Ze souhrnných dat celé unie vyplývá snížení úmrtnosti na silnicích o 19 procent za posledních šest let. Na jeden milion osob v EU loni připadlo 50 úmrtí v důsledku nehody, zatímco celosvětově tento poměr dosahuje hodnoty 174 osob. Třebaže většina evropských států svou bezpečnost na silnicích od roku 2010 zlepšila, panují mezi nimi značné rozdíly. V roce 2016 jsou mezi zeměmi s nejnižší mírou úmrtnosti na milion obyvatel Švédsko (27), Británie (28), Nizozemsko (33), Španělsko (37), Dánsko (37), Německo (39) a Irsko (40). Oproti tomu k zemím s nejnižší bezpečností silničního provozu se řadí Bulharsko (99), Rumunsko (97), Lotyšsko (80) a Polsko (79).

V České republice dosáhla tato hodnota loni podle české neziskové organizace Bezpečně na silnicích 59 úmrtí na milion obyvatel. Tato hodnota ovšem neodpovídá počtu obětí, který uvádí česká dopravní policie, tedy 545. Při výpočtu se zřejmě vycházelo z počtu obětí silničních nehod zahrnujícího i ty, co zemřeli do 30 dnů od nehody. Tuto hodnotu, konkrétně 611 mrtvých, uvádí i tato obecně prospěšná společnost.

Čtěte také: Rath posílá prezidenta Zemana k Ústavnímu soudu

V rámci celé Evropské unie došlo minulý rok k osmi procentům úmrtí na dálnicích, ke 37 procentům v městských oblastech a 55 procentům na venkovských silnicích. Z úhrnu obětí bylo 46 procent v autech a stejné procento odpovídá i součtu obětí mezi chodci (21 procent), cyklisty (8 procent) a motocyklisty, včetně těch na mopedech (17 procent). V České republice nejčastěji loni umírali řidiči osobních aut, a to ve 209 případech (38 procent). Následovalo 111 usmrcených chodců (20 procent), 91 spolujezdců (17 procent), 59 motocyklistů (11 procent) a 39 cyklistů (7 procent). Ve všech těchto kategoriích počty usmrcených poměrně výrazně klesly. Čeští policisté loni zaznamenali nárůst obětí nehod v nákladních autech, klesl naopak počet usmrcených řidičů osobních aut, motocyklistů, cyklistů i chodců.

Na základě dostupných dat se odhaduje, že minulý rok bylo na silnicích Evropské unie vážně zraněno 135.000 osob. V průměru tedy na každé úmrtí připadá více než pět vážných úrazů. Většinou tito těžce zranění bývají chodci, cyklisté a motocyklisté, nejčastěji jsou to lidé staršího věku. Na českých silnicích bylo při nehodách loni těžce zraněno 2580 osob a lehce zraněno 24.501 lidí. Poměr vážně zraněných k úmrtím na silnici v ČR (4,66) je tedy nižší než průměr EU (5,29).

Přečtěte si: Mayová spustila odpočítávání brexitu: Je to šance pro lepší budoucnost

Minulý rok byl v ohledu snižování úmrtí na silnicích zlomový: po dvou letech stagnace se počet těch, co přišli o život na silnici, snížil o dvě procenta. Pro srovnání: Mezi lety 2001 a 2010 klesla tato hodnota o 43 procent. V roce 2016 už žádný členský stát EU nepřesahoval poměr 100 úmrtí na silnici na milion obyvatel, a to už druhý rok za sebou. Kromě toho většina členů EU dosáhla v ohledu silniční bezpečnosti dosud nejlepších zaznamenaných výsledků.