Skotsku, má fascinující historii od bitvy o Británii až po výcvik pro české piloty,“ citoval server Scotsman.com Reida.

Práce na spitfiru nejsou zcela dokončené, ještě bude pokračovat například oprava kokpitu. Na rekonstrukci se podle Reida podílela řada dobrovolníků a místní firmy. Samotné muzeum také provozují hlavně letečtí fanoušci.

Zdeněk Sadecký
Na zámku v Polici otevírají muzeum letců v RAF