VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Smrt v moři. Byl to atentát?

Paříž /INFOGRAFIKA/- Letoun společnosti EgyptAir z Paříže do Káhiry se zřítil včera nedaleko pobřeží Egypta. Zřejmě šlo o teroristický útok.

20.5.2016 3
SDÍLEJ:
Fotogalerie
4 fotografie

Příbuzní pasažérů spadlého egyptského letadla.Foto: ČTK/ AP

Je to podruhé za poslední rok, co Egypt postihla letecká katastrofa. Na palubě letadla bylo 66 lidí, nejsou mezi nimi žádní Češi. Pátrači včera odpoledne objevili ve Středozemním moři u Kréty údajné trosky zříceného letadla. Podle televize Al Arabiya se dokonce našla i dvě mrtvá těla.

Jako v případě snad každé letecké nehody, se okamžitě vynořily spekulace o terorismu. „Žádná hypotéza nemůže být vyloučena. A nelze dát přednost jedné před druhou," řekl francouzský prezident François Hollande. Obavy z teroru však přiživuje hned několik věcí.

Počasí bylo dle meteorologů velice dobré. Mohlo sice jít o technickou závadu, ale pilot nehlásil stav nouze. Ještě krátce po vstupu do řeckého vzdušného prostoru byl pilot dle dispečerů v dobré náladě a nehlásil problém. Ve 3 hodiny a 27 minut se Aténské řízení letového prostoru pokusilo kontaktovat posádku před předáním komunikace do Káhiry.

I přes opakované výzvy letadlo nereagovalo. Dispečer letového provozu volal frekvenci nouzového signálu, bez odezvy letadla. A to je dle expertů velmi podezřelé. „Buď měli mechanické problémy, nebo se něco dělo v souvislosti s terorem v kokpitu. Je tam mezera 30 minut v komunikaci," řekl CNN odborník na leteckou dopravu Richard Quest. Společnost EgyptAir uvedla, že letadlo hodinu po ztracení kontaktu vyslalo nouzový signál, armáda to pak vyvrátila.

Podle řeckého ministerstva obrany letadlo spadlo z výšky 11 278 do 4572 metrů, než se ztratilo z radarů. Šéf resortu Panos Kammenos řekl, že se letadlo při strmém pádu stáčelo do vývrtky.

Spíš teror než nehoda

V průběhu odpoledne se 
ale k variantě teroristického útoku přiklánělo stále více zdrojů, včetně egyptského ministra pro civilní letectví Šarífa Fathího. Podle něj šlo spíše o terorismus než o nehodu.

Myslí si to i francouzský expert Jean-Paul Troadec. „Pokud posádka neposlala nouzové hlášení, pak událost byla velmi, velmi brutální," řekl bývalý ředitel francouzského úřadu pro bezpečnost civilního letectví BEA. „Obvyklé technické problémy, oheň či porucha motoru nezpůsobí okamžitou nehodu a posádka má čas reagovat. Tady posádka neřekla nic, a tak můžeme skutečně uvažovat o atentátu," řekl.
Také šéf ruské Federální bezpečnostní služby Alexander Bortnikov uvedl, že za havárií letadla „byl se vší pravděpodobností teroristický čin". Je ale stále možné, že stroj byl ve špatném technickém stavu, i když nebyl vyloženě starý.

Není to ostatně poprvé, co společnost EgyptAir přišla o letadlo, od začátku padesátých již přišla
o deset strojů kvůli různým haváriím.

Smrt v moři. Byl to atentát?

Kamil Polko

Autor: Redakce

20.5.2016 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Krajně pravicová Národní fronta (FN) získala podle dílčích výsledků sčítání v prvním kole francouzských regionálních voleb 28 procent hlasů.
11

Le Penová se odmítla zahalit, zrušila kvůli tomu schůzku s muftím

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies